Deel één uit een serie over het ontwerpen van een modelbaan.
(klik op de link om de overige berichten te lezen)
In deze serie bespreken we de ’theorie’ achter het ontwerpen van een modelbaan met als hoofddoel om een modelbaan te ontwerpen die ‘past’ bij jou.
In dit deel kijken we naar de vraag waarom je met modelbouwen begint.
Zonder direct al te filosofisch te worden, kunnen er meerdere redenen zijn waarom we modelbouwen leuk vinden.
Er zijn er vast honderden te bedenken, maar het leek mij goed om te kijken welke hoofdredenen er ongeveer zijn.
Het is goed om hier rekening mee te houden bij het ontwerpen van een eventuele modelbaan (want die motivatie moet je wel kwijt kunnen in die baan).
Redenen om een modelbaan te maken (of te modelbouwen):
- Rijden
- Bouwen
- Techniek
Een heel grove verdeling, maar volgens mij heeft elke modelbouwer in meer of mindere mate de behoefte om deze dingen tot uiting te brengen.
Ik weet dat elke verdeling discutabel is, maar ga deze wel gebruiken om te kijken wat we bij het ontwerpen van onze modelbaan ‘moeten’ meenemen.
1. Rijden
Een modelbouwer die graag met treinen rijdt, geniet van (het idee) van een langzaam rangerende loc, of die lange baan waar elk moment de zojuist vertrokken trein voorbij kan razen.
Om deze motivatie te kunnen voeden, moeten we voldoende rij / rangeer mogelijkheden aanbrengen op de baan.
2. Bouwen
Een modelbouwer die graag met bouwen bezig is, kan uren naar gebouwen en situaties kijken, kaarten opzoeken, data verzamelen en manieren verzinnen om iets goed en waarheidsgetrouw in elkaar te zetten.
Hij (of zij) geniet van het nabootsen van situaties (fantasie of werkelijkheid) en vind het maken van een modelbaan soms nog leuker dan het daadwerkelijk hebben.
Om deze motivatie te kunnen voeden is het belangrijk om veel omgeving mee te nemen in het ontwerp.
Tevens spreekt dit type modelbouwers een kleine(re) baan vaak aan, omdat deze ruimte geeft om snel weer wat nieuws te bedenken.
3. Techniek
Tja, het ontwerp is misschien niet eens zo belangrijk. Als we maar zoveel mogelijk (digitale) schakelingen toe kunnen passen en alles helemaal tot in de puntjes werkend krijgen.
Automatisering hoort hier (vaak) ook bij, al kan het ouderwets werken ook een uitdaging zijn die voldoening geeft.
Mengvorm
Natuurlijk heeft bijna elke modelbouwer wel een mengvorm van deze drie doelen, maar als je weet dat je graag rijdt, dan kun je daar wat meer aandacht (en ruimte) aan geven.
Datzelfde geldt voor de overige twee doelen, deze kunnen (naar gelang je daar meer gevoel bij hebt) meer of minder belangrijk gemaakt worden in het ontwerp.
En als je niet kunt kiezen uit één aspect(mogelijk omdat je interesse hebt in alle aspecten), dan zul je moeten schipperen tussen de drie aspecten, zodat ze voldoende ruimte krijgen.
In het volgende deel zullen we ingaan op de keuzes die we ‘moeten’ maken (en ook waarom dat waarschijnlijk beter is).
Heren,
U hebt een mooi stuk modelspoor neergezet!
De site is mooi en overzichtelijk.
Het is leuk om te zien de oude ASG liefde nog subtiel aanwezig is, Piet.
Ga zo door!
Mvg, Martin
Bedankt!
Ik zal de subtiele boodschap even doorgeven aan m’n pa!
Peter