Achtergrondgeluid op een modelbaan.

Geluid op een modelbaan

Introductie

Bij onze havenbaan (Kaj-M) wilden we graag achtergrondgeluid hebben. Hiervoor hebben we een aantal opnames gemaakt met een videorecorder en diverse samples uit deze opnames geknipt.
Tevens werd er online een aantal geluidsfragmenten opgezocht en bewerkt.
De eerste opzet was om dit in een audiobewerkingsprogramma achter en over elkaar heen te plakken en op CD te zetten.
Dit werkte prima, met als enig nadeel dat je na 60 minuten het hele riedeltje weer opnieuw kon aanhoren.
Aangezien shows meestal 3 dagen duren, konden we de derde dag het geluid wel dromen en waren de meeuwen en stampende matroos reden om in lachen uit te barsten.

Omdat ik ondertussen het scripting programma Auto-IT had ontdekt (en hier een paar scripts mee had geschreven), bedacht ik om hier een stukje ‘software’ voor te schrijven die dit voor ons zou oplossen.

Doel software
Het doel van dit stukje software (MM-Sound gedoopt), was om het mogelijk te maken om eigen samples samen te voegen tot een reëel achtergrondgeluid voor een modelbaan.

Dit moest ‘random’ gebeuren, maar wel enigszins beïnvloedbaar, zodat geluiden die ‘leuk’ zijn (of goed passen bij de baan) vaker te horen zouden zijn. Ook het handmatig starten van een geluid moest mogelijk zijn, dit wordt (nog) niet getriggerd door acties op de baan zelf.
De software moest op een Windows PC kunnen draaien (want daar draait Koploper op).

Opzet

Type – indeling
Ik heb een aantal types bedacht welke in basis anders reageren EN waarvan er (instelbaar) maar één tegelijk afgespeeld kan worden.

Hierdoor kan je beïnvloeden dat het eindresultaat geen kakofonie van geluiden wordt.
Dit zijn de volgende types:

  1. Achtergrond
    Hieronder vallen de samples die de basis vormen van het eindresultaat. Er moet altijd een achtergrondgeluid spelen en deze mag niet handmatig gestart of gestopt worden (anders dan door de hele sessie te stoppen)

Normaal gesproken zijn dit langdurende samples die niet teveel details bevatten.

De overige types zijn ingedeeld naar lengte. Dit is natuurlijk zelf anders in te delen, maar het idee is dat je dan korte en lange geluiden tegelijk kunt horen.

  1. Lang
  2. Midden
  3. Kort

Hierdoor realiseer ik een aantal dingen:

  • Er speelt altijd een achtergrondgeluid
  • Ik kan beïnvloeden welke geluiden samen kunnen spelen
  • Ik kan beïnvloeden dat langere geluiden niet tegelijk spelen (wat vaak een lelijk resultaat geeft), doordat ik in heb gesteld dat er maar één geluid van hetzelfde type tegelijk kan spelen.

Bestanden en indeling01-bestanden

 Zoals te zien in bovenstaande afbeelding, kun je een aantal dingen instellen per geluid:

Nr Een automatisch gegenereerd nummer waarmee intern de parameters worden opgeslagen.
Bestand De verwijziging naar de bestandsnaam.
Knopnaam Een logische naam van het geluid, zichtbaar in het menu zelf.
Loop Hiermee bepaal je of een geluid herhaald wordt (vooral handig bij handmatige te starten geluiden)
Vol Een parameter die tijdens het afspelen ingesteld wordt, zodat het afspeelvolume past binnen de mix.
Random Hiermee geef je aan of een geluid meegenomen wordt in een random sequence. De volgende 5 velden zijn alleen beschikbaar bij ‘random’ geluiden.
Type Bepaalt het type geluid.
Elke x sec Hoe lang moet het random script wachten voordat dit geluid weer een ‘kans’ krijgt.
Fade Geef aan of het geluid in- en uit moet faden.
RandNr Welke kans krijgt het geluid? Het random script kiest 2x een getal tussen 1 en deze waarde. Als beide gelijk zijn, dan wordt dit geluid gestart. Hoe hoger dit getal, hoe lager de kans dat dit geluid afgespeeld wordt.
Wachten Hoe vaak moet het geluid maximaal wachten voordat het aan de beurt is.
Balans Stel middels -100 tm 100 in of het geluid links of rechts afgespeeld wordt. Dit is handig als een geluid hoort bij een onderwerp op de baan en de positie van dit (bijv.) gebouw waar het geluid bij hoort.
Bal-type Het is mogelijk om het script een ‘pan’ te laten maken, hiermee bepaal je of en hoe dat gebeurt. Dit kan leuk zijn voor geluiden die van nature zouden bewegen (vogels, vliegtuigen etc.)
Overweg Dit was een probeersel om een overweg aan te sturen, welke op dit moment gestrand is in de complexiteit van een dergelijke koppeling (en gebrek aan tijd om hier verder in te duiken)

Werking02-Werking

MM Sound kan op twee manieren gebruikt worden:

  1. Handmatig
    Simpelweg door één of meerdere geluiden te starten door op de knop te klikken.
  1. Random
    Hiervoor klik je op Random en dan gaat MM-Sound een nieuwe sessie starten en treden de diverse random mechanismen in werking.

Hieronder is een voorbeeld van een random sessie.

Conclusie
Op dit moment gebruiken we MM-Sound naar tevredenheid. Het instellen van de bestanden is een karweitje op zich, maar na een tijdje ‘prutsen’ krijg je een mooi afwisselend achtergrondgeluid.
Mocht iemand interesse hebben in deze software, laat dan even een berichtje achter, dan kijken we naar de mogelijkheden.

 

48 Replies to “Achtergrondgeluid op een modelbaan.

  1. Dit is precies wat ik zoek. Ik heb ooit al eens iets zelf in elkaar proberen te prutsen maar dat is niet echt gelukt. Zou het programma graag in bezit hebben. P.S. Draai het ook op een Mac?

    1. Hallo Ed. Ik vrees dat het niet op de Mac werkt. Het is geschreven in een Windows scripting taal en maakt gebruik van typische Windows libraries.
      Ik zal je even een mailtje sturen.

  2. Beste geluid op de modelbaan makers,

    Graag zou ik een copy van het programma hebben om ook bij Wullem NS de modelbaan te voorzien van achtergrond geluiden.

    Laat maar horen wat het kost of wat ik er voor moet doen,,,

    Groetjes, Wim (Wullem NS)

  3. voor mijn helikoptervliegveld zou dit programma een mooie aanwinst zijn door geluiden toe te voegen waar onder de gesprekken tussen de verkeerstoren en de helikopters. En tal van andere geluiden

    Groeten,
    Egbert

  4. Heren graag zou ik meer over dit programma willen weten om (achtergrond) geluiden op mijn modelbaan te genereren.

    Dit zijn mooie ontwikkelingen, complimenten.

    mvg,
    Wim

  5. Beste Peter,

    Deze software ziet er geweldig uit ! Ik ben al zeer lang op zoek naar zoiets. Ik ben al een tijdje bezig met geluid en geluidsmodules op de modelbaan, maar dan eerder hardwarematig. Je kunt een kijkje nemen op m’n website voor meer informatie.

    Ik zou graag de software ontvangen, kunt u mij deze toesturen ?

    Alvast bedankt !

    Groeten,
    Maxim

    1. Hallo Maureen,

      Nee, ik maak gebruik van een Windows scripttaal.
      Deze werkt (voor zover ik weet) niet op een Mac.

      Er schijnen wel Windows ‘emulatoren’ te zijn voor de Mac, maar daar heb ik geen ervaring mee.

      Als je wilt, dan mag je het altijd proberen.

      Groet,

      Peter

  6. Hallo heren,

    Ik ben zeer onder de indruk. Geluid op mijn modelbaan, daaraan heb ik nog nooit gedacht laat staan op deze hoog technische manier. Misschien een leuk idee voor een geluid (dat ik nog mis op DEZE baan) is de claxon van een rijdende container kraan. Een zeer karakteristiek geluid dat de ‘Olga kade’ nog een beetje extra cachet geeft. Verder zeer genietend van deze baan.

    1. Hallo Ben,

      Bedankt voor het compliment!

      We hebben zeker al een claxon van de rijdende containerkraan in onze mix zitten.
      Die komt met enige regelmaat voorbij 🙂

      Peter

  7. Heren,

    Zeer onder de indruk van jullie programma om geluid te produceren op de modelbaan. Graag zou ook ik het programma willen ontvangen.

    Kunnen jullie nog op verschillende speakers het geluid richten? Zodat je met meerdere speakers op meerdere plaatsen geluidsbronnen kunt plaatsen?

    Mvg

    Ben

    1. Hallo Ben,

      Bedankt voor het compliment!
      Ik zal je zsm een link sturen naar een demo van het programma (30 dagen geldig), inclusief handleiding.
      Wat ik heb ingebouwd, is een links – rechts verhouding per geluid (instelbaar in stapjes). Dus daarmee kun je instellen waar het geluid te horen is. (fabriek die rechts op de modelbaan staat)
      Tevens is het mogelijk om hier per keer dat het geluid afgespeeld wordt een random ‘plek’ mee te geven (bijvoorbeeld voor vogels die dan weer links, dan weer rechts zitten).
      Ook bestaat de mogelijkheid om het geluid van links naar rechts e.o. te laten pannen terwijl het afgespeeld wordt. (langsrijdende auto)

      Wat er niet inzit, is een 5.1 aansturing, die was niet beschikbaar in de Windows mediaplayer waarvan ik de engine gebruik om geluiden af te spelen.

      Peter

  8. Graag zou ik gebruik willen aken van het MM soundsoftware
    voor achtergrond geluiden op mijn modelbaan .
    waar en hoe kan ik dit vinden of ontvangen

    mvr Klaas

  9. Ik heb het bestand MMsound gezien en gehoord.
    Ik zoek al tijden naar een dergelijk programma.
    Ik dacht eerst geluiden op te nemen en te branden op een cd maar dan heb je wel een afspeel apparaat (discman) met speakers nodig.
    Via de laptop is dit alles beter te doen.
    Gaarne meer informatie

  10. Beste Peter,
    was opzoek en kwam je blog tegen. Is dat nog van toepassing? Dan zou ik het graag ontvangen.
    en heb je er een gebruiksaanwijzing er bij?

    hg Gerrit

        1. Ha Gerrit,

          Ik heb het diezelfde avond nog naar het opgegeven mailadres verzonden.
          Als je een mailtje stuurt naar montfrooij… gmail.com (waarbij die puntjes een apestaartje zijn) dan stuur ik het nog een keer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *