In ons hoofdstuk over ‘oude zooi’ zijn we toe aan de bouw van een aantal oude Figee kranen. Om precies te zijn uit de jaren 1949 en 1951. Nu konden we geen foto’s meer maken van voorbeelden. In het Rotterdamse zijn deze bij ons weten niet meer te vinden, in tegenstelling tot die uit 1962, waar er nog diversen van staan.
De tekeningen zijn van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. Deze zijn eigenlijk oude offerte tekeningen, dus behalve wat hoofdafmetingen, en technische omschrijving ,en soms ergens in een hoekje een kostprijs, ontbreekt er veel.
Dat werd weer even puzzelen met behulp van oude internet foto’s en -gelukkig kon het nog- een paar lange gesprekken -met de tekening op tafel- met een oude kraanmachinist. Met een fabelachtig geheugen. (bedankt voor alle onschatbare info, Cor)
Door deze info konden er wat ontbrekende doorsnedes gemaakt worden op de tekening.
De tekening werd daarna vergroot worden van 1:100 naar 1:87 met de ontbrekende -en noodzakelijke -bouwdetails.
Voor de bouw verwijzen we ook naar de eerder gebouwde Figee kraan van 1962. Een hoop werkzaamheden zijn hetzelfde.
We konden dus gaan beginnen. Wel eerst materiaal bestellen………bouwt anders erg lastig. En er gaat heel wat materiaal in zo’n kraan. Vooral de giek en de contra giek. Heel veel zakjes evergreen gingen er doorheen.
Zoals normaal bij ons werden er meteen meerdere modellen tegelijk gebouwd. En daarom werden er dus weer diverse mallen gemaakt. Hier voor het aftekenen op het materiaal. Op deze manier zijn alle onderdelen gelijk.
Zeker voor het onderstel was dat geen luxe. Het onderstel wordt gebouwd – net als het origineel- uit plaat.
Zoals boven al reeds gemeld slaan we in dit verslag behoorlijke stappen over, omdat deze al eens beschreven zijn bij een eerdere kraan. Hier wordt het eerste onderstel in elkaar gezet.
Het onderstel is op diverse plaatsen voorzien van een versterkingsrand. Dat doen wij dus ook.
En op het pc scherm wat van de verzamelde foto’s. Wat trouwens niet echt mee viel om deze te vinden. De beste foto’s hadden maar een stukje kraan erop , als een soort bijvangst bij een ander onderwerp. Het was dus goed kijken of het dan wel de juiste kraan was.
Deze foto, en ook weer de kranen als bijvangst, was erg behulpzaam. We konden zo ook goed de verschillen zien van de kraan uit 1949 en die van 1951. Voor de liefhebbers; die uit 1949 heeft de ladder naar de cabine binnen waardoor het machine huis en cabine 1 geheel lijken en die van 1951 heeft die ladder buiten dus 2 “losse” delen, een machine huis en een cabine. Nu werd er wel eens wat verbouwd aan de kranen en ook de klant had wel eens wat aanpassingen bij het bestellen. Dus hoever dit klopt zal moeilijk na te gaan zijn.
In het onderstel moeten ook nog wat versterkingen gelijmd worden. De inmiddels bekende gewichten zijn weer van stal gehaald.
Het bordes wordt op het onderstel gelijmd. Na drogen is het nu in alle richtingen een sterk geheel.
En dat zal nodig zijn, want bij het monteren van de details/bogies e.d. wordt het in iedere mogelijke en onmogelijke positie gelegd, al dan niet voorzien van gewichten.
De draaikrans wordt geplaatst. Gemaakt uit 3 op elkaar gelijmde schijven van 1 en 2 mm dikte. En dit werd bedoelt met sterk, er ligt nu zowat een kilo oud ijzer op.
Wat gewichten om alles vlak aan te drukken en de bekende handboor als centreer hulpje.
Terwijl dat droogt beginnen we eens aan de wielen met de bogies. Aangezien onze kranen niet hoeven te rijden maken we de wielen vast. 2 schijven van verschillende diameter op elkaar gelijmd maakt dus 1 wiel met flens. Wat weer gelijmd word op een strip die de bogie moet voorstellen. De onderste strip hebben we op 1 grote lengte gehouden waar we een hele rij wielen op lijmen. Op deze manier is het serie productie en kan je met een liniaal ernaast alles recht en strak houden.
Nu komen de bogies later onder de poten van het onderstel. Dus deze worden voorzien van montage platen die bij alle 4 de poten vlak, in lijn en recht moeten staan.
Deze platen maken we van strip die we later op lengte afsnijden. Maar door de grote lengte van de strip kunnen we goed zien of alles recht loopt.
De bogies zijn gedetailleerd en klaar voor montage.
Dit is dus de montage plaat. Delen van de bogie zijn er ook al onder gelijmd. De bogies zelf komen er later onder met behulp van een mal.
Kunnen we mooi verder met de fundatie van het machine huis en de draaikrans.
Even checken of alles een beetje redelijk uitkomt. En dat doet het, dus we gaan nu de bogies onder het onderstel plaatsen.
Hiervoor hebben we dus een montage mal gemaakt. De houten stripjes geven de spoorbreedte aan. En met de metalen blokjes houden we de bogies recht op tijdens het lijmen. Dit is 1 van de werkzaamheden waar vooral geduld heel belangrijk is. Minstens 24 uur laten drogen! Anders zakken de bogies scheef.
We laten nu eerst alles eens goed drogen.
Tot de volgende keer.
Kijk, dat geeft de burger/liefhebber weer moed