Een ‘mooi’ voorbeeld van een ‘deukdoos’ bij het kruispunt Reeweg – Waalhavenweg in de Waalhaven (zuidzijde)
Zoals ook in het ‘echte’ leven, hebben sommige containers minder geluk dan anderen. Op ieder depot is er wel een schade hoekje en vaak ook een werkplaats om containers te herstellen.
In het eerste deel bouwen we een 40 hq ISO ketener, welke door haar grote oppervlakte aan dak en zijkanten extra kwetsbaar is.
Nu is een container eigenlijk niks meer dan een standaard stalen verpakkingsdoos en wordt deze dan ook ontworpen om het te vervoeren product te beschermen.
Er wordt ook niet echt zachtzinnig om gegaan met deze “dozen”.
We konden deze minder fortuinlijke containers natuurlijk niet laten ontbreken op een havenbaan en hebben een aantal containers ‘er van langs gegeven’.
Een paar schade containers op de juiste plek, maken het hele model depot namelijk een stuk “echter”.
We bouwen deze container niet naar een specifiek voorbeeld, maar om een idee te krijgen van de verschillende beschadigingen even wat foto’s.
Dit ziet eruit al een typisch gevalletje dakschade, er is wat op het dak gezet wat er niet hoorde en daardoor is de zijwand naar buiten gekomen. De spanning op de zijkant is zo groot geworden dat deze open gescheurd is.
Nog een gevalletje dakschade, dit keer een 20 ft als slachtoffer.
En als ik deze 40 ft zo bekijk, vermoed ik dat deze een stukje buiten boord gehangen heeft. Of dat niet alle twistlocks los waren toen er getild werd. Deze is dus total loss.
Kennelijk is bij onze 40 ft hq aan 1 zijde wat op het dak gevallen. De bovenste balk (toprail in vaktaal) is flink naar binnen gekomen, waardoor de zijwand ook verfrommeld is. Bij gebrek aan keteners worden deze schades soms hersteld, want de bodem is nog heel en als het frame nog goed is…….. de bodem van de container is namelijk het meest kwetsbaar, maar ook het duurste om te maken/repareren. Nu is bij 1 van deze keteners de balk boven de deuren goed gekraakt. Deze maakt grote kans op recycling!
We beginnen eens aan deze 40 ft met dak/zijwand schade. Het recept is eigenlijk eenvoudig; We maken een container en maken deze vervolgens weer ‘kapot’. We doen dit per vlak.
Eerst wordt er dus een zijwand gemaakt en vervolgens wordt er een flinke hap uitgesneden.
Zoals op de voorbeeld foto’s al te zien is, zijn de meeste kreukels 3 hoekig van vorm. Dus we snijden grote en kleine 3 hoeken uit.
Hier goed te zien, de stukjes buis dienen er voor om de deuk mooi naar buiten te laten steken. Na lijm drogen gaan deze weg.
Aan de zijwand worden de onderste rail (vaktaal, bottom side rail) en de hoekpaal (vaktaal, corner post) gelijmd. Dit gebeurt op een vlakke ondergrond waar de lijm niet aan hecht, een stalen of glazen plaatje is hiervoor prima geschikt. Winkelhaakje om het recht te houden (niet alles hoeft krom en kapot)
nog wat detail opnamen van onze 1e deuk.
Opzij gezien ziet het er al aardig uit.
De andere zijwand houden we in dit geval recht.
De zijwanden worden aan de bodem gelijmd.
En dan het dak. Daar worden ook aan 1 bovenzijde de driehoeken uitgesneden en daarna wordt het dak aan de zijwanden gelijmd. Aan 1 zijde helemaal en aan de andere zijde alleen op de hoeken. wat nu overblijft is een grillig gevormd gat.
Dat gat wordt opgevuld met driehoeken uit het afval materiaal van de zijwanden en dak. Soms is er een trucje nodig omdat het vanaf de binnenzijde niet bereikbaar is. In dit geval wordt er aan de buitenzijde een stukje buis gelijmd. Het tangetje dient om de lijmnaad aan te drukken.
Door het stukje buis vast te houden kan de plaat achter het gat gemanoeuvreerd en gelijmd worden. Neem hiervoor wat dikkere lijm (Revell of zo) en wees niet te zuinig hiermee. De ribbels in de lijmnaden moeten goed dichtvloeien.
Mooie kreukels he?
Zo mooi dat we nog een 40 ft schade container maken.
Bij de voorste schade container is zelfs de balk boven de deuren gekraakt.
We maken nu de deuren.
Ook bij de gekraakte bovenbalk worden de deuren er ingelijmd. Echter wel per deur, want echt lekker op elkaar aansluiten zullen de deur helften niet meer doen met deze bovenbalk.
Na het drogen van de lijm, gaat de verfkunstenaar er mee aan de gang. Alle naden van de deuk zijn natuurlijk flink geroest. Zout water zorgt daar wel voor. Er waren van een ander project nog wat natte transfers overgebleven van lloyd triestino, dus deze rederij moest er aan geloven.
En op de baan ziet het er heel natuurlijk uit:
Een foto van ons schade hoekje. De CAST container staat op bokken zodat de schade aan de onderzijde gerepareerd kan worden. Een veel voorkomend euvel.
De volgende update volgt worden we weer wat wijzer door schade en schande.