Ieder container schip heeft marine twistlocks aan boord. Met deze twistlocks worden de stapels containers op dek aan elkaar gekoppeld zodat ze vast op de luiken staan.
(stapels van 2 hoog en verder worden ook nog geschoord met schuine koppelstangen, zodat ze aanéén gesloten worden tot grote blokken)
Zo’n typisch detail mag natuurlijk niet ontbreken op Kaj-M.
Twistlocks op het dek van een containerschip. Foto : www.portpictures.nl
Twee foto’s van twistlocks. Foto : www.portpictures.nl
Zowel op Olga, als bij de kranen zouden de twistlocks komen en de bakken waarin ze tijdelijk worden opgeslagen als ze verwijderd zijn tijdens het lossen.
De camera vond het lastig om goed scherp te stellen, maar hier zien we een twistlock in wording.
Ze werden gemaakt van plaatjes styreen van 2x2x1mm met een stukje rond 0,9 mm staaf er door heen. Die laatste steekt aan beide kanten 0,5 mm uit.
De bakken zelf worden middels een 20ft frame weer aan boord geladen (dus ook dat werd met wat restjes styreen gemaakt)
Omdat we de bakken (deels) gevuld op de baan wilden hebben, moesten we uitvinden welke hoeveelheid een beetje ‘vulling’ gaf.
Het bleek dat dat pas bij 30 twistlocks het geval was, dus moesten we ongeveer 1000 mini twistlocks maken…
Ze zijn 2x2x2mm groot, dus lijken net strooimateriaal, maar het eindresultaat ziet er prima uit en vormen weer een mooie aanvulling voor op de baan!
Een likje verf en wat vervuiling doet wonderen!