Cabotage deel 2 – de basis

Voorbeeld

In deel 2 van het bouwverhaal van de Cabotage gaan we van start met het eerste houtwerk.

De figuurzaag wordt gebruikt (en voor de vraag komt: welk zaagje gebruik je?)
Voor 4 mm mdf gebruik ik het liefste Skandia nummer 2 of 3 houtzaagjes. Dat zaagt lekker vlot en ze gaan lang mee.

DSC00063

Ik ben begonnen met de waterlijn, bovendek en langsdoorsnede van elkaar los te zagen.

DSC00064

Nu wordt de helft van de waterlijn uitgezaagd. Dit doe ik precies langs het lijntje want:

DSC00065

Het afval wordt weer gebruikt als tekenmal voor de andere zijde. Daarvoor diende het uittekenen per zijde, en het rechte stukje centreerlijn wat overbleef. Hiermee kon dat stukje afval goed uitgelijnd worden.

DSC00066

Klemmetje erop tegen het verschuiven. en het potlood erlangs.

DSC00067

Zo, een duidelijke lijn, en de andere zijde kan nu ook gezaagd worden. En het dek is volledig in spiegelbeeld, want symmetrisch aftekenen is lastiger dan het lijkt.

DSC00068

Nu wordt de langs doorsnede uitgezaagd. Deze bestaat straks uit verschillende delen, want de materiaaldiktes (4mm) worden meteen verrekend.
Misschien dat deze werkwijze een beetje omslachtig lijkt, maar deze methodische manier van werken zorgt ervoor dat je overzicht houdt en geen materiaaldikte fouten maakt. Iets wat veel voor kan komen als je met plaatmateriaal werkt. In dit geval zit je dan ook meteen 4 mm mis en dat is in h0 wel 35 cm.

DSC00070

De 2 paralelle lijnen langs de centreerlijn zijn overigens niet op de materiaal dikte van 4 mm uitgetekend maar op 6 mm. Door de straks uittredende lijm zie je de 4mm lijn niet meer.
De lijn die er dan 1 mm naast loopt wel en een menselijk oog kan goed zien of deze lijn parallel loopt met het opgelijmde stukje hout. Bij twijfel helpt een stukje 1 mm plastiek strip ook.
DSC00071

Kijk maar, de lijn loopt parallel met het hout. Aan de andere zijde ook en liefste op dezelfde afstand.

DSC00072

DSC00073

Nat kwastje erlangs om de lijmnaad glad te trekken en eventuele druppels te verwijderen en daarna de 2 blokjes staal er tegenaan om het opstaande stukje recht en haaks te houden.
De 2 onderplaatjes zijn van r.v.s. en voorkomen ijzervlekken in het hout.
Witte houtlijm en staal verdragen elkaar niet zo goed.

DSC00075

De achtersteven, net als hierboven beschreven, 2 parallelle lijnen op 6 mm afstand van elkaar.

DSC00076

Hier zien we een dat een stukje langsdoorsnede van het achterschip weer wordt uitgezaagd, waarbij (wederom) rekening gehouden wordt met de plaatdikte.

DSC00077

Het uitgezaagde stuk wordt weer gelijmd.

DSC00078

Een nat kwastje zorgt voor het wegwerken van de lijm.

DSC00079

En de steunen die het geheel op z’n plek houden tijdens het drogen van de lijm.

DSC00081

Hier zie je de voordelen van alle plaatdelen recht boven elkaar aftekenen. Je weet nu precies waar het volgende stukje plaat moet komen, (op het gearceerde stuk).

DSC00082

Het bovendek wordt uit gezaagd en het trucje met het afval wordt  voor en achter herhaald.

DSC00083

Nu de lijm droog is van het opstaande stukje wat op de waterlijn gelijmd is, wordt ook de dwarsverbinding gemaakt en gelijmd.
Zoals al op de tekening te zien was, is het bovendek verdeeld in 3 stukken met verschillende hoogtes.

Dit opstaande stukje is de wand tussen lage (bak)dek en het (hoge) voordek. De breedtes zijn over te nemen van de waterlijn en het bovendek. Denk hierbij weer om de plaatdikte.
De langste dwarsmaat per dek is de juiste.

DSC00085

Het plaatje wordt haaks en recht gelijmd. Hierbij gebruiken we het steunblokje en de onderleg plaat.

Hetzelfde doen we bij het achterschip, het achterdek is immers ook wat hoger dan het bakdek.

DSC00086

Het bovendek is uitgezaagd, maar nog in 1 geheel.

DSC00087

En het wordt proef gepast, corrigeren is nu nog enigszins mogelijk.

DSC00088

Nog even controleren of alle delen echt recht boven elkaar uit komen.

DSC00089

Zo te zien wel: we kunnen weer gaan zagen.

DSC00090

We verdelen het bovendek in de 3 delen/dekken.

DSC00091

Het voorste dek wordt gelijmd, dit keer dient het blokje als aanleg steun.

DSC00092

Dit doen we ook bij het achterschip.

DSC00093

DSC00094

Zo te zien klopt het aardig.

DSC00095

Nu een blokje erop als gewicht.

DSC00097

Aangezien het achterschip een beetje rond loopt, moeten daar een heleboel zware blokjes op.

DSC00100

DSC00101

Nu het (lage) bakdek, maar daarvoor moeten we eerst nog het middendeel van de langsdoorsnede uitzagen. 2x zelfs.

Dat doen we de volgende keer, nu moet de lijm eerst maar eens goed drogen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *