In deel 3 over de bouw van de Matador 2 gaan we verder met voornamelijk de giek. Het A frame met jib worden verder afgewerkt en ook geplaatst op de ponton.
1 van de typische dingen van een drijvende bok is dat delen van de constructie die trekkrachten opnemen zijn vervangen door staalkabels. Zo ook bij onze jib. Wij gebruiken hiervoor nylon kabels , in dit geval van billing boats.
Eerst maken we de trekdraden vast aan de binnenste kant van de jib. Omdat je niet kan lijmen aan nylon gebruiken we plastiek buisjes waar we de kabel door halen. Vervolgens laten we de Revell lijm -die gel uitvoering- in het buisje lopen. Hierdoor wordt het buisje zacht en neemt de binnenzijde de structuur/vorm van de nylon kabels over en zitten deze toch vast. Wel de lijm ruim de tijd laten om uit te dampen, zeker 24 uur maar langer kan geen kwaad. Helemaal niet als je er nog wat kracht op wil kunnen zetten (zoals wij dat graag willen)
En terwijl die lijm droogt, plaatsen we de fundaties van het A frame op de ponton. Eerst wordt op de plaats waar deze komen de ponton zwart geschilderd. En de fundaties grijs. Zo krijgen we een scherpe kleur scheiding. Zoals al eerder te zien was worden de fundaties niet alleen gelijmd maar gebruiken we ook een schroefje om ook mechanisch een sterke verbinding te maken. Want was is er mooier om ook eens wat in de takels van onze bok te kunnen hangen?
Het hulpframe in het A frame wordt nu ook gemonteerd. Dit kan d.m.v. pinnen in gaten en nog wat scharnieren. Heel handig bij het afwerken en het in de gewenste positie plaatsen van het A frame.
We gaan weer terug naar onze trekdraden in de jib. Ondertussen is de lijm van de eerste buisjes en verbindingen droog genoeg om de trekdraden te kunnen spannen. De trekdraad wordt eerst op lengte gemaakt en gelijmd – nog spanningsloos- in het buisje. En neem de droogtijd in achting!
Met kabel in het pincet wordt alles door de gewichten naar beneden getrokken en de trekdraad aangespannen. En het buisje aan de jib gelijmd. En weer ruim de tijd nemen om de lijm te laten drogen. Een goede opstelling voor je dit soort zaken gaat lijmen is heel belangrijk.
Weer eens even kijken hoe het er strakjes uit gaat zien………..Vooral of de bok een vertrouwd aanzien krijgt.
En het begint al flink op het voorbeeld te lijken.
Nu gaan we voor de verandering- slik- weer eens verder met………….katrollen.
En scharnieren voor de contra giek.
De contra giek is weer van mdf maar de scharnieren van plastiek. We lijmen dit aan elkaar met bisonkit transparant en onder druk. Het plastic staafje dient als afstandhouder om de wangen van het scharnier tegen het mdf te drukken. En het stukjes buis door de wangen om goed zicht te hebben of de gaten op een rechte lijn blijven.
Het hulpframe aan het A frame is verstelbaar op de ponton en loopt daar in goten. Deze goten worden met behulp van dit hulpframe uitgelijnd en op de ponton gelijmd.
Terwijl deze lijm droogt plaatsen we de contra giek. In het echt is deze scharnierend maar om de montage bij onze matador simpel te houden lijmen wij deze in onze gewenste hoek vast. Met behulp van een gezaagde mal om te voorkomen dat deze hoek veranderd bij het lijm drogen.
Het gaat steeds meer op de echte lijken.
Een detail van de bevestiging van de contra giek en de steun mal.
En na wat geduld blijft de conrta giek staan.
De eerste bolders verschijnen nu ook op de ponton.
En de grote katrollen aan de achterzijde worden op hun plaats gelijmd.
Dit geeft een aardig idee van de lay-out. Alles heeft een logische plaats.
Na de bolders kan er ook wel een stukje reeling bij. Met behulp van een hoogte mal voor de horizontale delen.
Mijnheer preisser komt ook eens kijken hoe de lijm droogt………..
Ook is het tijd om eens te kijken hoe de schoorstenen op de ponton staan. Deze een dubbele functie; zij dienen ook als steun als het A frame achterover is geklapt bij zee transport. De latere plaatsing moet dus nauwkeurig uitgemeten worden.
Ook al staan de meeste kleinere onderdelen nog los, we naderen de voltooiing.
Tot de volgende keer.
ja, ik blijf aan de gang zeg