De bouw van Matador 2 – deel 6

In deel 6 over de bouw van de Matador gaan we verder met het schilderen en plaatsen van de vele details en met het aanbrengen van de 1e draden. En ook corrigeren we een fout in de fundatie van het A frame.

599/6 BONN-MEES leaflet Matador1 okt2014.indd

DSC01942

Het wordt een kleurrijk geheel met deze details.

DSC01944

Elke kleur moet 2x worden geschilderd en daarna minstens 6 uur drogen. Zoiets houdt je aardig van de straat.

DSC01946

Het bankschroefje met steun uit deel 5 komt ook in de kleuren. Het is ineens herkenbaar.

DSC01947

En stukje voor stukje komt het dek vol.

DSC01948

Nog meer schilderen…….

DSC01949

Maar terwijl de verf droogt maken we ook nog wat details als de houders met de reddingsboeien. De uitstekende delen worden nog afgeknipt als de lijm droog is.

DSC01950

En zo af en toe wordt je nog eens verrast door een lier die je vergeten bent…. En die moet toch gemaakt worden.

DSC01952

Het verblijf wordt na het schilderen definitief voorzien van het bordes wat er langs loopt.

DSC01953

Voorzichtig klemmen.

DSC01964

De cabine die de positie van de bok bestuurt wordt ook samen gebouwd na het interieur schilderen en het plaatsen van het glas.

DSC01965

En is sterk genoeg voor een zwaar aandruk gewicht.

DSC01970

Ook de lieren voor het toppen van de bok worden nu definitief op het dek gelijmd. We naderen!

DSC01975

Maar toch niet helemaal. Tijdens het bestuderen van onze vele foto’s bleken de fundaties van het A frame niet helemaal te kloppen. En ook al zal verwisselen van de oude door de nieuwe fundaties niet eenvoudig zijn, toch werd besloten om deze nieuw te maken.

DSC01977

Het verblijf is nu ook op het dek gelijmd. En de eerste draden worden getrokken. Het worden er veel.

DSC01978

Eerst maar eens beginnen met de draad aan de lier te knopen/lijmen. De lijm wordt gebruikt om de knoop te borgen.

DSC01979

De dikke draden worden aan de jib gelijmd.

DSC01981

En terwijl dat droogt worden de nieuwe A frame fundaties geschilderd.

DSC01982

En de draden voor het toppen van de bok worden door de vele katrollen geleid. Nadat deze bok gebouwd was had ik geen problemen meer om een draad door een oog van een naald te krijgen……

DSC01985

Het wordt wel mooi met al die draden!

DSC01986

Hier de nieuwe A frame fundatie naast een uitgebouwde nieuwe. De oude links en de nieuwe rechts. De verschillen zijn goed te zien.

DSC01988

De montage plaats wordt schoongemaakt en glad geschuurd.

DSC01989

En de nieuwe fundatie gelijmd en geschroefd.

DSC01992

Nieuwe scharnierpen om het A frame te plaatsen wordt gelijmd en daarna wordt weer geschilderd.

DSC01993

Hier is al goed te zien hoe vol het wordt op het dek.

DSC01994

Ook de mangaten en de meetpunten voor de waterhoogtes in de ballasttanks worden geplaatst.

DSC01995

Net als de reddingsboeien. (fabrikaat billingboats met een kleine aanpassing)

DSC01996

De katrollen van het A frame bedraad……….

DSC01997

Met de zware trekdraad die de jib overeind houdt.

DSC01998

In de wasknijper het montage oog van deze zware draad.

DSC01999

De katrollen van de jib. Met het -grijze- katrol wat weer dient om de hijsstroppen naar de haken te kunnen brengen.

DSC02001

Omdat alle draden strak moeten staan, hangen we een paar zware knijpers aan de haken.

DSC02004

Met een strip zijn deze knijpers met elkaar verbonden zodat de blauwe en rode haak op dezelfde hoogte komen. Want het oog wil ook wat.

DSC02006

Nu moeten de hijsdraden ook vast aan de bovenste katrollen. Daarvoor zit er een oogje aan deze gelijmd. De draad wordt geknoopt en met een druppeltje lijm wordt deze knoop geborgd.

DSC02007

Een blik op de werktafel. En de matador 2 begint aardig de “natuurlijke” vorm te krijgen.

DSC02009

De dikke draad die de jib overeind houdt wordt nu ook geplaatst en gespannen. Voor het spannen zit de klem op de draad. En steeds voldoende droogtijd nemen. Reken op een dag om zeker te zijn dat de lijm verbinding niet meer kruipt.

DSC02010

En in die tijd worden de 1e stroppen gemaakt. Men nemen een restje van de dikke draad en maakt door een restje buis een lus.

Dat was het weer voor deze keer. De bok is nu bijna klaar.

Tot de volgende keer.

One Reply to “De bouw van Matador 2 – deel 6”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *