In dit deel gaan we verder met (precisie) schilderen!
De opbouw is wit gespoten (bedankt Ruud) en nu moeten de dekken van die opbouw groen en daarbij uitkijken dat je geen vlekken maakt op het wit.
Dus nauwkeurig je penseeltje sturen en eventueel wat steun zoeken voor je polsen en handen.
De brug is ondertussen ingericht met de gebruikelijke consoles en deze moeten ook een kleurtje krijgen. Zo ook de uitlaatpijpen op de schoorstenen. Goed opletten, want links en rechts zijn verschillend. Allemaal van die dingen die je ziet door de vele foto’s die je verzamelt hebt. (leve het internet en de scheepjes fotografen die al die foto’s op de diverse websites zetten!)
Ook wordt er hier en daar al een kleur accent gezet op de kastjes e.d.
Wat details ter hoogte van de deling van het schip.
Een ongebruikelijk zicht op het achterschip. De opbouw is namelijk afgenomen voor het schilderen en alleen de kasten met de ventilatie en wat trappen en bordessen naar het achterdek zijn zichtbaar. Ook hier doen we ons best om alle details die we op de foto’s hebben in model na te bouwen.
Het groen schilderen van de dekken. Geen sinecure met alle reeds gemonteerde onderdelen. Dat we eerst die onderdelen monteren VOOR we gaan schilderen, heeft te maken met de hechting van de lijm. Deze hecht niet door de verflaag heen en als je daar de verflaag wegkrabt, krijg je lelijke littekens. We moeten trouwens alle onderdeeltjes goed vast hebben want de modellen worden nog wel eens verplaatst en dan moet je geen spoor van onderdeeltjes na laten. Bijkomend nadeel is nu wel dat het schilderen lastiger is.
De luchtinlaten aan de schoorstenen bleken op de verzamelde foto’s ook een groen dek te hebben.
Maar de roosters en filters van de luchtinlaten waren zwart.
Net als de bovenkant van de schoorsteen dekken en de binnenkant van de uitlaten.
En nu proberen om zo diep mogelijk te komen met je penseel.
Het groen van het dek moest 2x voor het egaal gedekt was.
En de buitenzijde van de uitlaten kregen een metallic grijze kleur. De echte leken mij van r.v.s. gemaakt en dit kleurtje leek er wel op.
Hier is goed te zien dat de dekken niet met 1 verflaag uitkomen.
Nu zijn alle loopbordessen ook groen en dat is niet makkelijk met/door/langs alle reeling. Het is dan ook heel makkelijk dat de opbouw nog los is. Zo laat deze zich in vele standen zetten waardoor je er met je penseel toch bij kunt komen.
De binnenzijde van de brug krijgt van ons houten deuren. (dit hout was een gok, want niet te zien op onze bouwfoto’s)
En de consoles krijgen een technisch groen kleurtje.
Waarvan sommige onderdelen weer een kleur accent krijgen.
Ziet er zo best redelijk uit, vonden wij.
De vloerbedekking maakten we maar donkergrijs. Goed voor het contrast. Of deze kleuren kloppen weten we niet, maar omdat we al veel informatie hebben van andere schepen hebben we wat gegokt, met de andere info als leidraad. Door de grote glas oppervlakken moet er een plausibel interieur in vonden wij.
Het gaat al goed op het voorbeeld lijken!
En je kunt hier al delen van het interieur zien door de ramen en de indruk die ontstaat lijkt behoorlijk goed.
Het dak gedeelte wordt weer eens proefgepast. Niet echt nodig, maar het ziet er zo mooi uit en je moet toch ergens de “we zullen doorgaan” inspiratie opdoen.
Een half uurtje kijken doet veel en ondertussen ook vergelijken met de voorbeeld foto’s of het er allemaal goed uitziet.
Dit hoort allemaal bij de modelbouw en nu is de bouwperiode dat er een kladblaadje naast het model ligt waar de nog “te doen karweitjes” op worden genoteerd. Die daarna weer worden doorgehaald als ze gedaan zijn.
De 2e laag groen zit op de dekken en ook al wat accenten op de kleinere onderdelen.
De verf is nu droog, tijd voor de glazenier. Ruitjes zetten. Dit is doorzichtig evergreen, wat aan de achterzijde gelijmd wordt. We kiezen hiervoor het zelfde soort plastic om er zeker van te zijn dat het goed aan elkaar lijmt. We willen immers geen verrassingen met losliggende ruitjes, want dit is zeer moeilijk te herstellen als een model klaar is.
En terwijl die ruitjes drogen meteen weer wat kleur accenten aanbrengen. Niet alles is wit op de opbouw.
Tot de volgende keer, dan gaan we -nog steeds- verder met de afwerking en eindmontage. We zijn er bijna! (maar nog niet helemaal)