De geschiedenis van Kaj-M

De gebroeders Montfrooij zijn al vele jaren te vinden op Rail, dat in de vorige eeuw nog 2-jaarlijks in de Branbanthallen in Den Bosch werd georganiseerd.
Tijdens de laatste keer dat Rail in Den Bosch werd gehouden ontstond het idee om een nieuw project op te starten.
Broer Aart, bouwde destijds nog in N-spoor, en Piet laat zich helemaal meeslepen in Zweedse landschappen waarin een fractie van zijn verzameling met ASG vrachtwagens ook tot uitdrukking kan komen.
Leo, de jongste van het stel, beschikte wel over een HO-modulebaan maar was wel toe aan een nieuwe uitdaging en had zijn oog laten vallen op een aantal modules van Eimert Rave uit Zwolle.
Eimert kan eigenlijk alles wel maken (vooral van messing) wat hij bedenkt of ziet en hij had het lef om modules te bouwen met daarop enkele schepen (van hout) en fraaie messing havenkranen.

De gebroeders kenden Eimert van de Veluwse Modelspoor Club en hadden vernomen dat Eimert zich volledig wilde toeleggen op het bouwen van (messing) autobussen. De modules, met toebehoren, zouden een prima start kunnen betekenen om een havenproject op te starten.
De Rotterdamse roots van de gebroeders heeft er wellicht mede toe bijgedragen dat het havenproject is uitgekozen als nieuwe uitdaging maar voor het uiteindelijk zover was moest er nog wel heel veel gebeuren.

Enkele plaatjes uit het eerste leven van Kaj-M en uit 2009:Container001

Kaj M 08 5488

Olie001

Kaj M 09 5478

Stukgoed 002

Kaj M 17 5477

De schepen die Eimert gebouwd had waren nog niet af en eigenlijk was dat met een groot gedeelte van de baan zo. Geen probleem want het ging alleen om de basis en de rest moest juist vanzelf komen.
Zo werden de schepen gestript en opnieuw opgebouwd. (inmiddels zijn we al weer een paar jaar verder en zijn de schepen verkocht aan Rotterdam miniworld en vervangen door nieuwe grotere exemplaren). De havenkranen werden afgebouwd en de lange loods opnieuw bekleed.
De bestaande Brawa containerkraan werd vervangen door de digitale Heljan terminal en kreeg tegelijk een verlenging. Een nog altijd scherpe boog werd gecamoufleerd met een forse graansilo. Het duurde al met al nog wel 3 jaar voordat de gebroeders Montfrooij hun voorlopig resultaat wilden tonen aan het grote publiek en dat was tijdens Rail 2009.

DSC_5592Ook de oude tanks van het middenstuk moeten er aan geloven.

Na een hectische periode van bouwen, testen en verfijnen was het tijd voor ons eerste optreden op Rail 2009:

DSC_4543

Peter Montfrooij, de zoon van Piet, was er in geslaagd om een doorbraak te forceren door een zeer geslaagde fotoreportage dusdanig te bewerken dat er, met de hulp van reclameburo Hallo uit Wapenveld, een fantastische realistische achtergrond ontstond van bijna 11 meter. Ook het bedenken van een goede verlichting van de baan vergde het nodige denkwerk en tijd van voorbereiding.

Uiteindelijk werd er gekozen voor een systeem van grote U-vormige profielen die speciaal van aluminium werden gelast.
Het eerste “optreden” was een enorm succes met publicaties in binnenlandse en buitenlandse bladen tot gevolg maar er werd ook een waslijst aan verbeterpunten opgesteld.
De rij-eigenschappen moesten nog beter en dus werd er volledig overgeschakeld op digitaal rijden zodat zowel de locomotieven alsook de wissels digitaal aangestuurd werden en het enorm grote bedieningspaneel kon verdwijnen. De bestaande olie opslagtanks voldeden niet aan de eisen en werden geleidelijk vervangen.
Er moesten losinstallaties komen voor olie en graan. Een extra gebouwtje op de doodlopende pier. Het sporenplan werd iets aangepast en de Heljan-look werd van de containerterminal verwijderd.
Tenslotte bleek dat de glans van de foto’s op de achtergrond niet altijd even fraai was en dus werd ervoor gekozen om een nieuwe matte afdruk te laten verzorgen.

Baanplan
Moet nog ‘even’ ge-updated worden met de uitbreidingen, maar dat komt.

Rail-spel

 

Update : 24-10-2015
PlatKleur11

Pier II is toegevoegd en het geheel is voorzien van meer (en mooiere) details. Tevens is de maatvoering nu nagenoeg exact.

De ontwikkeling van Kaj-M gaat door. Maximaal 2 keer per jaar doen we mee aan een show maar wel onder de voorwaarde dat er voor de toeschouwers altijd iets gewijzigd moet zijn. De mensen van Kaj-M vinden dat de entreegelden voor diverse shows hoog genoeg zijn om daar vergaande kwaliteit tegenover te stellen.

Hopelijk tot ziens en natuurlijk veel kijk- en leesplezier gewenst.

 

 

One Reply to “De geschiedenis van Kaj-M”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *