Als er iets is in ons voorbeeld, de Rotterdamse haven, omgeving Waalhaven en Heijplaat, zijn het containerdepots. Je vindt ze overal en ze staan -meestal- vol met lege containers. Meestal is er nog een werkplaatsje bij om schades te herstellen, maar er zijn ook “reizende” reparateurs die ter plekke een container herstellen.
Alle depots hebben wel een apart stukje gereedschap; de depotstacker.
Deze kan de lege containers wel 9 hoog wegzetten en pakt de containers – in tegenstelling met kranen e.d.- aan de zijkant.
Nu weet je ineens waarom er ook gaten in de zijkanten van de corner-castings zitten.
Deze kan de lege containers wel 9 hoog wegzetten en pakt de containers – in tegenstelling met kranen e.d.- aan de zijkant.
Nu weet je ineens waarom er ook gaten in de zijkanten van de corner-castings zitten.
Het voorbeeld.
De basis voor zo’n stacker is een zware heftruck. Deze wordt voorzien van een extra lange meerdelige mast en een “hakenbord” wat in breedte verstelbaar is.
Wij moesten dus natuurlijk ook wat van deze apparaten hebben.
De basis is de Kibri heftruck 11754. Een 24 tons heftruck. We hebben nu ook weer geen specifiek voorbeeld genomen en een rondritje leert dat er keuze zat is en dat ze allemaal ietsje anders zijn.
Nu moeten er aan de originele heftruck nogal wat dingen veranderen;
i.p.v. 2 x3 wielen aan de vooras worden dit er 2×2.
Ook moet de cabine op een andere plek komen en deze moet hoger gezet worden.
De arm moet verlengd worden.
En de “spreader” die containers van de bovenzijde pakt moet worden verbouwd tot ‘hakenbord”.
Verder zijn er nogal wat details veranderd, als een ander plekje voor de uitlaat en railing op het looppad naar de cabine.
Al met al niet al te moeilijk, maar wel een onderdeel wat bijdraagt aan de typisch Rotterdamse sfeer van de baan.