Bouw van NORILSKIY NICKEL (Deel 5)

019

In dit deel gaan we verder met details, details en nog eens details.

De potten waarmee de dekcontainers op de luiken worden vastgezet worden gemaakt en geplaatst en dat zijn er weer veel.

Ook krijgt de brug zijn uiteindelijke vorm en komen de trappen en bordessen aan de opbouw.
Kortom we proberen alles wat zichtbaar is op de vele foto’s zo goed mogelijk na te maken.
De brug is bij dit schip rondom voor het 2 richtingen kunnen varen en zit ook tussen de schoorstenen. Het is nu 3x meten en dan nog 3x passen voor je een onderdeel maakt.
Ook is het handig om van wat afval mallen te maken zodat alles in dezelfde stand/plek gelijmd wordt en dit vind ik het leukste werk, je ziet dat het schip groeit en gaat leven onder je handen.
Alles wat geschilderd kan worden wordt ondertussen ook in de kleur gezet.

DSC05971

Alle zijwanden zitten nu op en aan de brug.

DSC05972

En hier worden de randen aan het op zijn kop liggende brug dak gemaakt.

DSC05974

Van wat restjes is een mal gemaakt om te zorgen dat de schuinstand overal gelijk wordt.

DSC05975

De “container potten” bestaan uit een vierkant 1 mm dik plaatje waarop -ook in het vierkant- 4 stuks 1,5 mm stukjes vierkante buis van 3,2 mm worden gelijmd. Wat Walthers containers worden gebruikt om deze potten uit te meten/lijmen. We hebben natuurlijk wel eerst de Walthers containers goed na gemeten!

DSC05977

Container potten per meter………..

DSC05978

DSC05979

Sommige potten moeten oversteken. De verstijvingen daaronder worden later gepast/gemaakt.

DSC05980

Al met al een hoop werk!

DSC05981

Nu heeft ons voorbeeldschip ook 2 enorme Liebherr kranen aan boord. deze moeten dus ook gemaakt worden. Hier ontstaat de ruwbouw van de giek.

DSC05982

Met de scharnieren.

DSC05983

En ook de fundatie voor de giek is al in ruwbouw gemaakt. Aangezien we niet de juiste diameter in lijmbare buis konden vinden, ontstond deze uit de ronde schijven met een inwendig koppelstuk -in kruisvorm- waar 0,5 mm plaat omheen gewikkeld werd. 2 wikkelingen bleken genoeg. Deze methode kost wel veel droogtijd, want het moet echt door en door droog zijn voor je deze ruw kokers kan afwerken.

DSC05984

Mooi tijd om de bordessen aan de brug te maken. De wasknijper met het stripje is een soort steun en hoogte mal.
De bordessen moeten wel parallel komen met de horizontale lijnen van de brug. Het r.v.s. plaatje dient als gewicht tijdens het lijmen.

DSC05985

Ook wordt er hier en daar al een deur op de zijwanden gelijmd.

DSC05986

Bij de bordessen natuurlijk niet de openingen voor de trappen vergeten. hier mooi zichtbaar.

DSC05987

Het omgekeerde dak groeit ook al aardig. Zelfs de kolommen, om te voorkomen dat het dak strakjes niet een beetje inzakt, zitten er al op.
De schuine dakranden steken hier en daar nog wat over en moeten na een flinke tijd lijmdrogen worden afgeknipt.

DSC05988

Even het dak proefpassen.

DSC05989

DSC05990

Het ziet er prima uit.

DSC05991

DSC05992

De schoorstenen passen ook (gelukkig).

DSC05994

We kunnen deze dus ook aan de opbouw lijmen.
je kan hier ook goed zien dat de hoeken van de opbouw aan de binnenzijde zijn voorzien van verstijvingsplaatjes.
Door de grote afmetingen van de platen willen de hoeken bij de lijmnaden nog wel eens wat naar binnen komen. op deze manier blijven ze haaks.

DSC05997

Een stukje bordes tussen opbouw en schoorstenen wordt gelijmd. De knijper en het rest stukje zorgen er voor dat het vlak aansluit op het dek van de opbouw.

DSC05998

De puist (radar en communicatie) op het brugdak is ook gemaakt en wordt proef gepast.

DSC06000

En het trappenhuis wordt in elkaar gezet. De trappen worden overigens ook zelf per meter gemaakt.

DSC06001

Met veel blokjes om de lijmnaden recht en strak te houden.

DSC06002

Het karakter van het schip is al goed “gevangen”. Vergelijk het maar met de voorbeeld foto bovenaan.

DSC06003

Hrappenhuis is ook strak geworden.

DSC06004

DSC06005

En nu een frommelwerkje; de open looproosters langs de brug ramen. (voor de glazen wasser).
Je kan aan dit soort roosters zien dat het schip is ontworpen voor zware omstandigheden. Door het grove open karakter kan er geen sneeuw op blijven liggen.

DSC06006

Maar makkelijk in model te maken zijn ze niet.

DSC06007

DSC06008

Trappenhuis aan de andere zijde. En ook de trapleuningen en al hier en daar een stukje reeling.

DSC06013

De reeling op het brugdek is trouwens schuin achterover geplaatst. Ook hier weer een montage malletje uit wat restjes.

DSC06014

En een montage malletje om de horizontale strippen op gelijke afstand te houden.

DSC06015

Ondertussen zitten alle containerpotten op de luiken en zijn geschilderd.

DSC06016

DSC06017

Ook de ankers zitten nu in de kluisgaten en het begint steeds meer ergens op te lijken!

Tot de volgende keer.

4 Replies to “Bouw van NORILSKIY NICKEL (Deel 5)

  1. Gaan jullie dit schip ook uitrusten met (LED) verlichting ?
    En zo ja dan zou het ook verstandig zijn hiervoor al de gaten en doorvoeringen aan te brengen want wordt moeilijker naarmate het verder afgebouwd raakt. En zelf de trappen maken per meter? Ben ik benieuwd naar….

    1. Er is geen verlichting aangebracht. Eigenlijk moet je het schip dan 2x bouwen. Eén keer om te kijken waar de verlichting kan/moet komen en waar de wanden / vloeren dan dikker moeten (anders schijnen ze door) en één keer voor het echt.
      Aan het maken van trappen willen we nog een keer een item wijden.

  2. Jammer, had graag gezien hoe jullie het probleem van de vele draadjes zouden wegwerken en verbinden met een voedingsbron. Is nl. een probleem waar ik zelf mee worstel.
    En verlichting bedoelde ik eigenlijk de verlichting aan de buitenzijde van het schip en niet die binnen in de accommodatie.

Laat een reactie achter op Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *