Bunkerboot op Kaj-M

lady-j2312817volkeraksluizen08042007schuitemaker009Omdat je met een groot (zee) schip natuurlijk niet ‘even’ bij de plaatselijke Shell aanmeert voor een paar duizend liter stookolie, is er een groot aantal ‘bunkerboten’ actief welke eenvoudig langszij komen varen bij grote dorst.

DSC01294Om de brandstof over te pompen zijn dergelijke bunkerboten uitgerust met een grote kraanarm die de vulslang aan boord brengt.

Wij zijn voor Kaj-M niet uitgegaan van een specifiek model, maar hebben geput uit de grote hoeveelheid voorbeelden die er te vinden zijn.
De bouwmaterialen zijn, zoals gebruikelijk, Evergreen, 4mm MDF en 0.4 mm vliegtuigtriplex.

DSC05172De romp in aanbouw.

DSC05175Het achtersteven nog niet waterdicht…

DSC05176
Het buigen middels een handgemaakte mal.

DSC05180Dezelfde mal, maar dan voor de andere kant.

DSC05184De eerste Evergreen op de romp.

DSC05189Overzicht van het hele schip in aanbouw.

DSC05210Detail van de onderkant van de kraanarm. (beweegbaar door de hydraulische cilinder niet vast te lijmen)

DSC05211Detail van de bovenkant van de kraanarm.

DSC05215De eerste leidingen zijn gefabriceerd.

DSC05218Alle details zitten op het schip.

DSC05221Detail van de stuurhut. (voordat de details vastgelijmd zijn, is het houtwerk met in de grondverf gezet, zodat de vezels overeind gaan staan en geschuurd konden worden)

DSC05223Detailopname van het dek (met een container voor opslag van allerhande materiaal).

DSC05235Vooraanzicht.

KIF_6706Een likje verf doet wonderen.

KIF_6707

KIF_6708Totaalbeeld van boven.

KIF_6714De kraanarm met koppelbare slagen.

KIF_6720Stuurhut.

 

2 reacties op “Bunkerboot op Kaj-M

    1. Goedenavond Dirk,

      Bedankt voor de interesse in ons werk!
      Wij hebben geen plannen om de bunkerboot te verkopen. Deze past erg goed bij het verhaal wat we willen vertellen op Kaj-M

      Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *