In dit deel gaan we verder met…..
Afwerken! bolders, kabel ogen. En meters reeling plaatsen met alle meetkastjes er aan voor de ballasttanks. En natuurijk nog meer reeling, heel veel reeling. In totaal ongeveer 3 meter komt er op de romp. Soms per meter gemaakt in de speciale mal, en soms ter plekke gemaakt.
Hier wordt de reeling ter plekke gemaakt. Dit komt omdat er hier heel veel spullen als bolders en kabelogen/rollen de indeling van de reelingstaanders moeilijker maken. En deze loopt nog in een bocht ook.
Dus we boren nu eerst kleine gaatjes waarin de staanders worden gelijmd. De staanders houden we expres wat te lang en knippen deze na het aanbrengen en drogen van de horizontale delen op lengte.
Hier wordt een stukje prefab reeling geplaatst. De knijper is er om het stukje reeling aan de container poot te lijmen. Ook worden hier de peilkasten voor de ballast tanks geplaatst. (lijmgaatje in dek en lijmen aan de reeling)
Er zit wat reeling op zo’n schip……….en we moeten ook goed op de foto’s kijken waar we een stukje uit de reeling moeten knippen voor een bolder of kabeloog.
Zoals hier. Het is veel uitmeten en opletten.
Ook hier moet reeling komen met ook een opening voor de proviandboot/sloep. Deze moet ruimte hebben voor het buiten boord draaien.
Om overal de zelfde horizontale hoogtes van de reeling te houden hebben we van wat afval montage malletjes gemaakt. En deze worden met een blokje staal op hun plek gehouden. Zo hoef je ze niet steeds van de grond te rapen…………..
Op deze foto kan je ook goed zien hoe groot zo’n schip nu eigenlijk is, zelfs in schaal 1 op 87. En dan te bedenken dat dit niet eens zo’n groot schip is………….
Knijpers, verschillende soorten lijm, kniptangen en handboortjes. We monteren een stukje reeling……….
En met het gereedschap is ook de trukkendoos nodig. (niet zichtbaar) want met veel kunst en vliegwerk worden deze reeling stukken gemonteerd. let op het stripje. Dat ligt er niet zomaar, maar om te voorkomen dat het stukje reeling zakt tijdens het lijmdrogen. En neem de tijd om de lijm te laten drogen. Het nodige geduld is eigenlijk het moeilijkste van de montage. Maar ik ben door schade en schande wijs geworden.
En hier komt het wachthuisje. De preisser wacht zal er blij mee zijn. Zeker als het schip in Norilsk of Moermansk aan de kade ligt. Het kan daar heeeeeel koud zijn.
Tot de volgende keer.
Weer heel mooi beschreven zeg en prima bouwfoto’s erbij, tack