Introductie
Toen Kaj-M in 2008 vastere vormen kreeg qua baanplan en locatie van gebouwen, konden we na gaan denken over de achtergrond.
Diverse opties passeerden de revue, van een handgeschilderde aquarel tot een foto achtergrond.
Aangezien uw webmaster een hobby fotograaf is, wilden we proberen om de foto achtergrond te realiseren.
In deze post zal ik het proces rondom het maken van de achtergrond van Kaj-M laten zien.
Uitdagingen – maken foto’s
Deze wens werd uitvoerig besproken en we liepen hierbij tegen een aantal uitdagingen aan:
- Resolutie
Aangezien de baan 12 meter in lengte was (Pier 2 was nog niet bedacht), voldeed een standaard foto niet voor een dergelijke achtergrond.
- Sfeer
Omdat de sfeer van de haven na te bootsen, mocht de achtergrond niet te felle kleuren hebben. Natuurlijk kan dit in Photoshop bijgewerkt worden, maar het had onze voorkeur om de foto’s te nemen met de juiste sfeer.
- Onderwerp
We wilden het liefste grote haven complexen weergeven op de achtergrond, zodat de kijker het idee heeft dat hij/zij in een grote haven staat.
- Standpunt en logische lijnen
Om een beetje een goed weg te kijken vanaf een ‘volwassen’ standpunt en een logisch blikveld te geven, moesten we een plek vinden waarbij er op de voorgrond geen onderwerpen in beeld stonden en waarbij we een beetje ‘hoog’ wegkeken (net zoals je normaal gesproken ‘op’ een modelbaan kijkt).
Bovenstaand voorbeeld geeft goed weer wat NIET werkt. Niet alleen vanwege de hoogspanningskabels, maar ook vanwege de weg en de spoorlijn rechts die door zouden moeten lopen in de modelbaan.
Daarnaast mocht er niet teveel perspectief in de achtergrond zitten, omdat dit normaal gesproken (in het echt) verandert als je vanaf een andere plek kijkt.
Eventuele lijnen mochten dan ook niet weglopen, wat een onnatuurlijk gevoel zou geven en onwerkelijke situaties zou opleveren (zoals de weg in het voorbeeld hierboven)
Planning
De uitdagingen konden we deels oplossen door goed te plannen.
Zo kozen we voor samengestelde foto’s (panorama foto’s) die worden samengesteld van diverse foto’s van hetzelfde standpunt genomen. Dit zou voldoende resolutie moeten geven.
De sfeer die we zochten was grijs en grauw. Dit betekende dat we op een grijze dag zouden moeten gaan fotograferen, het liefst met een beetje mistig weer.
Gelukkig is dat niet zo’n bijzonder weertype in Nederland.
Het onderwerp, gecombineerd met de beperkingen van standpunt en logische lijnen betekende eigenlijk dat we bij een waterweg zouden moeten staan. Hierdoor was er op de voorgrond geen hoog onderwerp in beeld en werd het perspectief niet onbruikbaar door weglopende lijnen.
Een mooie foto, maar niet bruikbaar door teveel detail, weglopende lijnen en verkeerd perspectief (onderwerpen op de voorgrond die te groot zijn).
Omdat we het liefste hoog wilden gaan staan, hebben we als eerste gekozen voor de landtong bij Rozenburg, waar je uitkijkt op de Elbehaven vanaf de uitkijkheuvel.
https://www.google.nl/maps/@51.965875,4.1295954,715m/data=!3m1!1e3
Hier is een hoog standpunt te realiseren en heb je mooie ‘neutrale’ lijnen die een logische achtergrond zouden geven.
Tenslotte besloten we om een groot aantal series te schieten, op verschillende locaties. Dit zou meer opties geven om uit te kiezen.
Het maken van de foto’s
Op 7-6-2008 brachten we met MM een bezoekje aan de haven en later in de middag betrok de lucht dusdanig dat we een poging zouden wagen.
Druk in gesprek over de beste locatie om te fotograferen.
We stelden het statief op (daarmee heb je minder kans op fouten achteraf en ook is de kans op bewegingsonscherpte het kleinst) en de camera werd ingesteld.
De camera werd in ‘portet’ stand gezet (staand), zodat we met 2 rijen foto’s voldoende hoogte zouden krijgen. Elke rij geeft n.l. kans op rare verspringingen in bijv. de wolken en zaken die bewegen (schepen etc.)
We maakten gebruik van een Nikon D50, met een 18-200 lens ervoor. Dit is niet de beste combinatie voor het maken van een panorama foto (relatief veel vertekening, veel vignettering en niet zo scherp in de hoeken), maar dat konden we oplossen door grotere overlap tussen de foto’s aan te houden. Het middelste deel van de foto zou n.l. wel goed bruikbaar zijn.
