Hier 2 foto’s van een laadbrug met vaste wielen. de foto is genomen op de heijplaat, 1 van de favoriete kijkplekjes van de kaj-m kluppers. (en als er een boot in de weg en voor de kade ligt vinden wij dat helemaal niet erg……….)
Hier zien we het gebruik van een laadbrug in de haven van Turku (Finland) in 2002
We gaan weer verder met onze, inmiddels goed gedroogde, laadbrug. Eerst worden de wielgeleiders/veiligheids rails verlengd met 2 stukjes evergreen nummer 142, 1x1mm
De stukjes steken wat over, maar beter te lang dan………
Blokje oud ijzer erop om de bovenkant gelijk te drukken tijdens het drogen.
En de overstekende stukjes worden afgesneden.
De steunen met de wielen zijn onderling verbonden door een dwarsbalkje. De lengte hiervan wordt ongeveer bepaald door de breedte van het rijdek. Het is raadzaam om het iets langer te houden. Het dwarsbalkje is een stukje 142, 1×1 mm.
Ongeveer halverwege wordt dit dwarsbalkje op de wielsteunen gelijmd. Het oud ijzer blokje dient nu eens een keer als onderlegger om de steunen bijna horizontaal te houden. Zo lijmt en positioneert het makkelijker.
Je kan zien dat het balkje iets te lang is. Na het drogen van de lijm -en het eventueel rechtzetten/uitlijnen van de steunen met wielen- wordt het overstekende stukje afgeknipt.
Nu bepalen we de lengte van de geleide rails die op de frame delen van de laadbrug komen. De schuine kant snijden we 3 mm korter dan de frame delen (zonder de aangelijmde oprij plaat) en de horizontale delen ook 3 mm korter. We meten vanaf de knik. De geleide rail is gemaakt van evergreen 122 0,5 x 1mm wat we rechtop zetten.
Het lijmen van de geleide rails doen we ook vanaf de knik.
Ook de horizontale stukken zitten er nu op. De lengte wordt nu aangevuld met 2 stukjes 1×1 mm. (niet op de foto). De geleide rails zijn daar namelijk dikker. Ze eindigen gelijk na de oprij plaat (afknippen)
Tijd om weer verder te gaan met de onderzijde.
Een paar reststukjes worden als vulblokjes aan de onderzijde van de rijplaat gelijmd, tegen de wielsteunen.
En de nog losse delen van de wielsteunen weer aan de vulblokjes.
Ook wordt de hydraulische cilinders (evergreen nummer 0221 rond 1,2 mm) nu rechtop aan de rijplaat gelijmd en ook aan de dwarsbalk van de wielsteunen. De overstekende lengte wordt na drogen afgeknipt.
Tussen de wiel steunen is een restje plastiek zichtbaar, wat wordt gebruikt om de steunen aan de vulblokjes te drukken. Dit wordt na drogen verwijderd (niet vastlijmen dus)
op deze foto zijn ook de 1×1 mm verlengstukjes van de horizontale geleide rail zichtbaar (onder het blokje oud ijzer)
Door deze verbinding met de hydraulische cilinders wordt ons model laadbrug behoorlijk sterk.
Bij de rijplaat zit ook het verplaatsings oog voor een vorklift lepel. En deze bevestiging maken we weer van een stukje rond 1,2 mm. De blokhaak met knijper zorgt ervoor dat het staafje rechtop blijft bij het drogen van de lijm.
Overstekende stukje wordt afgeknipt.
Hierna wordt een stukje vierkante buis (evergreen nummer 0252 3,2mm) op het stukje gelijmd.
Het middelste blokje op deze foto, daar gaat het om. De andere stukjes zijn afval.
We maken uit een stukje evergreen nummer 166 3,2 x 2 mm nu het hydraulische olie reservoir met pomp. Deze heeft afgeschuinde hoeken aan de voorzijde.
En lijmen deze aan het frame deel.
Nu de hendel voor de pomp. Een stukje evergreen 210 rond 0,8.
En weer op lengte afknippen.
Hierna laten we alles eens even goed een nachtje drogen.
Effe testrijden (spelen dus)
Zelfs het verplaatsings-oog past!
En dan schilderen. De frame delen zijn meestal geel of blauw, maar ook rood en grijs zijn al gezien. “leverbaar in elke gewenste -firma- kleur” dus. Het rijdek is vaak zwart en de pomp zilvergrijs.
De laadbrug is nu klaar en zal weer spoedig op 1 van onze kade’s of bij 1 van onze H0 verladers in gebruik worden genomen.
Weer een mooi verhaal voor op onze kades erbij!
weergaloos heren, dit is super gaaf