Eén van de leuke dingen van het haventhema, is dat je steeds weer nieuwe verhalen kunt vertellen op de baan.
Zo ook die van een containervariant van Montan.
Voor achtergrondinformatie : http://www.montansped.com/index.php/de/
Het verhaal
Omdat diverse goederenstromen maar één richting kennen en de bijbehorende ladingdrager (in dit geval de container) leeg retour moet, heeft Montan een containervariant ontwikkeld die minder hoog is.
Hierdoor kunnen er 2 of 3 op elkaar gestapeld worden, welke gezamelijk dezelfde hoogte hebben als één high-cube container.
Dit scheelt veel geld in het retourtraject, omdat je maar 1/2e of 1/3e handlingkosten betaalt (elke handeling kost geld, dus als ‘ze’ meer containers in één keer kunnen verplaatsen of vervoeren, bespaart dat veel kosten)
Een mooie innovatie die er om vroeg om nagebouwd te worden.
De bouw.
Het bouwen van deze containers is een lastig karweitje, zeker als je niet thuis bent in de ‘echte’ containerbouw.
En voor de kosten hoef je het ook niet te doen (behalve als je wat restmateriaal hebt liggen).
De zijwanden zijn gemaakt van dunne strookjes Evergreen plaat.
Om ervoor te zorgen dat alles straks netjes recht is, wordt alles op een vlakke ondergrond en tegen een staalplaatje in elkaar gelijmd.
Om de forklift pockets te maken (de kokerprofielen die door de bodem van de container lopen), maken we de bodem van drie lagen evergreen.
Doordat de onderste en bovenste laag 0,5mm dik zijn en de middenstukken 2mm, lijkt het geheel straks op een U-profiel.
En wachten totdat de lijm uithardt.
De twee types (links is het ‘nieuwe’ type (lager), rechts is het ‘oude’ type)
De zijwanden zijn ook voorzien van zogenaamde ‘grabberlifters’. Dit zijn die kleine vlakjes op de zijkanten. Daaronder zitten nog 2 randjes in het U profiel.
Deze worden voornamelijk gebruikt in het trans-Alpine spoorverkeer, waarbij (net als bij Huckepack, wisselbakken en 45ft containers) deze worden geladen met grote haken die aan een heftruck of reachstacker hangen.
Voor een voorbeeld (niet met Montan containers, maar met een trailer):
en
En nog wat 1:1 foto’s omdat ze zo mooi zijn!
Alle 1:1 foto’s zijn met toestemming overgenomen van de site van MontanSped zelf (zie link aan het begin).
En het eindresultaat in de verf.