In deel 6 van het bouwverhaal van de Cabotage is het tijd voor het potdeksel en de achtersteven.
Omdat het potdeksel ( de rand op de verschansing) het schilderen van de binnenzijde belemmert, doen we dit eerst.
Eerst wordt e.e.a. in de grondverf gezet.
Na lichtjes schuren, 2 lagen van de roodbruine eindkleur aanbrengen.
Doordat de romp in het midden recht is , worden de potdeksels daar gemaakt uit een stripje met voldoende overlengte. De gewichten drukken de lijmnaad aan, ook in de rondingen. Het plaatje wat onder het gewicht ligt, gaat over de volle breedte van het schip. Dit zorgt er voor dat het potdeksel vlak blijft.
De overlengte wordt afgeknipt en gelijk geschuurd met de bovenzijde van de verschansing.
Een restje 0,4 mm triplex wordt op de verschansing gelegd.
Plaatje er op om gelijkmatig aan te drukken.
En de buitenzijde wordt afgetekend.
Hierna wordt er een lijn aan de binnenzijde parallel met de buitenzijde getekend op de breedte van het potdeksel.
Even uitknippen met de huishoudschaar……
Proefpassen (let op de overlengte bij de ronding)
Als alles goed lijkt kan er gelijmd worden, met plaatje om vlak te blijven en een gewicht om aan te drukken.
Hier zien we het opstaande stukje.
En nu is het laatste stukje boeg met de ronding aan de beurt. Zo’n Bison lijmklem uit de grote lijmdoos werkt hier handiger dan het gewicht.
Deze werkzaamheden doen we ook aan de andere zijde.
Nu gaan we de achtersteven maken. Deze wordt massief en opgebouwd uit restjes mdf. Restjes genoeg en zo blijft de afvalbak wat leger.
We beginnen met het zagen van een stukje met de breedte tussen dek en waterlijn.
Met een fijn potlood de lijn volgen we de ronding tijdens het aftekenen.
Wat ruimer uitzagen. materiaal af schuren is makkelijker dan weer plamuren en dan schuren.
En dan passen. De overstekende rand is niet erg, er moet straks toch genoeg aan geschuurd worden.
Het spiegelbeeld wordt afgetekend en gepast.
Door de klos onder het schip kunnen we het schip nu rechtop zetten in de workmate en bij het lijmen de gewichten gebruiken.
De 2e laag -net zo gemaakt als de 1 e laag- droogt nu.
Na dit proces diverse malen herhaald te hebben, is de achtersteven nu een massief blok mdf geworden.
Een strookje 0,4mm triplex om het dikte verschil met de verschansing te compenseren en gelijk te maken met de rompbekleding.
En nu alles even goed -en lang- laten drogen (een dag of 2). en dan begint het schuurwerk.
tijd om eens aan de kajuit e.d. te gaan beginnen (van polystyreen).
Dit wordt voor de volgende keer.