Depotstacker op Kaj-M

Als er iets is in ons voorbeeld, de Rotterdamse haven, omgeving Waalhaven en Heijplaat, zijn het containerdepots. Je vindt ze overal en ze staan -meestal- vol met lege containers. Meestal is er nog een werkplaatsje bij om schades te herstellen, maar er zijn ook “reizende” reparateurs die ter plekke een container herstellen.
Alle depots hebben wel een apart stukje gereedschap; de depotstacker.
Deze kan de lege containers wel 9 hoog wegzetten en pakt de containers – in tegenstelling met kranen e.d.-  aan de zijkant.
Nu weet je ineens waarom er ook gaten in de zijkanten van de corner-castings zitten.
001VOor (2)

001VOor (4)
DSC05910
Het voorbeeld.
De basis voor zo’n stacker is een zware heftruck. Deze wordt voorzien van een extra lange meerdelige mast en een “hakenbord” wat in breedte verstelbaar is.
Wij moesten dus natuurlijk ook wat van deze apparaten hebben.
De basis is de Kibri heftruck 11754. Een 24 tons heftruck. We hebben nu ook weer geen specifiek voorbeeld genomen en een rondritje leert dat er keuze zat is en dat ze allemaal ietsje anders zijn.
DSC06593
Nu moeten er aan de originele heftruck nogal wat dingen veranderen;
 i.p.v. 2 x3 wielen aan de vooras worden dit er 2×2.
Ook moet de cabine op een andere plek komen en deze moet hoger gezet worden.
DSC06595
DSC06597
De arm moet verlengd worden.
DSC06598
En de “spreader” die containers van de bovenzijde pakt moet worden verbouwd tot ‘hakenbord”.
DSC06599
Verder zijn er nogal wat details veranderd, als een ander plekje voor de uitlaat en railing op het looppad naar de cabine.
DSC06601
DSC06418
DSC06604
DSC06607
Al met al niet al te moeilijk, maar wel een onderdeel wat bijdraagt aan de typisch Rotterdamse sfeer van de baan.
foto 1
Het eindproduct op de baan (met een broer er achter)

DSCN3044

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.