In deel 7 van het bouwverhaal van de Cabotage is het tijd voor het maken van de kajuit en het in model schuren van het achterschip.
De kajuit wordt uitgetekend op 1 mm dik polystyreen. Houd rekening met de ronding in het dek (zeeg) en dat alle verticale lijnen ook echt verticaal staan t.o.v. de waterlijn. Niet van het dek.
Ook moet je op de hoeken rekening houden met de plaatdikte, of teken de buitenmaten en snij dan daar de plaatdikte -in dit geval de 1mm- af vlak voor de montage. Van te voren bekijken hoe en bij welke wand je deze plaatdikte verrekent, is ook aan te raden, zeker met ramen op de hoeken om er voor te zorgen dat je genoeg “vlees” overhoud aan de randen.
Omdat de voorzijde van de kajuit iets rond loopt, moeten we een soort spanten maken om deze voorzijde te kunnen buigen. Het dak is zo´n spant, maar ook aan de onderzijde is zoiets nodig om de vorm te kunnen behouden. Polystyreen heeft altijd de neiging om recht te trekken. Iets wat we daar niet willen.
Zo , alle wanden van de kajuit zijn nu uitgetekend, nu gaan we snijden (de buitenranden) en figuurzagen (ramen en deuren) in 1 mm polystyreen plaat is goed te zagen met een figuurzaagje voor metaal met fijne tanden (ik gebruik hiervoor skandia nummer 3) en rustige langzame zaag-halen. Vooral rustig om warmte -en smelten van het polystyreen- te voorkomen.
De beide zijwanden van de kajuit/stuurhut.
De patrijspoorten zijn geboord, voorboren met een klein boortje in zo’n X acto handvat, en dan voorzichtig – en met de hand!!- groter boren tot de vereiste diameter. Doe je dit gat in 1x is de kans groot dat het meer een driehoek lijkt dan rond.
Nu hebben bij deze oudere schepen de ramen houten sponningen, de uitgezaagde 1 mm wand wordt nu op een 0,5 mm plaatje gelegd en de ramen worden overgetekend.
Zo ziet dat er dan uit.
Vervolgens worden deze getekende raampjes aan de binnenzijde van de lijnen uitgesneden.
en gepast. Na controle worden de wandjes aan elkaar gelijmd.
Gewichtje er op want het moet wel vlak blijven.
Terwijl de wandjes met sponningen drogen, gaan we het massieve achterschip eens in model schuren. Ik gebruik hiervoor een schuurvijl – ook wel eens balsa vijl genoemd- met daarop grof schuurlinnen gespannen. Voor de liefhebber; schuurlinnen van 38 mm breedte, P 50, fabrikaat 3M. Dit werkt snel en gaat niet vol zitten met schuurstof.
De vorm zit er al aardig in.
Nu blijven er altijd wel wat putjes en naden zichtbaar.
Deze smeren we dicht met MDF vuller.
En kwistig, het schuurt erg makkelijk dus wat teveel maakt weinig uit.
En terwijl de mdf vuller droogt doen we weer een stukje kajuit. We gaan de wanden aan elkaar lijmen. De stalen blokjes zorgen er voor dat alles recht en haaks wordt. Ik heb ook al de traptreden naar de stuurhut aan de wanden gelijmd.
Wand voor wand en tijd nemen om te laten drogen.
De bodemplaat of onderspant zit er ook in. Nu even goed laten drogen. dus weer verder aan het achterschip.
De mdf vuller is nu ook geschuurd, de laatste schuurbeurt is met fijner schuurlinnen op de schuurvijl gebeurd. Weer voor de liefhebber; korrelgrootte P120.
Hiermee wordt ook de overstekende rand van het potdeksel gelijk geschuurd met de romp.
Alles glad en rond, klaar voor de grondverf en terwijl deze droogt………ja……gaan we weer verder met de kajuit en stuurhut.
Achter de stuurhut staat een klein schoorsteentje. In het bovenaanzicht is te zien dat deze een soort conische vorm heeft.
Deze kan op verschillende manieren gemaakt worden; massief en in model schuren of zoals ik nu gedaan heb; 2 stukjes buis van verschillende diameter overlangs delen in de juiste hoek en deze stukjes buis verbinden met een stukje 1 mm plaat. En dan dit op een grondplaatje.
Ook de deuren van de stuuhut worden nu opgebouwd uit wat stukjes strip op een grondplaatje.
De drogende schoorsteen.
De grondverf van de romp is inmiddels droog dus na licht opschuren/gladschuren van de romp gaan we de patrijspoorten eens uitmeten en op de romp lijmen. De patrijspoorten bestaan uit een extreem kort stukje buis. Om platdrukken tijdens het afsnijden te voorkomen, steken we er een afvalstukje van een kleinere buis in. En tijdens het afsnijden de buis verrollen op de werktafel. Deze methode lukt niet altijd maar geeft toch de beste resultaten.
De patrijspoorten worden op de romp gelijmd.
En we maken een begin met het stuurwiel.
Een kort stukje buis met daaronder een stukje strip.
We beginnen om deze elke 90 graden te plaatsen. Neem voor dit soort werk een stalen of glazen ondergrond (glasplaatje) zodat weg lekkende overtollige lijm niet echt hecht aan de ondergrond.
Als het onderdeel nu vast zit hebben we er wel gemak van, het kan immers niet meer verschuiven, maar zodra het klaar is , zal het makkelijker los te maken zijn van de ondergrond.
De kajuit is nu heel ver, we kunnen het dak ook al maken maar dit houden we los om de stuurhut nog te kunnen inrichten.
Volgende keer verder met de kajuit en ook de andere details.
tot dan.