- De witbalans werd ingesteld op ‘bewolkt’ en de ISO op de laagste stand.
- Scherpstellen werd eenmalig vooraf gedaan, waarna we de camera op MF zetten. Daarmee voorkom je dat je gedurende serie op een andere afstand scherp stelt.
- We zoomden in tot 65mm (omgerekend naar 35mm is dat 97mm), omdat we daarmee voldoende details in beeld zouden krijgen EN de lens dan in een optimaal bereik zat qua vertekening.
- Het diafragma werd op f/5.6 gezet (dan is de scherpte en vignettering het best), wat resulteerde in een sluitertijd van 1/200s.
- We maakten een paar testfoto’s en zoomden in op het schermpje van de camera om deze te beoordelen.
- Al met al waren we erg tevreden en we maakten een serie van 2x 25 opnames (2 rijen boven elkaar).
- Hierbij werd de camera steeds één streep op het statief verschoven en hielden we de lens in de gaten (dat hij niet uitschoof).
Dit werd nog een paar keer herhaald, steeds met iets andere instellingen en brandpuntafstanden.
Een foto vanaf dezelfde locatie, maar dan met groothoek (27mm) leverde niet het gewenste resultaat (te weinig details en resolutie).
Hierna bezochten we nog een aantal locaties, waar hetzelfde proces werd herhaald.
Het verwerken van de foto’s
Omdat we niet vooraf wisten welke locaties het beste resultaat zouden geven, hebben we eerst van twee panorama’s met de meeste potentie een proef printje gemaakt op A4.
Deze hebben we om een schaalmodel van de baan (op karton) geplaatst en gekeken of het beeld wat zou ontstaan wenselijk was.
Hieruit bleek dat we het geheel iets moesten laten zakken en dat er een aantal details niet klopten (met name bij bewegende onderwerpen), maar dat het algehele beeld naar tevredenheid was.
Toen kon de tijdrovende taak beginnen van het ‘echt’ verwerken van de foto’s tot grote bestanden.
Hiervoor gebruikten we de ‘merge’ functionaliteit van Photoshop.
Vanwege de grootte van de uiteindelijke bestanden, kostte dit heel wat rekenkracht van de PC en uiteindelijk moest er nog wat handwerk aan te pas komen om alle foto’s op de juiste plek te krijgen.
Daarna konden fouten uit de foto’s worden gehaald, denk hierbij aan vrachtwagens die dubbel op de foto stonden omdat ze reden, maar ook perspectieffouten die door het mergen waren ontstaan.
Omdat was gebleken dat we twee panorama’s samen moesten voegen om de gewenste lengte te krijgen, moest ook die overgang netjes verlopen.
Let op de waterlijn bij het schip. Hier zit een merge fout in die we moesten herstellen.
Al met al zit er heel wat nabewerking in de bestanden, waarbij achteraf bleek dat er nog kleine foutjes zijn achtergebleven (kijk maar eens goed tijdens een show).
Verdeling en bevestiging
Voor de bevestiging van de achtergrond (en frieslijst) kozen we voor aluminium U profielen, waarbij de achtergrond met strips klittenband zou worden vastgemaakt. Daarmee konden we (dat was de theorie) nog iets schuiven, om de naden zo strak mogelijk te krijgen.
De U-profielen aan de achterkant in de baan geschoven.
Hierdoor was bekend waar de ‘snedes’ moesten komen, dus daarmee kon het bestand opgeknipt worden in de verschillende delen. (in totaal meer dan 60.000 bij 3.400 pixels, dus ruim 200 MegaPixel)
Onze modules hebben niet allemaal dezelfde lengte, waardoor dit nog een heel gepuzzel was.
Een proefopstelling met de lampen ‘achteraan’. Dit gaf teveel reflecties en schaduwen aan de voorkant. Tevens is de achtergrond later nog voorzien van een coating om de reflecties tegen te gaan.
Printen
We hebben de bestanden af laten drukken bij Hallo in Wapenveld op foam, waarbij ze bij Hallo wel even stonden te kijken van een dergelijke afdruk.
De eerste versie had helaas een kleurverschil, maar dat kwam door een probleempje met de printer en werd door hen hersteld.
Na de tweede show hebben we nog een coating aan laten brengen, om minder reflecties te krijgen. Hierdoor werd het geheel wat matter (en beter beschermd tegen beschadigingen).
Ervaringen
Terugkijkend op het hele proces zijn we aardig tevreden over de gang van zaken en bijzonder tevreden over het eindresultaat. We hebben gemerkt dat het transport en de montage van de achtergrond enige aandacht vereist. (al doende leert men) Maar we zijn ervan overtuigd dat het resultaat er zeker mag zijn.
We zitten nog te denken over de achtergrond van de Olga kade, dus hier komt mogelijk nog een vervolg op.