In het derde (en laatste) deel van het verhaal van de bouw van de Ostara ronden we de bouw af van het 1:87 model.
De stuurhut is natuurlijk voorzien van het interieur, dat moet eigenlijk wel met zoveel glas en dit is nog steeds het h0 model.
De koelkast e.d. alles zit erin we hadden de stuurhut van binnen tot in detail kunnen fotograferen en dat helpt natuurlijk enorm.
Zo te zien schieten we al aardig op en het lijkt steeds meer op de echte Ostara.
Nu is het bovendek en het achterschip van de Ostara voorzien van meubilair en niet datgene wat Preisser in het assortiment heeft , dus het wordt zelf bouwen. Ook voor het h0 model, ook al zagen we geen kans om de bijbehorende regisseurs stoeltjes mooi genoeg in h0 na te bouwen (wel in schaal 1:50). Dus de stoelen voor h0 model zijn wel van Preisser.
Maar behalve meubilair moesten er ook nog een hoop andere kleine details als airco, kisten met reddingsmateriaal, kabelkorven e.d. gemaakt worden. Dit soort dingen maken een schip echt “af”maar kosten enorm veel tijd om te maken.
Ook werd het kozijn met deuren van de achterwand gemaakt. Al deze dingen blijven los en worden pas na het schilderen gemonteerd. We moeten het onze kwasteur niet te moeilijk maken.
De bijboot kraan en verdere details op het achterste gedeelte van het bovendek. De vele detailfoto’s die we gemaakt hebben verlenen weer goede diensten.
De bijboot is een soort speedboot afgedekt met een zeil. Deze speedboot word gezaagd en geschuurd uit wat op elkaar gelijmde restjes mdf en het zeil is van printerpapier.
De zichtbare spons onder de lijmklem dient ervoor om het papieren zeil gelijkmatig over het hele oppervlak van de speedboot aan te drukken. 1 van de talloze bouwtrukjes die je in de loop van de jaren leert.
Het voordek is inmiddels voorzien van alle details en ook de loopplanken liggen op hun plekjes, maar alles is nog los om het voor de kwasteur wat makkelijker te maken.
De h0 ostara in volle glorie, maar nog zonder kleur.
En ook nog zonder de binnenkozijnen van de opbouw. Tevens voor de kwasteur.
De achteruitkijk spiegels voor de schipper zijn niet vergeten. Het is altijd heel druk op de waterweg.
Het dak van de stuurhut is ook voorzien van de vele details als radar en antennes.
En het meubilair op het achterdek.
De losse binnenkozijnen.
Zo wordt het schip geleverd aan de kwasteur. Bouwen op Kaj-m is namelijk teamwerk een ieder doet wat hij het beste kan en er is iemand die veel beter kan schilderen dan de bouwer. Dus……….juist, die mag zich uitleven.
Ventilatie, positie lichten, alles zit er nu wel op en aan.
En de klos hout blijft onder het schip tot het schilderwerk klaar is. Want het is zo heel makkelijk om het schip in alle standen te kunnen zetten of zelfs vast te klemmen bij heel nauwkeurig kwastwerk en je kan het tijdens het schilderen beetpakken zonder verf op de handen of het gevaar iets kapot te knijpen.
Allebei de modellen in volle glorie, de bouwvolgorde was eerst het h0 model (waar dus de problemen te voorschijn kwamen) en daarna het 1:50 model. Wat weer van een leien dakje ging, want alle fouten waren al gemaakt en de valkuilen bekend.
Hier wat details van het 1:50 model, met de regisseurs stoeltjes en ook hier een ingerichte stuurhut zelfs de magnetron staat in het hoekje.
Ter vergelijking het h0 model zonder de stoeltjes.
De opbouw is ook voorzien van een rudimentair interieur de ramen zijn wat kleiner maar groot genoeg om de stoelen en tafels te zien. Als deze dan in de juiste kleuren worden geschilderd is het effect best mooi.
En nu de laatste foto’s waar de Ostara’s op kleur zijn. Eerst het h0 model.
En tot slot beide modellen naast elkaar nog zonder de opschriften. De worden gemaakt van zogenaamde natte transfers. Dit doen we niet zelf, we leveren natuurlijk wel de gegevens aan.
Inmiddels zijn de modellen voorzien van opschriften en staat het 1:50 model bij de Spido op kantoor te pronken.
en het h0 model bij ons…………………..
Tot de volgende keer maar dan met “something completely different” (vrij naar monty python).
de haven – en onze modelhaven- bestaat niet alleen uit schepen.