In dit deel gaan we wederom verder met………..alles eigenlijk. voordeel van een groot schip, terwijl het ene deel droogt kan je verder met een ander deel.
De romp wordt verder voorzien van details zoals de versterkinsgranden om de ruimen en de fundatie van de 2 grote laad/los kranen die aan boord staan. Ook de opbouw groeit en de eerste schuine wanden van de brug worden geplaatst. Tevens wordt de boeg ondertussen ook overdekt. Zelfs het blik met grondverf gaat al open.
Het schip begint na dit deel al aardig herkenbaar te worden.
De 1e schuine wand van de brug wordt geplaatst. De 1e is ook altijd het moeilijkst, want bijna alle wanden staan even schuin en geven het schip ook het gezicht. Teveel of te weinig schuin verpest het aanblik grondig. Dus nauwkeurig uitmeten en maken en daarna in de juiste hoek vastlijmen.
Soms helpt een montage mal met de juiste schuinstand. Zeker als de brug klein is. Hier kon de schuinstand gemaakt worden door een grote winkelhaak en een liniaal. De winkelhaak als steun en de liniaal om de overhang te meten.
De overdekte boeg wordt ook van plamuur voorzien. Hoe nauwkeurig je ook werkt, de randjes moeten altijd wel wat bijgewerkt worden.
En de op het dek staande ruim randen worden van details voorzien. De details zijn van restjes mdf en polystyreen. En ook hier droogt de plamuur in/op de randen.
Ook de fundatie voor de kranen worden gemaakt. Het viel niet mee om deze een beetje in de verhouding te maken, het was veel foto’s kijken. Vooral de bovenste schuine delen vergden veel opmerkzaamheid. De hoogte maten konden van de tekening worden afgeschaald.
De randen van de ruimen lopen door tot tegen het verhoogde achterschip en voorschip en worden van alle zijden gedetailleerd. De bovenrand moet nog geplaatst worden.
De bekende gewichten voor het aandrukken van de lijm.
De overkapping van de boeg wordt nu ook definitief vastgelijmd. De lijmtangen en klemmen zorgen voor de uitlijning. Ook is er een mal gemaakt die met een 2e lijmklem voorkomt dat de overkapping naar voren gaat bewegen. Iets wat gebeurt door de half ronde vorm. Uit ervaring weten we: iets wat rond of taps loopt wil altijd wegschuiven tijdens het lijmen en klemmen.
Wat klemmen om te zorgen dat het dunne triplex van de verschillende delen goed op elkaar aansluit. Dat scheelt weer een hoop bij het afwerken.
De randen om het ruim.
Ziet er toch al aardig uit?
Mooi inkijkje in de overdekte boeg.
Proef plaatsen van de inmiddels geplamuurde kraan fundaties.
Het bovenstukje was behoorlijk lastig. De vorm verandert van rechthoekig naar rond. Het vergde veel schuurwerk voor dit er strak genoeg uitzag.
En de voorzijde van de brug is nu voorzien van schuine wanden. Maar er zijn 2 bruggen: tussen en achter de schoorstenen komt er nog 1.
Even een volledige foto. het schip is al goed herkenbaar.
Het voorste ruim is ook schilderklaar.
En de luiken voor de andere ruimen worden gepast. Ook de fundaties voor de luik scharnieren zijn gemaakt (en liggen nu nog op de luiken)
En de romp wordt nu al een stukje in de grondverf gezet.
Tot de volgende keer. Dan gaan we weer verder met………..ja, alles.