In deel 5 van het bouwverhaal van de Cabotage gaan we verder met de bekleden van de romp.
De andere helft van het ‘rompbekleden’ is een herhaling van de 1e helft.
We nemen een wat te groot stuk 0,4 mm triplex. Controleer wel 3x of het ruim genoeg is om alles te bedekken. (vergeet vooral de hoogte van de verschansing niet mee te tellen!!) Dit lijmen we aan het vlakke gedeelte van de romp.
Dit was weer een restplaat van een ander schip, vandaar dat lange overstekende deel.
Het afval van de dekken kunnen weer als contramal gebruikt worden en we kunnen wachten tot de lijm goed droog is.
Ondertussen maken we een versterkingsblokje voor de boeg.
De verschansing van de boeg heeft wel wat versterking nodig. Zeker gezien de vervolgwerkzaamheden, alle sterkte is dan welkom.
Een strookje mdf van voldoende hoogte wordt van een punt voorzien.
En vervolgens op de boeg , tegen de verschansing gelijmd.
De bekken van de workmate worden ietsje uit elkaar gedraaid en d.m.v. een steun wordt de boeg in de juiste hoek in de ontstane V gezet. Zorg dat alles over de volle lengte van de lijmnaad aanligt en laat de zwaartekracht zijn werk doen.
Du maken we even een stukje hulpgereedschap om de lijnen van het dek -binnen de verschansing- te kunnen overhalen naar de romp – de buitenzijde van de verschansing.
1 van de “tanden van de vork” wordt schuin gezaagd voor de schuine delen van de verschansing. De spleet tussen de tanden moet niet te breed zijn. 1 mm is meer dan voldoende, anders heb je kans op afwijkingen bij het overhalen van de lijnen.
zo werkt deze vork dus. je drukt deze tegen het dek en je kan aan de buitenkant nu een potloodstreepje zetten. De natuurlijke deklijn (zeeg) wordt zo overgezet aan de buitenzijde van de romp.
De maten van de openingen worden overgenomen van de tekening. de zeeg e.d. door middel van de vork.
Jammer van de “streep” over het vliegtuigtriplex, deze moet we later plamuren en glad schuren.
Het lijkt er aardig op.
en nu………….gaan we de randen van de romp uitslijpen. Ik weet het, dit vergt wat moed, want als het nu mis gaat, gaat het ook goed mis.
We nemen de dremel met daarin een kevlar slijpschijf (de standaard slijpschijfjes breken te makkelijk tijdens het wringen)
Nu is de klos onder de romp heel belangrijk. Je moet de dremel namelijk met 2 handen sturen tijdens deze werkzaamheden en een stabiele ondergrond is dan ook noodzakelijk. Aan deze klos kan je de romp goed aan de workmate of werkbank klemmen.
We beginnen met de onderzijde/waterlijn en we blijven hier 1-2mm van de getekende lijn af (voor de veiligheid).
Het gaat lekker.
Zo ziet het er dan uit, dat overstekende randje bekleding schuren we straks met het handje er af.
Nu gaan we de bovenrand van de verschansing afslijpen. Dit doen we precies langs de lijn. Wel aan de goede zijde, de lijn moet net blijven staan.
De positie waar je gaat staan is belangrijk, goed zicht op de lijn en de slijpschijf!
Dremel met 2 handen vastpakken en een beetje afsteunen op de scheepsromp of werkbank, zo heb je wat meer gevoel bij wat je doet. De schuinoplopende rondingen doen we recht, de ronding schuren we er later in met de dremel met schuurrol.
Van de loosgaten slijpen we alleen de bovenste rand in, de kans dat je bij de onderste rand het dek raakt is veel te groot.
Zo, 1 zijde van de romp is uitgeslepen.
De oplopende rondingen doen we met de schuurrol.
Ook de overstekende bekleding bij de hulpspant van het achterschip korten we nu in.
Zo ziet de romp er nu uit, het lijkt al aardig op een scheepsromp.
De overstekende bekleding aan de onderzijde/waterlijn wordt nu met de schuurvijl gelijk gemaakt met de mdf plaat.
Wel een blokje onder het schip leggen voor je gaat klemmen (blokje is hier niet te zien en het lijkt of de verschansing op de workmate rust) de verschansing kan daar nog niet tegen!
De loosgaten worden nu tot op het dek vergroot met een mesje, de kans op een beschadigd dek is zo minder.
Nu gaan we de verschansing versterken, de steunen worden iets te lang gemaakt en tegen de verschansing gelijmd met de houtlijm en het natte kwastje.
Om te zorgen dat op het vlakke gedeelte van de romp de verschansing niet gaat golven wordt het schip op zijn zij gelegd en uitgericht op een vlakke ondergrond. Het gewicht dient er voor het schip een beetje op zijn plaats te houden.
Stabiel genoeg.
Nu staat de verschansing haaks en vlak op het dek. Met dankbaar gebruik van de open ruimen.
Na drogen knippen we de steunen op de hoogte van de verschansing, ik gebruik hier een Tamya knipper voor, maar er zijn zat andere merken. Wel er op letten dat het snijvlak aan de onderzijde vlak is, anders krijg je hoogteverschillen tussen steun en verschansing.
de snijbekken van de knipper goed vlak en recht houden.
Ee verschansing en de steunen nu in de grondverf zetten, na drogen lichtjes schuren………
En in de eindlak zetten. Dit moet nu gebeuren omdat er later een “potdeksel”(rand op de verschansing) en steunen komen, waardoor je er heel moeilijk met de kwast bij komt.
De steunen en de verschansing worden na het drogen van de verf lakvrij geschuurd zodat de lijm beter hecht voor het potdeksel.
het maken en lijmen hiervan doen we de volgende keer.