De bouw van Matador 2 – deel 5

In deel 5 over de bouw van de Matador gaan we verder met het maken, schilderen en plaatsen van de vele dek details.

599/6 BONN-MEES leaflet Matador1 okt2014.indd

DSC01766

Dit zijn de lichtkoekoeken van de machine kamer. Met de lucht inlaat. Zoals veel op de matador 2 zijn deze ook in een linkse en rechtse uitvoering te maken.

DSC01868

Alles is waterdicht afsluitbaar. En alle wartels, deksels e.d. moeten er natuurlijk op. Wat een geluk dat we zoveel foto’s konden maken aan boord.

DSC01870

De luchtinlaten worden opgebouwd uit diverse maten buis en daarna in model geschuurd (wel 2 dagen laten drogen voor je dit doet)

DSC01872

Het begint er op te lijken. Als de luiken opstaan worden deze vastgezet aan de rail.

DSC01873

En de eerste machine kamer koekoek is klaar voor de verf.

DSC01874

Nu schrijf ik dit wel lekker vlotjes, maar hier eens een foto van de toeren die soms worden uitgehaald om te zorgen dat alles recht en haaks blijft bij het lijm drogen.

DSC01875

De sloep wordt weer gemaakt volgens de oude vertrouwde methode; 3 laagjes 4 mm mdf worden uitgezaagd en op elkaar gelijmd tot 1 blok. Goed laten drogen en later in model schuren.

DSC01880

Ondertussen zijn de positie cabine op bordes en de 1e lieren uit deel 4 droog genoeg om te hanteren. Tijd voor de nodige opstellingen uit te proberen en – niet onbelangrijk- een montage volgorde te bepalen. Het is zo druk in dat hoekje op het dek dat even droog oefenen echt moet.

DSC01906

Gelukkig past alles nog. En het begint steeds meer op de echte matador 2 te lijken.

DSC01907

Zonder alle draden is het al aardig vol.

DSC01909

Overal op dek -en helemaal aan de achterzijde- staan meters en aansluitkasten die de waterstanden in de ballast tanks e.d. doorgeven. Deze zijn eenvoudig te maken.

DSC01911

De mangaten en inspectieluiken worden van details voorzien.

DSC01913

En na al dat werk gaan we weer eens kijken of het nog op de echte gaat lijken. Bij zo’n gecompliceerd model als dit zijn deze kijk en denk momenten echt nodig. Na elke plaatsing eens even stilletjes kijken en denken hoe je volgende details gaat aanpakken.

DSC01915

En het wordt steeds voller op dek.

DSC01916

We gaan weer eens verder met wat lieren. De elektromotoren moeten natuurlijk ook aansluitkasten e.d. krijgen.

DSC01918

Net zoals dat de meters van de ballast tanks flenzen en fittingen moeten hebben.

DSC01920

1 hijslier, links en rechts gekoppeld. En dan komen er zo 2 units achter elkaar op het dek.

DSC01923

DSC01924

Enige mangaten zijn ook voorzien van contra gewichten. Hier te zien met wat steun tijdens het drogen

DSC01926

En ook zijn er nog wat “klassieke” luchthappers te vinden op de bok. Wel voorzien van een klep om eventuele onderdekse branden te kunnen blussen met CO2. Dus een gekochte luchthapper wordt in 2 delen gezaagd en de gemaakte klep er tussen gelijmd.

DSC01927

Na al dat geplak en gelijm wordt het eens tijd voor wat schilderwerk. Er is genoeg wat voor montage van kleuren moet worden voorzien omdat er later niet of slecht bij te komen is.

DSC01928

En ook het schilderwerk is veel. Maar dankbaar werk.

DSC01930

Aan 2 van de luiken zijn de positie lichten gemonteerd.

DSC01932

En terwijl dat allemaal droogt wordt ook de bok zelf al een beetje geschilderd.

DSC01933

DSC01934

Een hoop geschilderd klein spul ligt te drogen. En wacht op definitieve montage.

DSC01935

Terwijl het maken van de details nog steeds door gaat.

DSC01937

Het is zonder kleur nog slecht te zien, maar dit gaat een paal met daarop een bankschroef voorstellen. Iets waarmee je stroppen kan maken in/aan/op staaldraad.

DSC01938

Hier een blik van de bovenzijde. Nu is de bankschroef beter te herkennen.

DSC01940

Nog eens een mangat. deze keer met een ontluchtingsbuis.

Tot de volgende keer, dan gaan we nog meer details maken, schilderen en plaatsen. de matador 2 is nog lang niet vol……..

Eén reactie op “De bouw van Matador 2 – deel 5”

Laat een antwoord achter aan opa Piet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *