Bouw Figee kranen deel 4 en slot

In ons hoofdstuk over ‘oude zooi’ zijn we toe aan de bouw van een aantal oude Figee kranen.

En in dit laatste stuk gaat het over de montage van de hoogte verstelling van de giek. Ook zien we veel detail foto’s van de afgemonteerde kraan en wat foto’s van het geschilderde eindresultaat.

DSC08018

Zoals reeds in deel 3 vermeld, geschiedt de hoogte verstelling van de giek bij de oudere types kraan door tandwielen met kruk en koppelstangen.

De tandwielen komen uit de zijkanten van het machine huis en worden door een aan gemonteerde kruk verbonden met de giek.

DSC08208

De kleine tandwielen zijn wat opgedikte stukje buis, maar de grote – en zeer opvallende- tandwielen moeten we maken uit een soort wiel met spaken en een daar op gelijmde ring.

DSC08207

Hier het resultaat. Ook kunnen we 1 van deze tandwielen reeds op de doorgaande as lijmen. Het andere tandwiel houden we los tot de echte eind montage. Zo kunnen we de linker en rechter zijde mooi uitlijnen en eventueel een afwijking compenseren. Niets zo lelijk als een kraan met scheef gezakte giek.

Maar met de plastic bouw is het nu wel zo’n beetje klaar. Alles eens goed laten drogen (week of wat) en dan de kwasteur (of schilder) eens lief aankijken. En eens informeren wie welke kraan in welke kleuren wil hebben.

DSC08209

Imposant rijtje toch?

DSC08210

Het besproken tandwiel met kruk op zijn plek.

DSC08211

De vele ladders en bordessen. De centrale as die als draaipunt voor de giek dient houd ook de bordessen op hun plek. Alles moet immers te demonteren zijn voor de kwasteur (pardon, schilder)

DSC08212

Hier komt ie slecht bij met een kwast als alles zo blijft.

DSC08213

Het bordes van de contra giek met de ladders.

DSC08214

Een detail van de uithouders aan de giek, voor de hoogte verstelling.

DSC08215

De cabine is ook voorzien van een stoel en handels. En zelf zit er nog een schakelkast in. Deze is later wel slecht te zien maar ach, wij weten dat ie op zijn plek zit.

DSC08216

DSC08218

DSC08220

Zo zien straks de preisser havenarbeiders de kranen. Ik vermoed dat ze er erg kleintjes bij gaan staan.

DSC08225

Nu monteren we de kruk aan het tandwiel. Ook de koppelstangen naar de giek zijn gemaakt. Het is nu een kwestie van goed meten, goed kijken en geduld. De lijm zal echt droog moeten zijn aan 1 zijde voor je verder kan aan de andere zijde. Om de scheefgezakte giek te voorkomen.

DSC08226

DSC08228

DSC08230

Aan 1 zijde kan je de kruk met tandwiel monteren zonder de kraan erbij. Maar dat lukt niet met de 1e kraan van de serie, deze bepaalt de maten namelijk.

DSC08232

De koppelstangen zijn er los ingehangen.

DSC08233

En zo ziet het er dan na drogen uit. Het lijkt toch veel op de naast staande voorbeeld foto?

nu alle lijm laten uitdampen en dan kan er geschilderd worden.

!cid__7DE39473CE0E3847AFE3659930494EA1@tein

De 1 kraan bij de kwasteur. En deze heeft zich weer helemaal uitgeleefd. Ook heeft hij de kraan wat moderner gemaakt door de gele kop van de giek.

DSC01718

De 2e kraan heeft een andere kleur gekregen. En zelfs de vetranden op de randwielen zijn nu zichtbaar.

DSC01719

Ook is de kraan voorzien van een machinist. En we noemen deze Cor. Naar iemand die ons van vele informatie voorzien heeft en vele jaren op dit soort kranen “gedraaid” heeft. Nogmaals; bedankt Cor!

DSC01720

En deze kraan heeft geen gele kop op de giek. dus inzetbaar voor de jaren 50 en 60.

DSC01721

De kraan is ook lichtjes vervuild. Ze stamt immers uit de tijd dat er nog regelmatig stoomschepen aan de kade lagen.

DSC01722

De hoogte compensatie (zie deel 3) goed in beeld.

DSC01723

En een blik van de kade recht omhoog. Zo zien de preissers de kop van de kraan. De haak met gewicht stamt overigens uit de hengelshop.

DSC01724

En de 3e kraan is geschilderd.

DSC01726

Ook voorzien van de fabrieksplaten en licht vervuild.

DSC01727

Voorzien van een machinist…….

DSC01728

En het sfeertje wat we wilden bereiken is bereikt. Een echte Rotterdamse havenkraan.

DSC01729

En de laatste foto. Dit smaakt is naar meer. Dus wie weet waar dit toe gaat leiden?

maar dat zien we wel in de volgende afleveringen.

Tot dan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *