In dit deel gaan we verder met meer details!
Want ja, die “maken” het schip. Dit keer vooral de kranen, maar ook de nodige bolders en lieren en het frame van de vallende reddingsboot.
Veel tijdrovend klein spul dus en weer schilderen. De oranje rode rompkleur is nogal doorschijnend en de gekozen verf heeft nog iets raars, tijdens het drogen komt er een roze gloed door het oranje.
Dat was even schrikken. Een stoere Russische vrachtboot/ijsbreker in gay parade kleuren?
Gelukkig kwam na het verf drogen het oranje weer terug, maar de dekking van de verf was niet best. Dus veel dunne verflaagjes voor het echt egaal oranje rood was…..
de opbouw groeit hard: alle roosters en kastjes komen er nu op en aan. Ook moest er een meter of 3 zee railing gemaakt worden. Gelukkig heb ik daar een mal voor, maar het blijft veel tijd kosten. het evergreen materiaal gaat er nu per zakje tegelijk doorheen……………
In de verhoogde boeg zit per gangboord een waterdichte deur. Deze is gemaakt van een stukje evergreen plaat met de scharnieren en handgreep er als stripje opgelijmd. Het liggende restje plastiek dient er voor om de gemonteerde deur iets boven het dek te houden. Zo zakt de deur niet tijdens het lijm drogen. (voor plastic aan hout gebruik ik meestal bisonkit transparant en dat droogt iets langzamer met hoge kans op zakken, dus langer ondersteunen)
De kranen worden voorzien van de details zoals cabine, maar ook de hijsogen nodig voor de montage en het koelkanaal voor de hijslieren. Aan de vorm het koelkanaal kan je ook zien dat er rekening met sneeuw en ijs is gehouden.
Ziet er toch “technisch” uit?
De cabine wordt gelijmd aan het hoofdframe van de kraan.
En verderop worden alle bordessen en trappen van de opbouw voorzien van reeling. Een zeer tijdrovend werkje, want dit moet zo strak en recht mogelijk gebeuren. Het bepaalt in grote mate het aanzicht van het schip. Slordig geplaatste reeling haalt een verder heel knap en strak gebouwd scheepsmodel volledig onderuit.
Op deze foto kan je ook de openstaande lucht inlaten zien. We vonden het een leuk detail om deze open te zetten. Als het echte schip in Rotterdam komt, staan ze meestal ook wijd open. De herkenbaarheid voor de “havenkijkers” wordt zo iets groter.
Bovenop het brugdek bevindt zich een soort kamer/kast en daarop weer de mast. Hier worden de mast met platform gemonteerd en uitgericht.
De opbouw wordt in alle standen gelegd om maar zo goed mogelijk de reeling te kunnen lijmen. 1 van de redenen dat we de opbouw zolang mogelijk los houden. Het werkt veel makkelijker zo. Door de zwaartekracht kunnen de delen zo op hun plek gehouden worden met minimaal gebruik van blokjes e.d.
Mooi zicht op de onderzijde van de looproosters rond de brug.
En ook de inrichting van de bruggen word niet vergeten. Aangezien we maar weinig info hadden over de inrichting is dit meer op gevoel en ervaringen met anders schepen gedaan. En veel you tube filmpjes kijken over loodsen en het loodswezen hielp ook.
Antennes en zoeklichten gaan op het brugdek. Hier is ook 1 van de lijm trucjes te zien; een blokhaak met wasknijper maakt een prima stabiele en verstelbare steun tijdens het lijmdrogen. (onze blokhaken worden meer gebruikt als steun dan als aftekenhulp……….)
En de uitlaatpijpen op de schoorstenen. Goed uitrichten en opletten! Links en rechts waren anders qua aantal en indeling van de pijpen.
De mast op het radarplatform wordt gelijmd. en we hebben ook grote blokhaken…………
Een blokhaak met een wasknijper vormt een prima hulpmiddel. Ook wordt er een papieren zeiltje over de proviandboot gelijmd. De basis is een billingboats reddings boot.
Het achterdek wordt ingericht met bolders, lieren e.d. ook het frame voor de valboot is opgesteld, net als de achtermast. Toch behoorlijk vol he als je dit zo ziet?
Zicht van de andere zijde.
En hier wordt er een foutje gecorrigeerd met plamuur en verf. Soms gaat er wel eens wat mis. De risico’s van het vooral van foto’s werken. Soms heb je 4 foto’s van dat ene detail en zie je het nog verkeerd……
En de kraan wordt eens gepast op het onderstuk. Effe kijken hoe het staat. de cilinders e.d. liggen op de voorgrond.
we zijn weer aardig gevorderd.
Tot de volgend keer.