We bouwen een laadbrug (deel 2)

DSC04313

DSC04314

Hier 2 foto’s van een laadbrug met vaste wielen. de foto is genomen op de heijplaat, 1 van de favoriete kijkplekjes van de kaj-m kluppers. (en als er een boot in de weg en voor de kade ligt vinden wij dat helemaal niet erg……….)

 


Hier zien we het gebruik van een laadbrug in de haven van Turku (Finland) in 2002

DSC02673

We gaan weer verder met onze, inmiddels goed gedroogde, laadbrug. Eerst worden de wielgeleiders/veiligheids rails verlengd met 2 stukjes evergreen nummer 142, 1x1mm

DSC02674

De stukjes steken wat over, maar beter te lang dan………

DSC02676

Blokje oud ijzer erop om de bovenkant gelijk te drukken tijdens het drogen.

DSC02677

En de overstekende stukjes worden afgesneden.

DSC02680

De steunen met de wielen zijn onderling verbonden door een dwarsbalkje. De lengte hiervan wordt ongeveer bepaald door de breedte van het rijdek. Het is raadzaam om het iets langer te houden. Het dwarsbalkje is een stukje 142, 1×1 mm.

DSC02681

Ongeveer halverwege wordt dit dwarsbalkje op de wielsteunen gelijmd. Het oud ijzer blokje dient nu eens een keer als onderlegger om de steunen bijna horizontaal te houden. Zo lijmt en positioneert het makkelijker.

DSC02682

Je kan zien dat het balkje iets te lang is. Na het drogen van de lijm -en het eventueel rechtzetten/uitlijnen van de steunen met wielen- wordt het overstekende stukje afgeknipt.

DSC02684

Nu bepalen we de lengte van de geleide rails die op de frame delen van de laadbrug komen. De schuine kant snijden we 3 mm korter dan de frame delen (zonder de aangelijmde oprij plaat) en de horizontale delen ook 3 mm korter. We meten vanaf de knik. De geleide rail is gemaakt van evergreen 122 0,5 x 1mm wat we rechtop zetten.

DSC02687

DSC02688

Het lijmen van de geleide rails doen we ook vanaf de knik.

DSC02689

Ook de horizontale stukken zitten er nu op. De lengte wordt nu aangevuld met 2 stukjes 1×1 mm. (niet op de foto). De geleide rails zijn daar namelijk dikker. Ze eindigen gelijk na de oprij plaat (afknippen)

DSC02691

Tijd om weer verder te gaan met de onderzijde.

DSC02692

Een paar reststukjes worden als vulblokjes aan de onderzijde van de rijplaat gelijmd, tegen de wielsteunen.

DSC02693

En de nog losse delen van de wielsteunen weer aan de vulblokjes.

Ook wordt de hydraulische cilinders (evergreen nummer 0221 rond 1,2 mm) nu rechtop aan de rijplaat gelijmd en ook aan de dwarsbalk van de wielsteunen. De overstekende lengte wordt na drogen afgeknipt.

Tussen de wiel steunen is een restje plastiek zichtbaar, wat wordt gebruikt om de steunen aan de vulblokjes te drukken. Dit wordt na drogen verwijderd (niet vastlijmen dus)

DSC02694

op deze foto zijn ook de 1×1 mm verlengstukjes van de horizontale geleide rail zichtbaar (onder het blokje oud ijzer)

DSC02695

Door deze verbinding met de hydraulische cilinders wordt ons model laadbrug behoorlijk sterk.

DSC02699

Bij de rijplaat zit ook het verplaatsings oog voor een vorklift lepel. En deze bevestiging maken we weer van een stukje rond 1,2 mm. De blokhaak met knijper zorgt ervoor dat het staafje rechtop blijft bij het drogen van de lijm.

DSC02700

DSC02706

Overstekende stukje wordt afgeknipt.

DSC02707

Hierna wordt een stukje vierkante buis (evergreen nummer 0252 3,2mm) op het stukje gelijmd.

DSC02708

DSC02711

Het middelste blokje op deze foto, daar gaat het om. De andere stukjes zijn afval.

We maken uit een stukje evergreen nummer 166 3,2 x 2 mm nu het hydraulische olie reservoir met pomp. Deze heeft afgeschuinde hoeken aan de voorzijde.

DSC02712

En lijmen deze aan het frame deel.

DSC02713

DSC02714

Nu de hendel voor de pomp. Een stukje evergreen 210  rond 0,8.

DSC02715

En weer op lengte afknippen.

Hierna laten we alles eens even goed een nachtje drogen.

DSC02716

Effe testrijden (spelen dus)

DSC02717

DSC02718

Zelfs het verplaatsings-oog past!

DSC02719

En dan schilderen. De frame delen zijn meestal geel of blauw, maar ook rood en grijs zijn al gezien. “leverbaar in elke gewenste -firma- kleur” dus. Het rijdek is vaak zwart en de pomp zilvergrijs.

DSC02720

DSC02721

DSC02722

De laadbrug is nu klaar en zal weer spoedig op 1 van onze kade’s of bij 1 van onze H0 verladers in gebruik worden genomen.

Weer een mooi verhaal voor op onze kades erbij!

One Reply to “We bouwen een laadbrug (deel 2)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *