Voor iemand denkt; die Merweborg? heeft Artitec deze niet uitgebracht? Nee. Onze voorbeeld van de Merweborg is van een wat jongere datum. Om precies te zijn 1957. En het begon weer eens als puur toeval. Op 1 van de zwerftochten over de scheepjes forums kwamen we een bruikbare tekening tegen tussen een hoop hele mooie foto’s over de Groninger kustvaart.
En zoals misschien al bekend; we hebben dan niet veel meer nodig om te beginnen. Alleen al de schitterende lijnen van zo’n stoer scheepje…………..en wat familie roots in de Groninger kustvaart doen de rest. Iets met bloed wat kruipt waar het niet gaan kan, of misschien toch erfelijk belast?
Nou ja, er werd begonnen;
Zoals gebruikelijk werd eerst de tekening eens behoorlijk groot geprint, vervolgens werden in de diverse registers eens de maten van het schip opgezocht waarna er een schaal verhouding op de tekening werd gezet.
En als dat eenmaal is gebeurd……………
Met die schaal verhouding werden de dek en waterlijn , alsmede het silhouet (minus de dek diktes) getekend.
en verder niets dan de standaard bouwwijze. kijk anders maar eens naar de bouw van de Cabotage.
Weliswaar een heel ander schip maar dezelfde bouwwijze werd gebruikt voor de romp.
De kajuit e.d. was een wat ander verhaal. In alle vlakken rond. Dus dat werd “op spanten bouwen”. In dit geval lagen de spanten horizontaal.
De onderste spant. Zelfs de voorste wand loopt al rond.
Nu heeft dit schip een zogenaamde zeeg. In dit geval loopt het achterschip lichtjes omhoog en staan de wanden verticaal. M.a.w. de hoeken zijn niet haaks. Daarom worden er rechte stukjes -in de juiste hoek- achter de kopwanden gelijmd. Als deze goed vastzitten word de ronde kopwand met beleid over de spant gebogen (geen foto van) en dan maar eens een dagje laten drogen.
Daarna worden de zijwanden gemaakt met wat overmaat. (de zijwanden zijn iets langer dan nodig)
Door dit trucje kunnen we aansluiting van zijwanden op kopwanden makkelijk maken, het overstekende materiaal snijden we -na minstens 48 uur drogen! – gelijk met de kopwanden af.
Eens even proefpassen en kijken hoe het staat. Dit regelmatig doen houd de moed er in!
Het dek wat op de kajuit komt is gemaakt en met veel geweld wordt de verschansing om de brug gelijmd. Dit moet een tijdje drogen want anders gaat de lijmnaad kruipen.
De eerdere opmerking van minstens 48 uur drogen kwam echt niet uit de lucht vallen. Wij deden het namelijk niet, vandaar de zichtbare plamuur. Tijdens het overschot afsnijden zocht ons mes de weg van de minste weerstand; in de nog zachte lijmnaad. Hoeveel je ook bouwt, er komt regelmatig nog zo’n “leer momentje” langs………zucht.
Maar de lijn zit al aardig in het scheepje.
De schuine rand in de hoek is voor de trap naar het bovendek.
Zoals hier te zien. De brug verschansing is al voorzien van de versterkings ribben en ook de openingen voor de boordlichten zijn er al in gemaakt. En de eerste reelingstaanders verschijnen op het bovendek.
Terwijl dit droogt gaan we verder aan iets bewerkelijks; de schoorsteen. Op deze foto van boven kan je al zien waarom. Dit bouwen we dus weer “op spanten”. En hier worden deze spanten bekleed.
Zo’n lastige vorm is echt iets waar je de tijd voor moet nemen. Na iedere stap echt veel tijd geven om te drogen.
En daarom gaan we de volgende keer verder met de Merweborg. dan is alles vast droog genoeg.
Tot dan.