Een laadbrug is een soort trailer/ verrijdbare oprit die gebruikt wordt om containers te laden/lossen terwijl ze op de trailer of aanhanger staan.
Het ding is meestal voorzien van massieve wielen die hydraulisch in hoogte verstelbaar zijn (er zijn ook versies met “jost” trailer poten die mechanisch op hoogte gesteld kunnen worden) , en een soort beugel waardoor deze met behulp van een heftruck verrijdbaar is en ook nog kettingen met haken om de hoge kant aan de te lossen container te haken. Dat laatste is vooral nodig als men met de heftruck de laadbrug op en af gaat racen. De laadbrug staat dan te springen op zijn massieve banden en wil dan ook nog graag gaan verrijden. Zo krijg je ongelukken, want je kan dan met je heftruck een beste smak maken van 1,2 meter hoog.
Als het racen begint en de container staat op een losse oplegger (zonder truck) dan plaatst men vaak ook nog een stapel pallets onder de voorzijde van de trailer omdat door het geweld de steun poten van de trailer kunnen verbuigen of inklappen.
Ik schrijf trouwens racen omdat je versteld staat hoe hard een heftruck kan. en met meer heftrucks wordt het altijd een soort race wie het eerste klaar is……..
Dit is trouwens een verrijd beugel voor 2 heftruck lepels. de meeste laadbruggen hebben een soort oog voor 1 lepel.
Ik heb eerst eens wat bouwmallen gemaakt. Als je meer dan dezelfde dingen gaat maken, werkt dat vlot en de kans dat alles hetzelfde wordt is dan ook groter. En bij dit onderdeel moeten we een linkse en rechtse uitvoering maken die dezelfde hoek hebben.
We beginnen met het frame. Dit is gemaakt van 4,8 mm hoog U profiel (evergreen nr.0266). en we lijmen eerst de delen met de knik. 1x zoals op de foto en 1x in spiegelbeeld. De gladde zijden van de U komen later aan de binnenzijde.
In het echt is het horizontale deel van de frame balk ongeveer 4 meter en de oprit 7 meter.
Nu loopt het uiteinde van het frame op een punt. Dus we snijden een soort taartpunt uit de einden.
En duwen – weer met een bouwmal + een vulstukje -de losse strip naar binnen. Het vulstukje zou eigenlijk niet nodig moeten zijn maar dient nu om de afwijking in de mal (foei!!) te compenseren.
Ever de hele lengte lijmen en de tijd geven om te drogen.
Zo zien de frame delen er dan uit. 1x links en 1x rechts.
Dit wordt het rijdek. Een strook “clapboard siding” van evergreen (nr. 4031) . in het hollands; overlappende planken. Dit lijkt een beetje op het strekmetaal (soort gaas) wat in het echt veel gebruikt wordt.
Voor een nabouwer; geen tranenplaat. Bij regen of gelekte olie wordt dit een glijbaan.
De lengte van deze strook en de plek van de knik worden met behulp van een frame deel afgetekend. We houden de ribbels tegen de rijrichting in. soort antislip in H0……..
De knik is half ingesneden en daarna even gebogen. Zorg er voor dat de delen aan elkaar blijven, dat werkt toch wat makkelijker.
Eerst wordt nu het oplopende (lange) deel van het rijdek aan de frame delen gelijmd. Met een los 1mm vul stukje ertussen (op deze foto niet zichtbaar). Zo maken we een soort vangrail voor de heftruck wielen, want het rijdek zit nu tussen de profielen.
Wat oud ijzer om alles bij het drogen op zijn plekje te houden. We lijmen de totale lengte in korte stukjes, zodat we nog wat kunnen bijsturen.
En bij het laatste stukje een gebogen telefoontang als aandruk hulp.
Nu doen we hetzelfde met het horizontale stuk rijdek. En weer het losse 1 mm vulstukje.
Eventuele overstekende stukjes van de frame delen worden gelijk met het rijdek afgesneden.
En het deel plaat wat in de container steekt (evergreen nummer 128) wordt aan het frame gemaakt. De lengte is als de breedte van het rijdek.
Omdat het rijdek 1mm dik is en dat deel plaat 0,5 mm en ook de bovenzijde gelijk is, wordt er weer een stukje oud ijzer als onderlegger gebruikt om dit te lijmen. Zo stuitert onze H0 heftruck niet op de rand.
Aan de oprijzijde doen we het zelfde (weer een stukje 128) maar dan over de volle breedte. En we lijmen weer met de onderlegger om het rijdek glad te houden.
Terwijl dit allemaal droogt, maken we de poten met de wielen.
De wielen zijn een stukje buis rond 4,8 mmm (evergreen nr.0226) en de poten zijn van stukjes 2mm U profiel (evergreen 0262)
De wielen worden aan de stukjes U gelijmd.
Een restje los plastic als afstandhoudertje ertussen om te voorkomen dat de uiteindes van de U naar elkaar trekken tijdens het lijm drogen.
En na drogen zien de poten er dan zo uit.
De poten worden op hun plek gelijmd. Eerst alleen aan de frame delen. We gebruiken hier een langzamere lijm voor (Revell gel). Het stukje hout dient om te voorkomen dat de poten wegzakken. Maar dit is maar voor even.
Want……………….na 10 minuten draaien we de laadbrug om zodat de poten hangen.
Wen malletje welke precies de hoogte heeft van de containervloer op de trailer, wordt nu onder de laadbrug geschoven en de poten hangen in de lucht. Maar door de zwaartekracht, eventueel geholpen door het gewicht van een boortje, zorgt ervoor dat de wielen nu op de grond rusten.
Zo, een 3 mm boortje op de wielen om de zwaartekracht een handje te helpen. De container op trailer is er voor gezet om de hoogte nog eens te controleren.
En nu moet alles eens een nachtje drogen voor we verder gaan.
Tot de volgende keer.
weergaloos, zo’n basic ding en dan zó begrijpelijk beschreven,……dets modelbouw mensen, ten voeten uit