Cabotage deel 4 – de randen van de ruimen en bekleden van 1 zijde

Voorbeeld

In deel 4 van het bouwverhaal van de Cabotage gaan we verder met de randen van de ruimen en de beplating van de eerste zijde van de romp.

DSC00180

Op een strookje 0,4 mm triplex -of een iets ruimer uitgesneden/geknipte plaat- wordt de zeeg van het schip over genomen. 1x links en 1x rechts.

Aangezien deze ruimen op 1 lijn liggen en de rand doorloopt van het voorste- naar het achterste ruim, tot tegen de opstaande kanten van het voordek en het achterschip, doen we 1 zijde per plaatje over de volle lengte van het bakdek.

DSC00181

Het frame wordt op de plaat 0,4 mm triplex gelegd en door de geodriehoek worden de lijnen overgehaald. Met een vulpotlood langs het dek wordt de zeeg getekend.

DSC00184

Door de tekening weten we hoe hoog de rand van de ruimen wordt en tellen hier 4 mm – de dikte van het bovendek – bij op en tekenen de zeeg nogmaals af.

DSC00185

Die 4 mm extra doen we natuurlijk niet op de plaatsen waar de rand boven op het dek komt.

DSC00186

Nog even checken voor we gaan snijden en knippen.

DSC00187

DSC00194

En proefpassen natuurlijk.

DSC00195

En tijdens dat passen………ja hoor, die trede van deel 3 komt nog eens terug. Deze keer aan de voorzijde. Het voordek is dus langer dan ik dacht en loopt tot de rand van het voorste ruim. Grommm.

Snel in orde maken voor men het doorheeft: even het voordek verlengen.

DSC00204

De ronding maken/verlengen we later als de lijm droog is.

Tussen de ruimen is er ook een verhoging waar de mast e.d. op komt te staan. Deze is zo’n 8mm is 2 laagjes mdf. Deze 2 laagjes moeten wel tussen de opstaande ruimranden passen.

DSC00209

Zo, alles wordt nu op zijn plaats gelijmde en van wat afval wordt er een soort hoogte mal gemaakt. Deze zie je aan de voorzijde liggen.

DSC00210

Na het drogen worden de ruim randen op 8 mm hoogte geschuurd, want hier en daar moet er toch nog wat worden bijgewerkt.

DSC00211

En daar dient die hoogtemal voor, waar 2 stukjes afval al niet goed voor zijn.

DSC00213

Nu hebben die ruimranden ook allerhande versterkings ribben aan de zijkantD de positie is te zien op de tekening. Van wat restjes 0,4mm triplex worden stroken gesneden en deze worden met wat overlengte gelijmd. Wel elke keer een nat kwastje langs de lijmnaden halen, zo wordt alles glad. Tevens hebben we nu de ronding van het verlengde voordek gemaakt.

DSC00214

Nu alles een paar uurtjes laten drogen, het zit wel verrassend snel vast maar alles moet nog wat nabewerkt worden, dus het moet echt goed vast zitten voor je verder kan.

DSC00215

De overlengte wordt afgeknipt.

DSC00216

En glad geschuurd, want er moet later nog een rand op.

DSC00221

De kopwanden worden gemaakt en gelijmd. Je kan nu goed zien dat de luiken als een soort dak op het ruim liggen. De giek die rechts naast het schip ligt is voor een ander project, deze hoort niet bij de Cabotage.

DSC00222

Er worden 2 stripjes gesneden van de restjes 0,4 mm triplex en deze worden eerst op lengte gemaakt en vervolgens gelijmd op de ruimranden en de ribbels.

DSC00223

Ditzelfde gebeurt ook bij de kopwanden van het ruim.

Op deze foto kan je al zien dat ik ondertussen dat stukje bovendek en de ruimranden in de grondverf heb gezet. Ik was weer een tikje ongeduldig. het had ook allemaal in 1x gekund.

DSC00226

Wat gewicht om de lijmnaad aan te drukken.

