Boldakloods op Kaj-M

DSC01182xKlapwijk-rapide in het eggie.

Eén van de blikvangers van Pier II is natuurlijk de boldakloods.
Gebouwd naar het voorbeeld Klapwijk-rapide aan de Nijmegenstraat, Rotterdam Waalhaven. Een typisch gebouw uit de ‘wederopbouw’ periode met gewapend beton en een imposant kantoor.

DSC01182Het kantoor.

Toen we bedachten om dit gebouw een plaats te geven op de uitbreiding (Pier II), was de layout op hoofdlijnen klaar en hadden we besloten dat een imposant kantoor op de kop mooi zou zijn.
Dit is niet in overeenstemming met het voorbeeld, waar het kantoor opzij zit, maar het paste wel veel beter.

DSC05268De eerste gevel is een feit.

DSC05274Het kantoor met de schuine hoek in de lijmtangen en wasknijpers.

DSC05281Druk uitoefenen op het geheel met stalen blokjes.

DSC05299De spanten en balken van MDF en het onmiskenbare patroon in de gevels.

DSC05302Een detail van hetzelfde patroon wat met de figuurzaag tot stand is gekomen.

DSC05303De maker droomt nog wel eens van deze gevels….

DSC05305Even proefdraaien met een modelauto.

DSC05310De achterkant van de evergreen gevel.

DSC05311En de voorkant (na heel wat uren zagen en vijlen.

DSC05326En toen waren er twee!

DSC05328Exact de juiste breedte en erg imposant. We moesten wel wat concessies doen in de ‘lengte’ (anders zouden de modules een meter dieper worden).

DSC05331Om het dak straks goed rond te krijgen werd er triplex in de juiste bolling gelijmd op de spanten.

DSC05337Ook de kraanbaan voor de bovenloopkraan wordt gemaakt.
Met deze kraan werden voornamelijk staalproducten op wagons beladen via het spoor wat onder deze kraanbaan doorliep.

DSC05339De andere kant met winkelhaak.

DSC05345Met lijmtangen werden de verschillende onderdelen op hun plek gehouden.

DSC05348De bovenste spanten zitten bijna vast.

DSC05369De kopse kant van de loods.

DSC05375Door gebruik te maken van de bolling van de gevels en de spanten, kon het 0.4 mm dik triplex met weinig kracht bol vastgelijmd worden. 

DSC05448De vier daken zitten erop.

 

 

foto 1De boldakloods met het kantoor op de kop van Pier II.

foto 2Gezien vanaf de linker kant.

foto 3 En een doorkijkje vanaf de rechter kant.

04Foto (2)Het kleine kantoortje in de loods.

04Foto (1)Het grote kantoor (waar tevens twee mini-modellen te zien zijn van nagebouwde schepen). 

4 Replies to “Boldakloods op Kaj-M

  1. Als je de vrachtauto’s in diverse jaartallen nodig hebt
    dan kan ik wel een paar jaren vullen in periodes
    van 10 jaar opvolgend.
    als je op mijn naam zoekt kom je wel wat tegen op Internet
    in Ede of in Geldermalsen gefotografeerd door Frank Haebel

  2. Heb trouwens uit mijn tijd bij WETRAM ook nog een
    collectie uit de 60 jaren nagebouwd, exact op deze locatie
    met beladen van 200 t jute voor de Deka naar Ludwigshafen
    ook de fotos heb ik erbij in de albums zitten

    1. Beste Rinus,

      Bedankt voor het aanbod. Foto’s zijn natuurlijk altijd welkom en een bron van inspiratie.
      Met toestemming kan ik ze dan direct op trainsandtrucks plaatsen.

      Met vriendelijke groet,

      Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *