GOOTEBORG op Kaj-M

Eén van de leden van MM heeft een bovengemiddelde interesse in Zweden, dus toen hij een schip met een Zweedse naam tegenkwam, die paste binnen Kaj_M, moest deze natuurlijk nagebouwd worden.

2hfkju0

1zfttev

Zoals zo vaak, waren er ook hier geen goede tekeningen te vinden, maar het nodige zoekwerk leidde ons wel naar een handig filmpje:

Dat was weer eens wat anders. Kijken, stoppen bij bepaalde details en dan weer verder kijken.
De rest was weer ouderwets speurwerk, maten opvragen bij het scheepsregister en goed zoeken op IMO nummer.
Het framewerk is wederom van 4mm MDF, bekleed met 0.4 mm vliegtuigtriplex.
Waarbij tevens het onderste gedeelte van de boeg door de scherpe lijn opgebouwd moest worden uit restjes MDF, welke in model zijn geschuurd.
De opbouw was weer van Evergreen platen en profiel en de totale bouwtijd ongeveer 6 weken (inclusief schilderen).

DSC06292Het frame wordt zorgvuldig gelijmd.

DSC06297Voldoende droogtijd is essentieel.

DSC06304

DSC06308

DSC06314De juiste vorm wordt m.b.v. schuurpapier en de nodige arbeid verkregen.

DSC06315Het stuk bekledingsplaat voor de boeg.

DSC06318Het eerste stukje (zie hierboven) wordt vastgelijmd aan het verticale stukje frame tussen de dekken.
Om verschuiven tegen te gaan, is gebruik gemaakt van een kussen tijdens het vastzetten en is de lijmnaad vlak gehouden (de boot ligt schuin).

DSC06320De rest van de boegbekleding wordt om de boeg gelijmd.

DSC06325

DSC06331Het achtersteven wordt bekleed.

DSC06332De rest van de bekleding wordt met lijmtangen en een balkje op haar plaats gehouden.

DSC06338

DSC06343De boegverschansing staat bij dit schip rechtop. en om een goede sterke verbinding te maken worden hier koppelplaatjes gelijmd aan de andere stukken rompbekleding.

DSC06348

DSC06353

DSC06356Hier worden de zogenaamde kluisgaten gemonteerd, waar de ankers een plekje zullen vinden.

DSC06358

DSC06364

DSC06368Het geheel begint haar vorm te krijgen.

DSC06370

DSC06374M.b.v. een malletje worden de horizontale versterkingen van het ruim allemaal opzelfde afstand gelijmd. Dergelijke ‘hulpstukken’ zijn zo gemaakt en geven veel gemak/snelheid.

DSC06375
Hier worden de grendels en de buizen  op hun plek gezet, waardoor de ankerkettingen lopen. Zodra je een lel op de opstaande stangen geeft valt het anker (als de ankerlier in zijn vrij staat).

DSC06377

DSC06384

DSC06387Om nekkrampen te voorkomen tijdens het plakken van de vele versterkingsstrippen, is een soort ‘wieg’ gemaakt waarin de romp kan rusten.

DSC06409

DSC06410De details van het vijlen / schuren zijn nog zichtbaar.

DSC06415Met een horizontale afteken hulp (hoogte schuifmaat zonder schaalverdeling), worden de horizontale lijnen voor het schilderwerk gezet.

DSC06416

DSC06420

DSC06423

DSC06425Alle verzamelde informatie bij elkaar om de opbouw te kunnen gaan maken.

DSC06428

DSC06430Ook hier weer voldoende droogtijd in acht nemen.

DSC06436

DSC06447

DSC06449

DSC06452
De trappen van het ’trappenhuis’ hangen op hun plek.

DSC06455

DSC06463

 

DSC06464De luchtinlaten worden geconstrueerd.

DSC06465

DSC06466

DSC06468
Met gewichten, knijpers en stukjes RVS (om houtlijm vlekken tegen te gaan) worden de verschillende wanden van de stuurhut in de juiste hoek vastgezet.

DSC06472

DSC06477

DSC06482

DSC06490

DSC06499

DSC06502

DSC06508Met deze mal werden alle trappen in elkaar gezet.

DSC06512De mast in aanbouw.

DSC06519Het kompas bordes.
Toen het schip gebouwd werd, waren er nog voorschriften dat er altijd een ouderwets kompas op het schip moest zijn – en                         onderhouden/ geijkt voor het geval de gps kapot ging.
Omdat een schip van staal is, en een magnetisch veld heeft, werd dit kompas zover als mogelijk buiten het staal gehouden. Meestal op het dak van de stuurhut.

DSC06522Ook de lijm voor details op het dak van de stuurhut krijgt de tijd om uit te harden.

DSC06527De poten worden langs de verschansing worden gelijmd. Deze moeten natuurlijk in dezelfde ‘lijn’ zitten als de bevestigingen op de luiken (zie hieronder). De containers kunnen immers over het gangpad geplaatst worden.

DSC06530De containerbevestigings-potten.
Dit zijn soort zwaluwstaarten op de luiken waarin een soort vergrendelbare platen met pinnen in kunnen worden geschoven waarop de containers worden vastgezet.

DSC06531

DSC06536Zij-aanzicht.

DSC06537

DSC06545De railing wordt gemaakt.

DSC06551
Het totaal vanaf de voorkant.

DSC06560

DSC06574In de verf ziet het er al een stuk toonbaarder uit.

DSC06578De kraan om de luiken te verplaatsen was een klus op zich.

Er waren geen goede tekeningen of foto’s te vinden, maar een gesprek met een oude maat deed wonderen en zorgde voor de nodige maten en detailfoto’s (helaas niet voor plaatsing vrijgegeven).

DSC06581

DSC06623

De laatste details, zoals deze (hoofd) mast, met alle lampen, antennes en gps ontvanger.

DSC06628

DSC06630
Ook het interieur wordt op kleur gebracht.

DSC06636De reddingsboot mag natuurlijk niet ontbreken.
De reddingsboot (als altijd) wordt gemaakt door restjes mdf op elkaar te lijmen en dan het bootje in model te schuren.

DSC06652

DSC06656

DSC06659

DSC06662 Eén van de wensen was het luik wat open moest kunnen. 

 

4 reacties op “GOOTEBORG op Kaj-M

  1. Goedenavond,

    Kortom: schitterend werk!
    Alleen komt er bij veel van jullie bouwwerk een vraag boven drijven: waarom monteren jullie geen glas achter de ramen?
    Dat zou het naar mijn idee nog mooier maken 😉

    Groet,

    Simon

    1. Beste Simon,

      De glaszetter gaat aan het werk op de werf nadat alles in de verf is gezet.
      Dit werkt prettiger dan andersom (afplaktape in 1:87 werkt niet zo best).
      Aangezien de bouwer meestal niet de schilder is, en hij de meeste foto’s maakt, zie je voornamelijk foto’s zonder glas.
      Als je de foto’s bekijkt van de baan (bijvoorbeeld onderaan bij http://mm.trainsandtrucks.nl/botenvankajm/vletjes-op-kaj-m#more-290 ), dan zie je dat er wel degelijk glas gezet is 🙂

      Groet,

      Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *