In deel 2 van het bouwverhaal van de Cabotage gaan we van start met het eerste houtwerk.
De figuurzaag wordt gebruikt (en voor de vraag komt: welk zaagje gebruik je?)
Voor 4 mm mdf gebruik ik het liefste Skandia nummer 2 of 3 houtzaagjes. Dat zaagt lekker vlot en ze gaan lang mee.
Ik ben begonnen met de waterlijn, bovendek en langsdoorsnede van elkaar los te zagen.
Nu wordt de helft van de waterlijn uitgezaagd. Dit doe ik precies langs het lijntje want:
Het afval wordt weer gebruikt als tekenmal voor de andere zijde. Daarvoor diende het uittekenen per zijde, en het rechte stukje centreerlijn wat overbleef. Hiermee kon dat stukje afval goed uitgelijnd worden.
Klemmetje erop tegen het verschuiven. en het potlood erlangs.
Zo, een duidelijke lijn, en de andere zijde kan nu ook gezaagd worden. En het dek is volledig in spiegelbeeld, want symmetrisch aftekenen is lastiger dan het lijkt.
Nu wordt de langs doorsnede uitgezaagd. Deze bestaat straks uit verschillende delen, want de materiaaldiktes (4mm) worden meteen verrekend.
Misschien dat deze werkwijze een beetje omslachtig lijkt, maar deze methodische manier van werken zorgt ervoor dat je overzicht houdt en geen materiaaldikte fouten maakt. Iets wat veel voor kan komen als je met plaatmateriaal werkt. In dit geval zit je dan ook meteen 4 mm mis en dat is in h0 wel 35 cm.
De 2 paralelle lijnen langs de centreerlijn zijn overigens niet op de materiaal dikte van 4 mm uitgetekend maar op 6 mm. Door de straks uittredende lijm zie je de 4mm lijn niet meer.
De lijn die er dan 1 mm naast loopt wel en een menselijk oog kan goed zien of deze lijn parallel loopt met het opgelijmde stukje hout. Bij twijfel helpt een stukje 1 mm plastiek strip ook.
Kijk maar, de lijn loopt parallel met het hout. Aan de andere zijde ook en liefste op dezelfde afstand.
Nat kwastje erlangs om de lijmnaad glad te trekken en eventuele druppels te verwijderen en daarna de 2 blokjes staal er tegenaan om het opstaande stukje recht en haaks te houden.
De 2 onderplaatjes zijn van r.v.s. en voorkomen ijzervlekken in het hout.
Witte houtlijm en staal verdragen elkaar niet zo goed.
De achtersteven, net als hierboven beschreven, 2 parallelle lijnen op 6 mm afstand van elkaar.
Hier zien we een dat een stukje langsdoorsnede van het achterschip weer wordt uitgezaagd, waarbij (wederom) rekening gehouden wordt met de plaatdikte.
Het uitgezaagde stuk wordt weer gelijmd.
Een nat kwastje zorgt voor het wegwerken van de lijm.
En de steunen die het geheel op z’n plek houden tijdens het drogen van de lijm.
Hier zie je de voordelen van alle plaatdelen recht boven elkaar aftekenen. Je weet nu precies waar het volgende stukje plaat moet komen, (op het gearceerde stuk).
Het bovendek wordt uit gezaagd en het trucje met het afval wordt voor en achter herhaald.
Nu de lijm droog is van het opstaande stukje wat op de waterlijn gelijmd is, wordt ook de dwarsverbinding gemaakt en gelijmd.
Zoals al op de tekening te zien was, is het bovendek verdeeld in 3 stukken met verschillende hoogtes.
Dit opstaande stukje is de wand tussen lage (bak)dek en het (hoge) voordek. De breedtes zijn over te nemen van de waterlijn en het bovendek. Denk hierbij weer om de plaatdikte.
De langste dwarsmaat per dek is de juiste.
Het plaatje wordt haaks en recht gelijmd. Hierbij gebruiken we het steunblokje en de onderleg plaat.
Hetzelfde doen we bij het achterschip, het achterdek is immers ook wat hoger dan het bakdek.
Het bovendek is uitgezaagd, maar nog in 1 geheel.
En het wordt proef gepast, corrigeren is nu nog enigszins mogelijk.
Nog even controleren of alle delen echt recht boven elkaar uit komen.
Zo te zien wel: we kunnen weer gaan zagen.
We verdelen het bovendek in de 3 delen/dekken.
Het voorste dek wordt gelijmd, dit keer dient het blokje als aanleg steun.
Dit doen we ook bij het achterschip.
Zo te zien klopt het aardig.
Nu een blokje erop als gewicht.
Aangezien het achterschip een beetje rond loopt, moeten daar een heleboel zware blokjes op.
Nu het (lage) bakdek, maar daarvoor moeten we eerst nog het middendeel van de langsdoorsnede uitzagen. 2x zelfs.
Dat doen we de volgende keer, nu moet de lijm eerst maar eens goed drogen.