Omdat je met een groot (zee) schip natuurlijk niet ‘even’ bij de plaatselijke Shell aanmeert voor een paar duizend liter stookolie, is er een groot aantal ‘bunkerboten’ actief welke eenvoudig langszij komen varen bij grote dorst.
Om de brandstof over te pompen zijn dergelijke bunkerboten uitgerust met een grote kraanarm die de vulslang aan boord brengt.
Wij zijn voor Kaj-M niet uitgegaan van een specifiek model, maar hebben geput uit de grote hoeveelheid voorbeelden die er te vinden zijn.
De bouwmaterialen zijn, zoals gebruikelijk, Evergreen, 4mm MDF en 0.4 mm vliegtuigtriplex.
Het achtersteven nog niet waterdicht…
Het buigen middels een handgemaakte mal.
Dezelfde mal, maar dan voor de andere kant.
De eerste Evergreen op de romp.
Overzicht van het hele schip in aanbouw.
Detail van de onderkant van de kraanarm. (beweegbaar door de hydraulische cilinder niet vast te lijmen)
Detail van de bovenkant van de kraanarm.
De eerste leidingen zijn gefabriceerd.
Alle details zitten op het schip.
Detail van de stuurhut. (voordat de details vastgelijmd zijn, is het houtwerk met in de grondverf gezet, zodat de vezels overeind gaan staan en geschuurd konden worden)
Detailopname van het dek (met een container voor opslag van allerhande materiaal).
De kraanarm met koppelbare slagen.
Hi verkoop je dit model ook ?
Goedenavond Dirk,
Bedankt voor de interesse in ons werk!
Wij hebben geen plannen om de bunkerboot te verkopen. Deze past erg goed bij het verhaal wat we willen vertellen op Kaj-M
Peter