In deel 3 van het bouwverhaal van de Cabotage gaan we verder met de ruwbouw en beginnen we met de beplating.
Het middendeel -voor onder het bakdek- wordt uit de langsdoorsnede gezaagd. Omdat dit schip met open ruimen gemaakt gaat worden kan dit stuk niet in het midden van de waterlijn gelijmd worden, dat zie je meteen.
Het uitgezaagde middendeel wordt gebruikt als afteken mal en een 2e midden deel wordt gezaagd. Even controleren of ze dezelfde hoogte hebben voor je verder gaat.
Doordat de ronding van de waterlijn eerder begint, kunnen de uitgezaagde middel delen niet zomaar gelijmd worden. Door die ronding moeten we dit ook in diverse stukjes zagen. Let hierbij wel op de volgorde!
Het rechte stuk wordt nu gelijmd en de blokjes zorgen ervoor dat het allemaal haaks op elkaar komt.
De rechte korte stukjes die van de middendelen zijn afgezaagd worden nu ietsjes schuin gelijmd. Het mag wat oversteken, na het lijmen wordt alles in model geschuurd.
Om ervoor te zorgen dat straks het (bak)dek vlak blijft wordt er een verbinding gemaakt tussen de linker en rechter zijde van de middelste delen.
Dit gebeurt voor en achter.
De laatste stukjes middendeel worden er nu tussen pasgemaakt en gelijmd.
Zo ziet het er van boven uit: nog een beetje hoekig, maar dat is zo verholpen met de schuurvijl.
Om het onderste gedeelte, de waterlijn , recht te houden wordt alles op een flink stuk rechte balk gezet. Er is niks zo lelijk als een waterlijn modelschip met een kattenrug.
Het middelste stuk dek wordt nu gelijmd. Dit moet gebeuren met flinke lijmtangen, want de zogenaamde zeeg moet er in geperst worden.
De onderbalk zorgt er nu voor dat alles redelijk recht blijft.
Om te voorkomen dat door al dit lijmtang geweld de boeg en het achterschip wat omhoog komen word daar ook een (kleine) lijmklem opgezet.
Nu moeten we alles minstens 24 uur laten drogen, want ook al lijkt alles droog , de lijmnaden die onder spanning staan hebben de neiging tot kruipen en dan zit je alsnog met een kattenrug.
Het gelijmd scheeps frame van de zijkant.
En van de bovenkant.
De liniaal laat zien dat de onderzijde van het scheepsframe nog steeds behoorlijk recht is.
Om de romp verder te kunnen bewerken, lijm ik er altijd een klos onderaan en op die klos kan ik klemmen zonder de romp te beschadigen.
2 drupjes witte houtlijm (voor binnen!!) zijn genoeg. houtlijm voor binnen want dit kan je later met wat bevochtigen en krachtzetten weer losmaken.
Alle overstekende delen van het frame worden nu glad geschuurd, zodat er geen bobbels zijn voor we de bekleding gaan passen/maken.
Het achterschip moeten we maken uit massief hout, het vliegtuigtriplex laat zich namelijk maar in 1 richting buigen. Nu is het wel handig om te weten hoever je kan komen met het vliegtuigtriplex en daarom wordt er even gepast. Het afval van het achterschip fungeert nu als een contramal om het triplex in vorm te houden.
Waar het triplex niet meer aan de dekken kan aanliggen, daar moet het massieve achterschip beginnen.
Die plek is gevonden, en alles is gemerkt met een streepje. Bij dit scheepje is de vorm van de boeg dusdanig dat we deze niet massief hoeven te maken, maar bij twijfel, altijd even passen met een restje 0,4 mm triplex en de contramallen (het zaagafval afval van het dek en de waterlijn)
zo, achter het ge arceerde stuk moet er een dikke (lijmoppervlak) spant komen uit 2 laagjes 4 mm mdf.
We boffen, we kunnen een spantvorm overnemen van de tekening. wel op het juiste spantnummer letten.
Op een restje hout wordt een halve spant getekend.
en uitgezaagd.
Dit wordt weer gebruikt als aftekenmal.
En omdat we straks veel oppervlakte willen hebben om de bekleding aan te lijmen maken we meteen 4 halve spanten. Op elkaar geeft dit 8 mm breedte voor de lijm. omdat het 0,4mm triplex straks onder spanning staat -na drogen- is het beter om wat extra lijmoppervlak te hebben. later kan je dit niet herstellen zonder schade te maken aan de strakke romp.
Even pas schuren zodat de spanten delen tussen het dek en de waterlijn passen. de spanten maken dan meteen een extra verbinding tussen bovendek en waterlijn. zo wordt het frame nog sterker.
Recht en haaks lijmen.
Zoals je ziet steekt de spant iets over. Dit komt o.a. door de gebogen lijn van het dek en dit wordt straks geschuurd.
Bij de boeg willen we ook graag wat extra dikte/oppervlak voor de lijmnaad. ook al is hier de spanning op het 0,4 mm triplex wat minder die extra lijm oppervlakte doen we toch.
Daarom worden uit een afval stukje de hoeken van boeg en dek overgenomen.
ook hier maken we het opdik stukej weer van bovendek naar waterlijn.
En uitgezaagd.
Goed pas schuren en lijmen.
Dit doen we aan elke zijde.
Nu worden de waterlijn en bovendek in de zelfde ondelinge hoek geschuurd. Dit zorgt ervoor dat het te lijmen triplex straks goed aanligt.
Achter doen we hetzelfde en ook de hulp spantjes worden schuin geschuurd.
Bij bestuderen van de tekening tussen alle schuur en zaagwerk in bleek er een soort trapje over de volle breedte te zitten bij het achterschip. hier had ik dus overheen gekeken. Na een lelijk woord is dit ook gemaakt en wordt het ook mee in model geschuurd.
Nu is alles klaar voor het bekleden van de romp, maar hiermee beginnen we de volgende keer.