DSC00227

Koprandje aftekenen en maken/plakken.

DSC00228

DSC00230

Overstekende randjes afsnijden, met wat plaatjes afval eronder om het hoogteverschil te overbruggen.

DSC00231

de miskleun met het vergeten randje wordt glad geplamuurd.

DSC00232

En geschuurd.

DSC00233

Omdat er later veel moeilijker bij te komen is, worden nu de buitenste delen van de opstaande ruimranden en het bovendek in de kleur geschilderd.

DSC00234

Zo de romp is nu klaar voor het bekleden met het 0,4 mm triplex.

DSC00235

DSC00237

De grove benodigde maten worden bepaald en afgetekend/geknipt.

DSC00238

Nu is alles in gereedheid gebracht; de bekledingsplaat lig onder, het romp frame erop en de stukjes afval van het bovendek en waterlijn liggen klaar.

DSC00239

Het lijmen begint. Eerst word het rechte deel van het rompframe aan de bekleding gelijmd. Goed checken en de bekleding ook om de romp buigen -niet lijmen!!- om te zien of je bekleding genoeg hebt om alle te bekleden delen van de romp te bedekken. Nu kun je nog corrigeren.

Als alles in orde is, de klemmen aandraaien en zeker 6 uur geduld hebben. (of aan iets anders verder, zie die foto met die giek in aanbouw)

DSC00240

in dit geval buig ik met de afvalstukjes dek de bekleding ongelijmd om de romp, om nog eens zeker te zijn dat de bekleding overal oversteekt.

DSC00241

Achter

DSC00242

En voor.

DSC00244

DSC00246

In dit geval was de grove bekleding wat vreemd gevormd omdat het een restje was van een eerder schip.

DSC00249

Grof aftekenen en ruim knippen, soms is te groot niet makkelijk werken, want de lijmklemmen hebben ook ruimte nodig.

DSC00250

Alles past, dus we gaan de rondingen lijmen.

DSC00252

De rechte boeg is redelijk eenvoudig, goed kijken of alle lijmnaden aanliggen, daarna de contramallen (afval van de dekken) klemmen. Hier heb ik er een blokje staal achter gelegd -om te voorkomen dat de contramallen wegschuiven- en een grote knijper gebruikt.

DSC00255

Met een blokje hout wordt de bocht tot boven doorgezet, de lijmnaad moet over de volle lengte aanliggen en op alle frame platen.

DSC00256

Hier kan je aan de lijmsporen zien wat voor een beweging de bekledingsplaat heeft gemaakt tijdens het lijmen.

Alle uitpuilende lijm met een nat kwastje verwijderen!

DSC00257

Achter meten we uit hoever we gaan komen. De lijn van de dubbeldikke spant wordt afgetekend.

DSC00258

DSC00259

Het overstekende materiaal wordt wat ruimer afgeknipt.

DSC00260

En het stukje bekleding wordt gelijmd.

DSC00262

En geklemd met de afval stukjes, nat kwastje niet vergeten, en het geheel zeker 12 uur laten drogen.

Al de beschreven lijmacties van de bekleding moeten in 1 kwartier worden uitgevoerd, of anders alles verwijderen, en later weer een poging wagen. Een half of verkeerd gelijmd deel kan je niet meer corrigeren. De knik of de golf in de plaat blijft zichtbaar.

Dus in 1x goed of loshalen , lijm eraf wrijven met een natte doek, uurtje of 2 laten drogen en dan weer proberen. Hieruit blijkt dus hoe belangrijk het proefpassen van de bekleding is. Dit moet dan ook zeer zorgvuldig gebeuren.

DSC00264

DSC00266

Nu de bekleding aan deze rompzijde droog is kan het overstekende deel van de boeg worden afgetekend. Deze “lijn” loopt door in de verschansing.

DSC00267

Op maat geknipt.

DSC00268

En zo ziet het er dan uit.

Volgende keer gaan we verder met de andere kant van de romp bekleden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *