In ons hoofdstuk over ‘oude zooi’ zijn we toe aan de bouw van een aantal oude Figee kranen.
En in dit laatste stuk gaat het over de montage van de hoogte verstelling van de giek. Ook zien we veel detail foto’s van de afgemonteerde kraan en wat foto’s van het geschilderde eindresultaat.
Zoals reeds in deel 3 vermeld, geschiedt de hoogte verstelling van de giek bij de oudere types kraan door tandwielen met kruk en koppelstangen.
De tandwielen komen uit de zijkanten van het machine huis en worden door een aan gemonteerde kruk verbonden met de giek.
De kleine tandwielen zijn wat opgedikte stukje buis, maar de grote – en zeer opvallende- tandwielen moeten we maken uit een soort wiel met spaken en een daar op gelijmde ring.
Hier het resultaat. Ook kunnen we 1 van deze tandwielen reeds op de doorgaande as lijmen. Het andere tandwiel houden we los tot de echte eind montage. Zo kunnen we de linker en rechter zijde mooi uitlijnen en eventueel een afwijking compenseren. Niets zo lelijk als een kraan met scheef gezakte giek.
Maar met de plastic bouw is het nu wel zo’n beetje klaar. Alles eens goed laten drogen (week of wat) en dan de kwasteur (of schilder) eens lief aankijken. En eens informeren wie welke kraan in welke kleuren wil hebben.
Imposant rijtje toch?
Het besproken tandwiel met kruk op zijn plek.
De vele ladders en bordessen. De centrale as die als draaipunt voor de giek dient houd ook de bordessen op hun plek. Alles moet immers te demonteren zijn voor de kwasteur (pardon, schilder)
Hier komt ie slecht bij met een kwast als alles zo blijft.
Het bordes van de contra giek met de ladders.
Een detail van de uithouders aan de giek, voor de hoogte verstelling.
De cabine is ook voorzien van een stoel en handels. En zelf zit er nog een schakelkast in. Deze is later wel slecht te zien maar ach, wij weten dat ie op zijn plek zit.
Zo zien straks de preisser havenarbeiders de kranen. Ik vermoed dat ze er erg kleintjes bij gaan staan.
Nu monteren we de kruk aan het tandwiel. Ook de koppelstangen naar de giek zijn gemaakt. Het is nu een kwestie van goed meten, goed kijken en geduld. De lijm zal echt droog moeten zijn aan 1 zijde voor je verder kan aan de andere zijde. Om de scheefgezakte giek te voorkomen.
Aan 1 zijde kan je de kruk met tandwiel monteren zonder de kraan erbij. Maar dat lukt niet met de 1e kraan van de serie, deze bepaalt de maten namelijk.
De koppelstangen zijn er los ingehangen.
En zo ziet het er dan na drogen uit. Het lijkt toch veel op de naast staande voorbeeld foto?
nu alle lijm laten uitdampen en dan kan er geschilderd worden.
De 1 kraan bij de kwasteur. En deze heeft zich weer helemaal uitgeleefd. Ook heeft hij de kraan wat moderner gemaakt door de gele kop van de giek.
De 2e kraan heeft een andere kleur gekregen. En zelfs de vetranden op de randwielen zijn nu zichtbaar.
Ook is de kraan voorzien van een machinist. En we noemen deze Cor. Naar iemand die ons van vele informatie voorzien heeft en vele jaren op dit soort kranen “gedraaid” heeft. Nogmaals; bedankt Cor!
En deze kraan heeft geen gele kop op de giek. dus inzetbaar voor de jaren 50 en 60.
De kraan is ook lichtjes vervuild. Ze stamt immers uit de tijd dat er nog regelmatig stoomschepen aan de kade lagen.
De hoogte compensatie (zie deel 3) goed in beeld.
En een blik van de kade recht omhoog. Zo zien de preissers de kop van de kraan. De haak met gewicht stamt overigens uit de hengelshop.
En de 3e kraan is geschilderd.
Ook voorzien van de fabrieksplaten en licht vervuild.
Voorzien van een machinist…….
En het sfeertje wat we wilden bereiken is bereikt. Een echte Rotterdamse havenkraan.
En de laatste foto. Dit smaakt is naar meer. Dus wie weet waar dit toe gaat leiden?
maar dat zien we wel in de volgende afleveringen.
Tot dan.