Olga Maersk op Kaj-M-week 13

Week dertien uit de serie over de bouw van Olga Maersk.

We maken een begin met het uitmeten en plaatsen van de containerpotten op de luiken en de stanchions.

15-4-08 004

DSC01636

Dat is echt een enorme klus, aangezien er 4 stuks zijn voor een 20ft  en 8 voor een 40ft.
Bij elkaar dus ongeveer 1400 potten….

De potten zelf zijn gemaakt van stukjes vierkante buis met een buitenmaat van 3×3 mm en 1mm lang.
In de opening past dan net zo’n container pennetje van de meeste merken.
Het plaatsen is een kwestie van nauwkeurig meten en constant passen met Walthers containers van 20ft en 40ft.
Walthers omdat deze de grootste pennen hebben aan de onderzijde. Als deze pen net past in dat stukje buis, dan past het met de meeste andere merken ook.

DSC01637

Ook de versterkingsribben op het spatscherm e.d. zijn geplaatst, net als -weer- de reeferracks.
Deze zijn direct geschilderd in één van die typische Maersk kleuren.

DSC01638

DSC01639

Hoewel het weeknummer niet zo hoopvol was, ging er gelukkig weinig mis.

2 Replies to “Olga Maersk op Kaj-M-week 13

  1. Wat jullie ‘reefer racks’ noemen zijn in feite ‘stacking bridges’ bedoeld om de containers met zgn. ‘lashing rods’ aan het schip te verbinden. Op het scheepstype Maersk Triple E maar ook op de China Shipping (CSCL) “Globe”en Mediterranean Shipping Company (MSC) “Oscar” zijn deze inmiddels drie etages hoog!
    En er kunnen inderdaad ook reefer containers aan gesjord en elektrisch aangesloten worden. Verder een prima blog, een prachtig schip / schepen en een inspirende modelbaan.!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *