In deel 4 over de bouw van de Matador 2 gaan we verder met kleine dingen als de ankers maar vooral heel veel lieren. Niet alleen voor het hijsen maar ook voor de positionering van de bok. Dit gaat bij de matador 2 namelijk met ankers en kabels, meestal op 3 punten.
Dit zijn de ankers voor de achterzijde.
En terwijl die drogen worden de kleine dingen die her en der op dek staan gemaakt. Hier de mangaten.
Ook de schoorstenen/draagsteunen zijn nu aan elkaar verbonden.
Tijd om eens aan de vele lieren te gaan beginnen. Hier de eerste 2 hijslieren. De matador 2 heeft er in totaal 4 om te hijsen. Verder zijn er nog lieren om de positie van de bok te kunnen veranderen en om het A frame en de jib te kunnen laten bewegen. Ook zijn er nog lieren om de stroppen te kunnen hijsen en deze naar de hijs haken te brengen (Je kan bedenken dat bij een hijsklus van meerdere honderden tonnen je het hijsstropje niet even met de ladder naar boven brengt. Deze hijsstroppen zijn ook zwaar) Kortom; heel veel lieren. De hijslieren zijn t.o.v. elkaar in spiegelbeeld.
De trommels worden gemaakt van de grootste evergreen buismaat die we hebben. En de schijven/randen/lierkasten van de diverse plaatdiktes.
De zijwanden van de lieren en tandwielkasten worden voorzien van de verstijvingen en lagerdeksels.
Doordat we geen dikkere plaat hebben dan 2 mm moeten er soms meerdere platen op elkaar gelijmd worden. Goed klemmen en lang drogen is noodzakelijk voor de randen vlak worden geschuurd. Anders gaan de randen rafelen.
En ondertussen steeds proef passen. Hier wordt gekeken of de 4 hijslieren toch niet wat groot zijn gemaakt. Het is vol op het dek, niet alleen op het model maar ook in het echt. Toen we de detail foto’s maakten keken we onze ogen uit en was het soms lastig om goed met de camera in positie te komen.
Weer onderdelen voor lieren. De kabeltrommels worden weer gemaakt uit een stukje buis met de eindplaten.
Allemaal onderdelen voor lieren. En op de achtergrond al een gecombineerde lier in een ver stadium.
Hier wat beter te zien.
Gelukkig waren er ook nog andere zaken dan lieren te bouwen, hier de schoorstenen/steunen. Alle details als klimijzers en inspectie deuren met knevels zitten er nu op, er kan geschilderd gaan worden.
En de 1e lieren krijgen ook al een kleurtje.
Andere lieren worden eens proef gepast. Een lang stuk plastic dient om de 2 lieren precies uit te lijnen. Dit moet heel nauwkeurig gebeuren, want over deze lieren komt een bordes met een cabine. En dat bordes past maar net over de lieren. En er moet dus nauwkeurig gepast worden.
Hier worden de beide cabines -voorop staat er ook 1- gemaakt.
Net zoals de eerste onderdelen voor het bordes met trappen waar de achterste cabine op moet komen. De achterste cabine is degene waarmee de positie lieren van de bok bediend worden. Daarom staat deze ook wat hoger om een goed overzicht op de omgeving te hebben.
De trappen voor het bordes zijn weer -met behulp van een mal- per “meter” gemaakt.
Het was nog een hele puzzel om de juiste traphoogte te bepalen en een goede bouwvolgorde voor dit bordes. Maar het lukt.
En de cabine past ook nog.
Nu zitten de poten van dat bordes vol met verstijvingen waar dus ook nog de lieren onder zitten. Het is dus veel passen en meten.
Maar met een beetje geduld lukt het allemaal best. En ondertussen wordt de achterste cabine voorzien dan de details. De vele foto’s waren weer van onschatbare waarde.
Achterop de matador staat een kraantje om de sloep te water te kunnen laten. Hier wordt de voet van dit kraantje gemaakt. Het tangetje houd de buis rechtop en op de werktafel zijn de hoeken getekend waar de -nu nog te lange- versterkings hoekjes moeten komen. Eronder zit een ringetje wat de montage voet van de kraan is. Na het lijmdrogen worden de versterkings hoekjes in de gewenste hoek en gelijk met de ring af geknipt.
Het interieur van de cabine zit er nu ook in en ook de schuifdeuren aan beide zijden. Wat antennes op het dak voor de communicatie, spijlen voor de ruiten om te voorkomen dat een gebroken hijskabel door de ruit kan slaan, ook ruitenwissers en wat lampen voor nacht werk.
En alles past op het bordes!
Ook de voorste cabine -deze dient voor het echte hijswerk, en staat op het dek- wordt nu voorzien van die details.
En het grote verblijf groeit ook.
Door de schuine randen en hoeken was het zaak om goed te meten en geduld te hebben met drogen. De -losse- bodem erin maakt de boel weer sterk genoeg voor de elastieken, en het blokje staal houdt de wanden rechtop.
Zelfs de verlichting naar de machine kamer is gemaakt. We wilden namelijk de matador 2 zo bouwen als toen we aan boord de detail foto’s mochten maken. Het was toen prachtig weer en de deuren naar onderdeks stonden open. Prachtig om dit dus ook te doen. Het model gaat hiermee ook meer tot leven komen.
Hier 1 van de deuren naar de machinekamer. Met verstijvings kruis aan de binnenzijde.
Naast het verblijf -wat iets hoger op dek staat- lopen bordessen. Deze zijn dus ook gemaakt.
En hier het verblijf met bordes en open deuren voor het schilderen. Het interieur is nog niet geplaatst. Het grote blok rechts achter op het bordes is een CO2 flessen kast. hiermee kunnen eventuele branden in de machine kamer geblust worden. Het is dan wel zaak dat er geen mensen meer aanwezig zijn bij de brandhaard.
Tot de volgende keer.
een meesterklus heren