We beginnen met de bouw van een bijzonder imposant vaartuig van Bonn & Mees: De Matador 2, een drijvende bok.
Er werd al een tijd gezeurd door 1 van ons clubje dat er toch echt een drijvende bok moest komen. En het regelmatig zien van zo’n bok terwijl er bijzondere lading werd verplaatst wakkerde dit “verzoek” steeds meer aan. Even werden er vertragings taktieken toegepast met de bouw van de pieter L (van dezelfde eigenaar) maar dat hielp maar kort. Want de pieter L moest de bok gaan slepen. Zoals al meerdere keren gezien was, als het clubje weer het hotel in Vlaardingen onveilig maakte.
Er werd dus begonnen met informatie te verzamelen. Nu is er genoeg te vinden op het internet over deze drijvende bokken. Dit komt omdat deze bokken veel betrokken zijn bij spectaculaire hijsklussen waar er dan door kijkers en de betrokken bedrijven zelf driftig gefotografeerd en gefilmd wordt, wat weer op internet verschijnt
En ook op de website van Bonn&Mees is natuurlijk veel informatie te vinden. O.a. ook de onderstaande tekening welke gebruikt wordt om het maximale hijsgewicht te bepalen in combinatie met de stand van de giek.
Laat deze tekening nu behoorlijk op schaal zijn! De eerste aanzet was er dus.
Ook deed de kans zich voor om -na enig overleg- aan boord foto’s te maken. Eerst netjes melden bij de schipper, even uitleggen wat de bedoeling was, en we kregen toestemming met de raad om goed uit te kijken waar we liepen, want hij had geen zin om ons uit de haven te vissen. En de schipper wenste ons veel succes en plezier. Bij vragen wisten we waar hem konden vinden……
En zo keerden we weer huiswaarts met veel kennis en samen meer dan 300 foto’s. Die van onschatbare waarde bleken te zijn om een goed gedetailleerd model te maken. En zoals we altijd proberen te doen bij kaj-M; een model wat een moment opname van het voorbeeld moet zijn. Dus inclusief rooktent e.d.
Hier dus wat van de detailfoto’s om in de stemming te komen voor we aan het model gaan beginnen.
O.a. de rooktent en een paar stoeltjes voor de pauzes.
De kajuit – en let op de vuilnis bak naast de deur-met de bedienings cabine van de positie lieren.
Een foto van de 4 hijslieren. Je kan hier al zien dat de hijsbok is verdeeld in 2 delen, de rode zijde en de blauwe zijde. Deze lieren kunnen samen en onafhankelijk bediend worden. Op deze manier kan het te hijsen object ook worden gekanteld of schuin worden geplaatst.
Heel veel hijslieren. En mangaten. En………………we kwamen er achter dat er heel veel op zo’n dek staat. Wat we dus allemaal wilden nabouwen.
Je zou het niet denken, maar de hijsbok is ook op te vouwen. Voor transport over zee. Bonn&Meess doet namelijk ook veel hijsklussen in onze buurlanden en bij kalm weer op zee. Door dat opvouwen wordt het zwaartepunt omlaag gebracht en ligt de bok stabieler op de zee tijdens het transport. Ook heeft de wind dan minder grip. Allerlei onderdelen zijn daardoor voorzien van pinnen zodat ze makkelijker kunnen worden losgenomen tijdens het opvouwen. Dit is zo’n pin. Op onze foto ziet de pin er niet zo groot uit………….maar dat is hij wel; groot en zwaar.
Een detailfoto van de fundatie van het A frame. De giek bestaat uit 2 delen, het onderste deel noemen we het A frame. En het A frame is dat deel wat de zwaarste lasten kan ophijsen. Daar boven zit dan weer de kantelbare jib.
Doordat de bok over zee kan varen zijn natuurlijk alle luiken e.d. afsluitbaar gemaakt tegen overspattend water. Hier een detail foto van zo’n luik.
En dit is de binnenzijde van de hijscabine. Hier worden tijdens het hijsen de lieren bediend.
En tot slot een detailfoto van de giek, onder het A frame en daarboven de jib. Deze foto werd genomen op de kop van pier 2 van de Waalhaven. Er werd toen een fundatie poot van een off shore productie platform recht op een ponton gezet. Dit zijn altijd indrukwekkende klussen om te zien.
Maar we gaan nu beginnen met het model te bouwen.
Allereerst gaan we beginnen met de ponton. Eigenlijk heel simpel. De hoofdmaten konden we halen van de Bonn&Mees website. En het materiaal was 4 mm mdf.
We beginnen met de bodem. Omdat we altijd waterlijn modellen maken hebben we dan meteen een vlak en recht grondvlak als referentie.
Op het grondvlak worden de randen gelijmd en de bekende metalen blokjes dienen om alles recht te houden tijdens het lijm drogen.
Nu loopt het dek van de ponton aan de bovenkant een beetje rond. Hier goed te zien.
Het dek -doordat het rond loopt- moeten we wel met veel geweld in vorm dwingen bij het lijmen. Bijna alle beschikbare lijmtangen worden gebruikt.
Heel veel lijmtangen. En de workmate is nu een tijdje bezet.
Maar om verveling te voorkomen gaan we verder met het uitmeten en maken van het A frame. Dit maken we ook weer van 4 mm mdf. Hier worden de opstaande randen – het A frame is immers opgebouwd uit vierkante buis- gelijmd op de plaat. Oplettende mede bouwers zien dat de A nog niet herkenbaar is. De binnenzijde van de A is uitgezaagd na het lijmen van de opstaande zijden.
Het is nauwelijks te zien maar hier droogt een stukje van de jib. Omdat er twijfels waren of de jib goed recht konden laten aansluiten op het A frame werden de jib en A frame in 1x gemaakt en later los gezaagd van elkaar. Op deze manier hoopten we alles in lijn te houden. Een scheve giek of een onderdeel ervan zou het hele zicht op de bok verpesten.
Zo te zien is de gekozen methode de juiste gebleken. Het silhoutte is meteen te herkennen.
Ook de extra steunen van het A frame zijn nu gemaakt. De proefopstelling gaf al het beeld wat we graag wilden hebben.
Inmiddels is de jib ook losgezaagd van het A frame en wordt nu opgesteld om de gaten uit te meten en te maken voor de scharnierpen. Ook de stops om achterover slaan van de jib te voorkomen zitten al op het A frame.
Alles is gemaakt van 4 mm mdf, al dan niet in lagen op elkaar gelijmd.
De veel gebruikte tekening. Het zijaanzicht…………
En het vooraanzicht. De tijd van meten , maken en passen van ieder onderdeel is weer aangebroken. Want vanaf nu is het detailleren. Heel veel detailleren.
Zoals de versterkingen in de A frame steunen.
En de fundatie blokken van het A frame.
Omdat de complete giek zo sterk mogelijk gebouwd wordt – en dus zwaar wordt- worden deze fundatie blokken niet alleen op hun plaats gelijmd maar wordt er ook een schroefje gebruikt. Nu kunnen we later ook wat lading aan onze matador 2 hangen.
Tot de volgende keer.
het kriebelt al weer