In de serie van de verhalen van Kaj-M, hebben we een nieuw verhaal toegevoegd aan de baan!
Een voorbeeld bij United Container Freight Station in de Eemhaven
Deze lange lepels kom je in de havens regelmatig tegen. Hiermee kunnen in één keer twee pallets worden meegenomen en kan de heftruck langere lading tillen.
Het gebruik van dergelijke lepels is niet zonder gevaar, aangezien de lepels net als veren werken en bij een plotselinge verschuiving van gewicht (vallen van de lading) met grote kracht worden gelanceerd.
Tevens wordt het zwaartepunt van de heftruck verschoven, waardoor hij de neiging kan hebben om voorover te kiepen.
Let op het stripje styreen tussen de mast en de cabine. Hiermee konden de lepels in 90 graden worden gefixeerd.
Wij gebruikten voor dit model een 3 tons heftruck van Wiking en hebben de korte lepels afgezaagd en vervangen door zelfgemaakte (Styreen) langere varianten.
Deze werden aan het lepelbord gelijmd in een hoek van 90 graden.
De korte lepels zijn bewaard voor in een hoekje op de baan, omdat die in het ‘echt’ ook afgekoppeld worden en dan in een hoekje wachten om weer gebruikt te worden.
Omdat er in de havens regelmatig gewisseld wordt (dit gaat vrij eenvoudig), hebben we direct een tweede setje gemaakt, welke een plekje gaat krijgen in een rommelhoekje.
En weer een interessant verhaal voor op de baan erbij!
Wat ik hier aan toe wil voegen: behalve ”complete” lange lepels wordt ook wel gebruik gemaakt van opzetlepels, U-vormige lepels die je met de flenzen naar beneden op de aanwezige korte lepels schuift en die met een beugel achter het verticale deel van de bestaande lepel haken.
Vooral voor het lossen van vrachtwagens zijn deze handig, je hoeft een huifwagen maar aan een zijkant open te maken, de heftruck kan ook de pallets aan de andere kant pakken.
Vriendelijke groet, Peter.
Sorry, ik heb niet goed gekeken,
ik zie dat er op de achtergrond wel degelijk opzetlepels staan !
Peter.