De Bohuslän is een Zweedse stoomboot, gebouwd in 1914 bij de Erikswerf in Göteborg voor Marstrands Nya Ångfartygs AB.
In haar eerste 40 levensjaren voer de Bohuslän tussen Göteborg en Kungshamn (de route Göteborg – Lysekil – Smögen – Gravarne (huidige Kungshamn) aan de westkust), maar werd langzaam ingehaald door brugverbindingen en modernere (diesel) veerboten.
Na 40 jaar, werd ze ingezet tussen Zweden en Denemarken in de Öresund en tussen Strömstad en Noorwegen, waarna ze in 1963 verkocht werd met de bedoeling om haar te slopen.
Gelukkig kon dit voorkomen worden en kocht een groep enthousiastelingen haar in 1965 (Sällskapet Ångbåten, vrij vertaald: steamboat society) om haar voor het nageslacht te bewaren.
Tegenwoordig wordt ze ingehuurd voor rondvaarten en andere evenementen en is ze na 100 jaar nog altijd in vol ornaat te bewonderen.
Voor meer informatie, klik hier.
Op youtube zijn ook diverse filmpjes te vinden van de Bohuslän, waaronder deze:
Ik kwam al jaren geleden in aanraking met de Bohuslän toen ik een half afgebouwde kit in handen kreeg (1:45 o.i.d.) waar de bouwer door de bomen het bos niet meer zag en mij vroeg om deze te herstellen.
Mede door het ontdekken van dergelijke filmpjes begon het te jeuken om eens een 1:87 model te bouwen van dit prachtige scheepje met haar rechte kachelpijpjes, houten masten en opgeleukt met teakhout.
Ik moest op zoek naar beeldmateriaal en tekeningen, welke door onze webbeheerder gevonden werden op het wereld wijde web via een Zweeds forum.
Het blijkt dat die Zweden erg behulpzaam zijn!
De bouwmethode wijkt weinig af van mijn standaard methode, de romp is gemaakt van 4mm MDF en bekleed met 0,4mm triplex. De kont is geschuurd uit massief MDF en verder spreken de foto’s voor zich.
Ook het interieur kreeg de nodige aandacht!
Het ‘maken’ van realistisch teak hout, vergde wat proberen. Uiteindelijk vond ik het het schilderen van evergreen met 2 laagjes Revell nr 85 op benzine basis en flink verdund (let op, geen acryl, want daar gaat het beits op reageren).
Vervolgens werden er twee dunne laagjes Ceta Bever donker eiken (beits) aangebracht.
Als je de wanden goed waterpas laat drogen, komen de randen en naden mooi uit.
De sloepen zijn gemaakt van massief MDF, welke in model werden geschuurd. Het dekzeil werd gemaakt van papier.
Na de nodige aankleding, was de Bohuslän klaar voor een plekje in de vitrine of op een Zweeds modelbaantje.
De messing scheepsbel komt van Billing Boats.
De Davids van de sloepen zijn gemaakt van stukjes messing staaf, waar een oogje aangesoldeerd is.