RPA 15 op Kaj-M

juni 2013 124

Omdat het zo langzamerhand aardig druk begint te raken op Kaj-M, vonden we het de hoogste tijd voor een calamiteitenboot.
Het plan om de RPA (Rotterdam Port Authority, vroeger ‘de havendienst’) 15 na te gaan maken is vervolgens ontstaan na het verlekkerd bekijken van haar activiteiten in de Nieuwe Waterweg, vanaf het terras van het Delta Hotel in Vlaardingen.


Zeker toen we een keertje aan boord mochten kijken en fotograferen was het vuur niet meer te blussen (zelfs niet door de RPA 15) en zou deze een plekje gaan krijgen op de baan.

De zoektocht naar maten en achtergrondinformatie op het internet leverde in ieder geval op dat dit schip net een verbouwing achter de rug had en in details afweek van haar zusterschepen.
Goed opletten dus welke foto’s gebruikt konden worden en verder doorborduren op de tekeningen.

Omdat we deze keer legio eigen foto’s hadden om uit te putten, konden we die in ieder geval aanhouden (dachten we).
juni 2013 126

juni 2013 127

juni 2013 128

juni 2013 129

juni 2013 130

juni 2013 131

juni 2013 132

juni 2013 133

juni 2013 134

juni 2013 135

juni 2013 136

juni 2013 137

juni 2013 142

juni 2013 143

juni 2013 144

juni 2013 145

juni 2013 146

juni 2013 147

juni 2013 148

juni 2013 149

juni 2013 150

juni 2013 151

juni 2013 152

juni 2013 153

juni 2013 154

juni 2013 155

juni 2013 157

juni 2013 158

Maar aan het eind van de rit ontstond toch nog discussie over de kleur van de romp. De foto’s konden geen uitsluitsel bieden en we moesten nog een keertje op bezoek in Rotterdam. Ditmaal bij de RPA 12, waar we vriendelijk geholpen werden. Inclusief toestemming voor een klauterpartij naar het dak.
“Is het dak nou oranje? EN tot hoever loopt dat?”
“Tja, dan moet je zelf even kijken.. He Bart, mag deze man het dak op?”
“Ja hoor, hij kijkt maar even”

Heerlijk, die Rotterdamse mentaliteit!

In ieder geval bleek dat de romp donkerblauw was en niet zwart en bleek dat dat op basis van foto’s slecht in te schatten was.

Tijd voor de bouw zelf.

DSC07594

DSC07595

DSC07596Zoals gebruikelijk werd voor de romp gebruik gemaakt van MDF en gebruikten we styreen voor de opbouw en de details.
Dat betekende weer veel lijmklemmen, stalen plaatjes en het nodige ‘plakwerk’….

DSC07603

DSC07605

DSC07606De stuurhut was nog een hele klus, met haar achthoekige grondvorm, schuine wanden en uitsparingen in de zijkanten voor de uitlaten. 

DSC07607

DSC07608

DSC07609

DSC07611

DSC07612

DSC07615

DSC07616

DSC07618

DSC07619Ook de inrichting van de stuurhut krijgt een plekje.

DSC07620

DSC07624De rest van de opbouw wordt gesneden en in elkaar gelijmd.

DSC07625

DSC07629

DSC07630

DSC07631

DSC07632De RPA 15 is inzetbaar als blusboot, sleepboot en bergingsschip. 

DSC07633Het schip kan gasdicht gemaakt worden voor inzet bij chemische branden en bij de recente grote scheepsbrand in Scheveningen kwam de RPA 15 te hulp om het vuur onderdeks te blussen.

DSC07634

DSC07635

DSC07637

DSC07639We zijn begonnen aan de kraanarm, waarmee de RPA 15 een op afstand bedienbaar bluskanon in huis heeft om over een brandend scheepsdek heen te blussen. Deze arm is tevens voorzien van een camera om ‘mee te kijken’.

DSC07640

DSC07641

DSC07642Met deze blusarm, kan de RPA 15 over een brandend dek blussen met water of schuim. Ook kan het schip een watergordijn langszij creëren om heel dichtbij te kunnen komen en de hitte af te kunnen schermen.
Hiervoor lopen er buizen bovenlangs de ramen.

DSC07643De diverse details (antenne’s, bolders, trapjes, hekjes etc.) worden gemaakt en vastgelijmd.

DSC07645

DSC07646

DSC07647

DSC07658

DSC07659

DSC07660

DSC07661

DSC07662

DSC07663De RPA 15 naast enkele vletjes.

DSC07664

DSC07666

DSC07668

DSC07669

DSC07670

DSC07671

En de eerste foto met zojuist aangebrachte decals.

IMG_0657

Een mooie aanwinst voor Kaj-M waarmee we de baan weer wat veiliger hebben gemaakt!

3 reacties op “RPA 15 op Kaj-M

  1. Fantastisch mooi nagebouwd. Zag het echte schip vanochtend voorbij varen (Papendrecht) na vermoedelijk een onderhoudsbeurt bij Damen.
    Ben zelf als havenmeester Europoort bij het ontwerp en de waterlating aanwezig geweest. Het was toen de HD-18. Tegelijkertijd werd de HD-19 gebouwd. Beide schepen werden gestationeerd in de Europoort.
    J.W.Goosens, Papendrecht.

Laat een antwoord achter aan Miraculeus, een 1 woord geweldig, opa-piet Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *