Schade en schande, deel 2

schade011

In het tweede deel over de bouw van beschadigde containers, maken we (dit keer WEL naar een voorbeeldfoto) een ingedeukte 20ft container.

Allereerst nog wat extra ‘inspiratie’.

schade009

schade007

Schade006

Een dergelijke schade gebeurt soms bij de voorste keteners op het scheepsdek. Bij een storm zijn deze kwetsbaar voor overslaande zeeën. En 1 kubiek meter zeewater weegt meer dan 1000kg!
Die klappen komen flink aan! (ter info; als het even kan, zet je tankcontainers aan de voorzijde, deze zijn door de bolle voorkanten veel beter bestand tegen die zeeën, maar wel plaatsen met de afsluiters naar achteren!)

DSC01190

De bodem wordt gemaakt. Deze wordt opgebouwd uit laagjes plastiek waarbij de openingen voor de vorktruck lepels worden vrij gehouden.

DSC01191

En we maken een zijwand.

DSC01193

En de andere zijde in ongeveer het spiegelbeeld. Het overstekende stripje is de bovenste balk, de toprail.

DSC01195

De deuren worden ook opgebouwd uit laagjes.

DSC01196

Een zijwand wordt op de bodem geplaatst.

DSC01197

Ik heb de bodem gemerkt. D is deurzijde , B is bulkhead, de dichte voorzijde.

DSC01199

DSC01200

En nu wordt het bulkhead aan de bodem en aan 1 zijwand gelijmd. Pas als deze lijmnaad goed droog is wordt het bulkhead wat verbogen en onder dwang tegen de andere zijwand gelijmd. Dat zie je een paar foto’s verder.

DSC01201

De deuren met grendels, deze blijven gaaf.

DSC01202

DSC01203

DSC01205

De deuren zitten er nu ook in gelijmd: nu even goed laten doordrogen.

DSC01207

DSC01208

Nu wordt dus onder dwang de andere zijde van het bulkhead tegen de overgebleven zijwand gelijmd.
Dit doen we pas als we zeker weten dat het “bakje” de spanning van het elastiek en de klemmen aan kan.

DSC01209

Restje plastiek er tussen.

DSC01210

En het dak, nu tussen de zijwanden.

DSC01211

DSC01212

DSC01214

DSC01216

DSC01217

Enige gelijkenis met een sardine blikje is niet toevallig.

IMG_1629

IMG_1630

Nadat de verfkunstenaar er klaar mee was, ennuh, we hadden ook nog tranfers van NYK over……..

En het eindresultaat op de baan:

DSC_4907

DSC_4938

Wederom een stukje ‘verhaal’ waar de baan over kan vertellen toegevoegd.

2 reacties op “Schade en schande, deel 2

  1. kijk, hier doen we het nou voor, zodat iedere liefhebber zulke details binnen handbereik heeft, gruwelijk mooie details uit de harde werkelijkheid, alleen zelf nog ff roest aanbrengen op de plekkies die daar gevoelig voor zijn en klaar is dingus.

Laat een antwoord achter aan opa Piet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *