Eén van de leden van MM heeft een bovengemiddelde interesse in Zweden, dus toen hij een schip met een Zweedse naam tegenkwam, die paste binnen Kaj_M, moest deze natuurlijk nagebouwd worden.
Zoals zo vaak, waren er ook hier geen goede tekeningen te vinden, maar het nodige zoekwerk leidde ons wel naar een handig filmpje:
Dat was weer eens wat anders. Kijken, stoppen bij bepaalde details en dan weer verder kijken.
De rest was weer ouderwets speurwerk, maten opvragen bij het scheepsregister en goed zoeken op IMO nummer.
Het framewerk is wederom van 4mm MDF, bekleed met 0.4 mm vliegtuigtriplex.
Waarbij tevens het onderste gedeelte van de boeg door de scherpe lijn opgebouwd moest worden uit restjes MDF, welke in model zijn geschuurd.
De opbouw was weer van Evergreen platen en profiel en de totale bouwtijd ongeveer 6 weken (inclusief schilderen).
Het frame wordt zorgvuldig gelijmd.
Voldoende droogtijd is essentieel.
De juiste vorm wordt m.b.v. schuurpapier en de nodige arbeid verkregen.
Het stuk bekledingsplaat voor de boeg.
Het eerste stukje (zie hierboven) wordt vastgelijmd aan het verticale stukje frame tussen de dekken.
Om verschuiven tegen te gaan, is gebruik gemaakt van een kussen tijdens het vastzetten en is de lijmnaad vlak gehouden (de boot ligt schuin).
De rest van de boegbekleding wordt om de boeg gelijmd.
Het achtersteven wordt bekleed.
De rest van de bekleding wordt met lijmtangen en een balkje op haar plaats gehouden.
De boegverschansing staat bij dit schip rechtop. en om een goede sterke verbinding te maken worden hier koppelplaatjes gelijmd aan de andere stukken rompbekleding.
Hier worden de zogenaamde kluisgaten gemonteerd, waar de ankers een plekje zullen vinden.
Het geheel begint haar vorm te krijgen.
M.b.v. een malletje worden de horizontale versterkingen van het ruim allemaal opzelfde afstand gelijmd. Dergelijke ‘hulpstukken’ zijn zo gemaakt en geven veel gemak/snelheid.
Hier worden de grendels en de buizen op hun plek gezet, waardoor de ankerkettingen lopen. Zodra je een lel op de opstaande stangen geeft valt het anker (als de ankerlier in zijn vrij staat).
Om nekkrampen te voorkomen tijdens het plakken van de vele versterkingsstrippen, is een soort ‘wieg’ gemaakt waarin de romp kan rusten.
De details van het vijlen / schuren zijn nog zichtbaar.
Met een horizontale afteken hulp (hoogte schuifmaat zonder schaalverdeling), worden de horizontale lijnen voor het schilderwerk gezet.
Alle verzamelde informatie bij elkaar om de opbouw te kunnen gaan maken.
Ook hier weer voldoende droogtijd in acht nemen.
De trappen van het ’trappenhuis’ hangen op hun plek.
De luchtinlaten worden geconstrueerd.
Met gewichten, knijpers en stukjes RVS (om houtlijm vlekken tegen te gaan) worden de verschillende wanden van de stuurhut in de juiste hoek vastgezet.
Met deze mal werden alle trappen in elkaar gezet.
Het kompas bordes.
Toen het schip gebouwd werd, waren er nog voorschriften dat er altijd een ouderwets kompas op het schip moest zijn – en onderhouden/ geijkt voor het geval de gps kapot ging.
Omdat een schip van staal is, en een magnetisch veld heeft, werd dit kompas zover als mogelijk buiten het staal gehouden. Meestal op het dak van de stuurhut.
Ook de lijm voor details op het dak van de stuurhut krijgt de tijd om uit te harden.
De poten worden langs de verschansing worden gelijmd. Deze moeten natuurlijk in dezelfde ‘lijn’ zitten als de bevestigingen op de luiken (zie hieronder). De containers kunnen immers over het gangpad geplaatst worden.
De containerbevestigings-potten.
Dit zijn soort zwaluwstaarten op de luiken waarin een soort vergrendelbare platen met pinnen in kunnen worden geschoven waarop de containers worden vastgezet.
In de verf ziet het er al een stuk toonbaarder uit.
De kraan om de luiken te verplaatsen was een klus op zich.
Er waren geen goede tekeningen of foto’s te vinden, maar een gesprek met een oude maat deed wonderen en zorgde voor de nodige maten en detailfoto’s (helaas niet voor plaatsing vrijgegeven).
De laatste details, zoals deze (hoofd) mast, met alle lampen, antennes en gps ontvanger.
Ook het interieur wordt op kleur gebracht.
De reddingsboot mag natuurlijk niet ontbreken.
De reddingsboot (als altijd) wordt gemaakt door restjes mdf op elkaar te lijmen en dan het bootje in model te schuren.
Eén van de wensen was het luik wat open moest kunnen.
Geweldig mooi heren
Goedenavond,
Kortom: schitterend werk!
Alleen komt er bij veel van jullie bouwwerk een vraag boven drijven: waarom monteren jullie geen glas achter de ramen?
Dat zou het naar mijn idee nog mooier maken 😉
Groet,
Simon
Beste Simon,
Bedankt voor je reactie. Ik kom terug op je vraag.
Peter
Beste Simon,
De glaszetter gaat aan het werk op de werf nadat alles in de verf is gezet.
Dit werkt prettiger dan andersom (afplaktape in 1:87 werkt niet zo best).
Aangezien de bouwer meestal niet de schilder is, en hij de meeste foto’s maakt, zie je voornamelijk foto’s zonder glas.
Als je de foto’s bekijkt van de baan (bijvoorbeeld onderaan bij http://mm.trainsandtrucks.nl/botenvankajm/vletjes-op-kaj-m#more-290 ), dan zie je dat er wel degelijk glas gezet is 🙂
Groet,
Peter