We gaan verder met de bouw van de radarpost.
De bak met evergreen is weer open! En daarmee worden de stukken frame bekleed.
Om te beginnen maar het gedeelte met de ronde gaten voor de radarmotor. Doordat we de vloeren en daken hebben is het voornamelijk meten, maten van de foto’s inschatten en stukje voor stukje opbouwen.
Om het de glazenier niet te moeilijk te maken, laten we alle verdiepingen nog los. Ook het dak -waar de radar op moet komen houden we los. Op deze manier heeft de “radarmontage man” het wat makkelijker.
De achterzijde. Je kan zo mooi zien hoe alles is opgebouwd.
Ook worden de uitbouwen bekleed. Hier worden wat van de platen gemaakt en voorzien van de dilitatie voegen en ramen.
Een van de bekledings stukken voorzien van de typische smalle zijwanden.
En wordt proefgepast.
Net als hier. het is nu steeds 3x passen, maken en dan nog eens passen. Ook is er al een begin gemaakt met het schilderen. Doordat het gebouw zo ingewikkeld is wordt er geschilderd zolang je er nog goed bij kan komen met de kwast.
Hier is goed het hoogteverschil tussen 2 van de uitbouwen te zien. Maar ook is er op de werktafel de schets voor de platforms van de telefoonmast te zien.
Het begint er toch aardig op te lijken. Maar wat is zo’n gebouw met die telefoonmast hoog he?
De paal onder de radar staat ook al op het dak. Compleet met de klimijzers.
Alle nog zichtbare mdf gaat in de grondverf en wordt daarna glad geschuurd
En onze maateenheid van preisser als controle. Hij heeft zijn boterhammetjes mee in het tasje…………….
De opening tussen de poten moet ook nog worden afgedekt. Soms is dit een kozijn, soms weer een wand met rooster. In ieder geval is het weer goed passen en meten voor montage.
De balken onder de loopbordessen zijn niet vergeten.
Net zoals we wat consoles voor de verkeersleiding plaatsen.
Ook de eerste ruitjes worden geplaatst. ook hier weer 3x meten, dan maken en vooral; proefpassen. Het pincet met afstandblokje wordt gebruikt om de ruit tegen de sponning te drukken.
De kleuren gaan er op. Deze worden later door onze echte verf expert bijgewerkt.
Een stukje buis voor de radar motor draadjes door te voeren. Zoiets is nu makkelijk te maken en voorkomt later enorm getob.
Tussen de fundatiepoten zit er een hek. De ontstane ruimte wordt in het echt gebruikt als opslag e.d. Dit hek wordt dus ook gemaakt.
Net zoals 1 van de wanden tussen deze fundatie poten.
Het is weer opletten geblazen; alles lijkt op elkaar maar is niet hetzelfde.
Ook moeten de wanden op de juiste plaats gemonteerd worden en tijdens het bouwen bleek dit lastiger dan gedacht. Je raakt zo snel de oriëntatie kwijt op de detail foto’s door als die rare hoek van het gebouw.
De wanden onder de uitbouwen lopen schuin omhoog. En het hek daar weer onder heeft dus ook schuine bovenzijdes. Eerst worden de spijlen op de onderste balk gelijmd en vervolgens in 1x schuin afgesneden.
Het poortje in het hek met scharnieren en deurklink.
De bovenbalk in het schuine hek.
En de positie van de entree trap wordt uitgemeten.
Het hek wordt gepast.
En de omloop van de telefoonmast fundatie geplaatst.
Op het dak zit er tussen de poen van de H nog een glazen overloop. Nadat de schets op de werktafel is gemaakt worden de kozijnen hiervan in elkaar gelijmd. Het winkelhaakje doet weer goede diensten.
De top van de telefoonmast wordt afgebouwd en de schoprand plus de staanders voor de reeling geplaatst.
De overloop wordt voorzien van een dak. Maar ook aan de onderzijde worden 2 afstandhouders geplaatst om samentrekken tijdens het lijmdrogen te minderen.
De overloop klaar voor schilder en glazenier.
Je ziet de afstandhouder goed zitten. Nog wel.
De telefoonmast heeft ook een paar kabelgoten aan het staalwerk.
Deze komen er nu aan.
Tot de volgende keer.
heerlijk om te zien hoe vernuftig onze bouwert alles bedenkt