In dit deel gaan we verder met nog meer precisie schilderen maar ook de eindmontage!
De valboot achterop is ondertussen ook gebeeldhouwd uit wat op elkaar gelijmde restjes mdf en geschilderd.
En de meters railing worden geschilderd en definitief geplaatst, net zoals de grote onderdelen.
Deze foto laat de valboot in het frame zien en ook de “achter” mast met klimijzers en steunen. Deze hebben allemaal een verbinding met de opbouw. Na goed uitmeten en uitlijnen staan deze hier – lang- te drogen op de werktafel.
Alle ruitjes zitten nu in de brug en hebben tijd genoeg gehad om te drogen (minstens 24 uur om “matslaan” door lijmdampen te voorkomen) dus nu kan het dak er definitief op. Met veel gewichtjes om alle lijmnaden aan te drukken.
Wel heel veel gewichtjes en ook lang laten drogen, want door de lange bouwtijd zijn de daken e.d. ondertussen een beetje krom getrokken. Nu is dit makkelijk te corrigeren met de gewichten, maar de lijmnaad blijft natuurlijk een tijdje “week” en zou bij snel verwijderen van de gewichtjes weer kunnen loskomen of uitzetten met een krom dak als gevolg.
Wat dan nu vast zit en slecht meer te corrigeren valt zonder hak en breek werk. Dus minimaal 6 uurtjes drogen met de gewichten (of klemmen) er op. Geduld is een schone zaak zei mijn oma altijd…………..
Voor het monteren en uitlijnen van de opbouw worden er nu wat blokjes mdf op het achterdek gelijmd. Op deze manier weten we zeker dat de opbouw zich tegen de ventilatie kasten bevindt. En ook hebben we een soort “vaste punten” als we de boel na het uitlijnen gaan klemmen, want ook hier ligt het gevaar van kromtrekken.
De reeling is voor het grootste gedeelte gemonteerd, echter op de plek waar de opbouw komt laten we wat stukken met overlengte staan. Na definitief plaatsen van de opbouw worden deze op maat geknipt en aan de opbouw gelijmd.
Hier is e.e.a. goed te zien. Met een gewichtje om de overstekende stukjes aan de opbouw te drukken.
De poten van het valboot frame worden aan het dek gelijmd. Met hulp van wat restjes en een gewichtje.
En het aandrukken van de reeling aan de andere zijde, maar zeg nu zelf bij het zien van deze foto; het gaat toch echt ergens op lijken he?
Tot de volgende keer! Dan ronden we de bouw van de Norilski Nikli af.
het blijft onvoorstelbaar boeiend joh