Bouw van NORILSKIY NICKEL (Deel 4)

019

In dit deel gaan we wederom verder met………..alles eigenlijk. voordeel van een groot schip, terwijl het ene deel droogt kan je verder met een ander deel.

De romp wordt verder voorzien van details zoals de versterkinsgranden om de ruimen en de fundatie van de 2 grote laad/los kranen die aan boord staan. Ook de opbouw groeit en de eerste schuine wanden van de brug worden geplaatst. Tevens wordt de boeg ondertussen ook overdekt. Zelfs het blik met grondverf gaat al open.
Het schip begint na dit deel al aardig herkenbaar te worden.

DSC05952

De 1e schuine wand van de brug wordt geplaatst. De 1e is ook altijd het moeilijkst, want bijna alle wanden staan even schuin en geven het schip ook het gezicht. Teveel of te weinig schuin verpest het aanblik grondig. Dus nauwkeurig uitmeten en maken en daarna in de juiste hoek vastlijmen.
Soms helpt een montage mal met de juiste schuinstand. Zeker als de brug klein is. Hier kon de schuinstand gemaakt worden door een grote winkelhaak en een liniaal. De winkelhaak als steun en de liniaal om de overhang te meten.

DSC05953

DSC05954

De overdekte boeg wordt ook van plamuur voorzien. Hoe nauwkeurig je ook werkt, de randjes moeten altijd wel wat bijgewerkt worden.

DSC05955

En de op het dek staande ruim randen worden van details voorzien. De details zijn van restjes mdf en polystyreen. En ook hier droogt de plamuur in/op de randen.

DSC05956

Ook de fundatie voor de kranen worden gemaakt. Het viel niet mee om deze een beetje in de verhouding te maken, het was veel foto’s kijken. Vooral de bovenste schuine delen vergden veel opmerkzaamheid. De hoogte maten konden van de tekening worden afgeschaald.

DSC05957

De randen van de ruimen lopen door tot tegen het verhoogde achterschip en voorschip en worden van alle zijden gedetailleerd. De bovenrand moet nog geplaatst worden.

DSC05958

De bekende gewichten voor het aandrukken van de lijm.

DSC05959

De overkapping van de boeg wordt nu ook definitief vastgelijmd. De lijmtangen en klemmen zorgen voor de uitlijning. Ook is er een mal gemaakt die met een 2e lijmklem voorkomt dat de overkapping naar voren gaat bewegen. Iets wat gebeurt door de half ronde vorm. Uit ervaring weten we: iets wat rond of taps loopt wil altijd wegschuiven tijdens het lijmen en klemmen.

DSC05960

Wat klemmen om te zorgen dat het dunne triplex van de verschillende delen goed op elkaar aansluit. Dat scheelt weer een hoop bij het afwerken.

DSC05961

De randen om het ruim.

DSC05962

Ziet er toch al aardig uit?

DSC05963

Mooi inkijkje in de overdekte boeg.

DSC05964

Proef plaatsen van de inmiddels geplamuurde kraan fundaties.

DSC05965

Het bovenstukje was behoorlijk lastig. De vorm verandert van rechthoekig naar rond. Het vergde veel schuurwerk voor dit er strak genoeg uitzag.

DSC05966

En de voorzijde van de brug is nu voorzien van schuine wanden. Maar er zijn 2 bruggen: tussen en achter de schoorstenen komt er nog 1.

DSC05967

Even een volledige foto. het schip is al goed herkenbaar.

DSC05968

Het voorste ruim is ook schilderklaar.

DSC05969

En de luiken voor de andere ruimen worden gepast. Ook de fundaties voor de luik scharnieren zijn gemaakt (en liggen nu nog op de luiken)

DSC05970

En de romp wordt nu al een stukje in de grondverf gezet.

Tot de volgende keer. Dan gaan we weer verder met………..ja, alles.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *