In dit deel gaan we verder met details, details en nog eens details.
De potten waarmee de dekcontainers op de luiken worden vastgezet worden gemaakt en geplaatst en dat zijn er weer veel.
Ook krijgt de brug zijn uiteindelijke vorm en komen de trappen en bordessen aan de opbouw.
Kortom we proberen alles wat zichtbaar is op de vele foto’s zo goed mogelijk na te maken.
De brug is bij dit schip rondom voor het 2 richtingen kunnen varen en zit ook tussen de schoorstenen. Het is nu 3x meten en dan nog 3x passen voor je een onderdeel maakt.
Ook is het handig om van wat afval mallen te maken zodat alles in dezelfde stand/plek gelijmd wordt en dit vind ik het leukste werk, je ziet dat het schip groeit en gaat leven onder je handen.
Alles wat geschilderd kan worden wordt ondertussen ook in de kleur gezet.
Alle zijwanden zitten nu op en aan de brug.
En hier worden de randen aan het op zijn kop liggende brug dak gemaakt.
Van wat restjes is een mal gemaakt om te zorgen dat de schuinstand overal gelijk wordt.
De “container potten” bestaan uit een vierkant 1 mm dik plaatje waarop -ook in het vierkant- 4 stuks 1,5 mm stukjes vierkante buis van 3,2 mm worden gelijmd. Wat Walthers containers worden gebruikt om deze potten uit te meten/lijmen. We hebben natuurlijk wel eerst de Walthers containers goed na gemeten!
Container potten per meter………..
Sommige potten moeten oversteken. De verstijvingen daaronder worden later gepast/gemaakt.
Al met al een hoop werk!
Nu heeft ons voorbeeldschip ook 2 enorme Liebherr kranen aan boord. deze moeten dus ook gemaakt worden. Hier ontstaat de ruwbouw van de giek.
Met de scharnieren.
En ook de fundatie voor de giek is al in ruwbouw gemaakt. Aangezien we niet de juiste diameter in lijmbare buis konden vinden, ontstond deze uit de ronde schijven met een inwendig koppelstuk -in kruisvorm- waar 0,5 mm plaat omheen gewikkeld werd. 2 wikkelingen bleken genoeg. Deze methode kost wel veel droogtijd, want het moet echt door en door droog zijn voor je deze ruw kokers kan afwerken.
Mooi tijd om de bordessen aan de brug te maken. De wasknijper met het stripje is een soort steun en hoogte mal.
De bordessen moeten wel parallel komen met de horizontale lijnen van de brug. Het r.v.s. plaatje dient als gewicht tijdens het lijmen.
Ook wordt er hier en daar al een deur op de zijwanden gelijmd.
Bij de bordessen natuurlijk niet de openingen voor de trappen vergeten. hier mooi zichtbaar.
Het omgekeerde dak groeit ook al aardig. Zelfs de kolommen, om te voorkomen dat het dak strakjes niet een beetje inzakt, zitten er al op.
De schuine dakranden steken hier en daar nog wat over en moeten na een flinke tijd lijmdrogen worden afgeknipt.
Even het dak proefpassen.
Het ziet er prima uit.
De schoorstenen passen ook (gelukkig).
We kunnen deze dus ook aan de opbouw lijmen.
je kan hier ook goed zien dat de hoeken van de opbouw aan de binnenzijde zijn voorzien van verstijvingsplaatjes.
Door de grote afmetingen van de platen willen de hoeken bij de lijmnaden nog wel eens wat naar binnen komen. op deze manier blijven ze haaks.
Een stukje bordes tussen opbouw en schoorstenen wordt gelijmd. De knijper en het rest stukje zorgen er voor dat het vlak aansluit op het dek van de opbouw.
De puist (radar en communicatie) op het brugdak is ook gemaakt en wordt proef gepast.
En het trappenhuis wordt in elkaar gezet. De trappen worden overigens ook zelf per meter gemaakt.
Met veel blokjes om de lijmnaden recht en strak te houden.
Het karakter van het schip is al goed “gevangen”. Vergelijk het maar met de voorbeeld foto bovenaan.
Hrappenhuis is ook strak geworden.
En nu een frommelwerkje; de open looproosters langs de brug ramen. (voor de glazen wasser).
Je kan aan dit soort roosters zien dat het schip is ontworpen voor zware omstandigheden. Door het grove open karakter kan er geen sneeuw op blijven liggen.
Maar makkelijk in model te maken zijn ze niet.
Trappenhuis aan de andere zijde. En ook de trapleuningen en al hier en daar een stukje reeling.
De reeling op het brugdek is trouwens schuin achterover geplaatst. Ook hier weer een montage malletje uit wat restjes.
En een montage malletje om de horizontale strippen op gelijke afstand te houden.
Ondertussen zitten alle containerpotten op de luiken en zijn geschilderd.
Ook de ankers zitten nu in de kluisgaten en het begint steeds meer ergens op te lijken!
Tot de volgende keer.
Gaan jullie dit schip ook uitrusten met (LED) verlichting ?
En zo ja dan zou het ook verstandig zijn hiervoor al de gaten en doorvoeringen aan te brengen want wordt moeilijker naarmate het verder afgebouwd raakt. En zelf de trappen maken per meter? Ben ik benieuwd naar….
Er is geen verlichting aangebracht. Eigenlijk moet je het schip dan 2x bouwen. Eén keer om te kijken waar de verlichting kan/moet komen en waar de wanden / vloeren dan dikker moeten (anders schijnen ze door) en één keer voor het echt.
Aan het maken van trappen willen we nog een keer een item wijden.
Jammer, had graag gezien hoe jullie het probleem van de vele draadjes zouden wegwerken en verbinden met een voedingsbron. Is nl. een probleem waar ik zelf mee worstel.
En verlichting bedoelde ik eigenlijk de verlichting aan de buitenzijde van het schip en niet die binnen in de accommodatie.
Dat snap ik, maar ook dan moet je goed uitkijken dat je de wanden/daken dik genoeg maakt om geen licht door te laten.