De bouw van Matador 2 – deel 7

In deel 7 over de bouw van de Matador gaan we verder met de laatste details. Er komt nog een deel 8, maar dat laat vooral het resultaat van al dat zwoegen zien.

599/6 BONN-MEES leaflet Matador1 okt2014.indd


DSC02011

Toen we de foto’s maakten aan boord ontdekten we ook de kliko vuilnis bakken. Meerdere want ook daar wordt het afval gescheiden. Met wat restjes waren deze snel gemaakt. Misschien dat deze er voor h0 bouwer wat grof uitzien maar zodra de kleur er op zit, herkent iedereen de kliko.

DSC02013

Ook was er een rooktent aan boord. Hoef je tenminste niet buiten in de regen aan je peuk.

DSC02014

Deze rooktent was ook snel gemaakt van een restje 0,5 mm plaat.

DSC02016

Ondertussen werden er ook nog steeds peilen van de ballasttanks gemonteerd. We hadden deze voorzien van een pinnetje, zodat we alleen een gaatje hoefden te boren (zie het zaagsel), drupje lijm op de pin en klaar.

DSC02017

Aan 1 van de zijde ontdekten we ook nog een zeer zwaar sjor oog op een bolder. 3x raden……..ja, dat was ook snel gemaakt.

Op deze manier ging de bok steeds meer op de vele foto’s lijken.

DSC02019

Alle bolders kregen nog een witte kop.

DSC02021

En de laatste mangaten werden gemonteerd.

DSC02023

De rook tent met de tuinstoeltjes (het was zomer toen we de foto’s maakten) werden geplaatst.

DSC02031

En de werkbank.

DSC02032

Soms met een druppel verf nog wat aanstippen.

DSC02034

DSC02035

De laatste draden worden getrokken en geknoopt.

DSC02037

Eigenlijk bleven toen alleen nog het rek met de vele D sluitingen over. De D sluitingen varieerden van redelijk groot tot heel groot.

DSC02039

Aangezien je polystyreen moeilijk blijvend vormvast kan buigen hebben we de D sluitingen uit verschillende delen gemaakt. Van een buisje werden ringetjes gesneden, deze werden weer in 2 halve manen gedeeld. En aan die halve manen kwam dan een stukje rond. Klinkt allemaal omslachtig maar zo blijft de vorm er in hebben we geleerd (door schade en schande)

DSC02040

Mijnheer preisser kwam ondertussen ook nog even langs op inspectie. Verbazend altijd hoeveel bezoek er langs komt als je bijna klaar bent met een klus……………………

DSC02041

Een detail van een mangat met contra gewicht.  Enkelen hadden rode deksels, waarschijnlijk heeft dit te maken met brandweer regels want het leek erop dat deze mangaten in de machine kamers uitkomen.

DSC02043

D sluitingen lijmen. Heel veel in verschillende maten. Maar -zie rechts- ze lijken goed.

DSC02044

Het D sluitingrek zit aan de goot van het voorste anker. Dus de goot -met gat in het dek- werden meteen mee gebouwd.

DSC02046

En hier aan het D sluiting rek gelijmd.

DSC02048

Het moeilijkste was eigenlijk al deze kleine delen schilderen.

DSC02049

DSC02051

Hier het rek met de voorste ankerlier. Maar er moesten ook nog 2 positie lieren in die buurt komen.

DSC02052

Deze dus.

DSC02053

Net zoals een veiligheidsbeugel om de voorkomen dat brekende kabels door ruiten slaan.

DSC02060

Oops, vreemde foto? Nee, niet echt. De matador 2 werd dan wel tijdens het bouwen geschilderd maar 1 van ons is veel beter in schilderen. Om dus slordige randen e.d. bij te werken was het nodig dat dezelfde kleuren verf gebruikt zou worden. Dus werden er bij de bok meteen wat flesjes geleverd, die waren gevuld – met de lepels- uit de grote potten.

DSC02062

Met de lepels werkt het netter en schoner dan overgieten.

DSC02063

Vol he? en dan moeten de voorste positie lieren er nog op.

DSC02067

O ja, D sluitingen.

DSC02068

DSC02069

En………..evenaars. Want als wij de matador 2 in het wild langs zien komen hangt er meestal wel een evenaar in de takels.

DSC02070

DSC02071

Zo dus.

DSC02072

DSC02073

Allen de D sluitingen nog schilderen.

DSC02074

DSC02076

We zijn nu bijna – eindelijk- klaar.

De volgende keer veel foto’s van het eind resultaat.

Tot dan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.