We gaan verder met de opbouw en het schilderen.
De opbouw is ook weer volgens de standaard methode. De omtrekken hiervan zijn uitgezaagd in het dek (omdat het dek niet vlak is), en daarna is de opbouw gemaakt van plaatjes plastic. De ronde voorzijde is daar omheen getrokken nadat er een uitslag gemaakt was van de raamindeling en deze ramen ook waren uitgesneden.
Omdat de stuurhut weer werd ingericht werd het dak losgehouden en dus de bovenrand van de stuurhut voorzien van een gat. (het uitgezaagde plaatje wordt weer als bevestigings mal gebruikt voor het losse dak)
Ook werden er al wat kleine onderdelen als bolders e.d. gemaakt en geplaatst.
Zoals hier te zien. O.a. de beting en de afdekking van de stuurmachine in aanbouw.
De schoorsteen werd uit bijna massief plastic gemaakt. Na het drogen werd deze in model geschuurd. Het tuitje aan de bovenzijde werd gebruikt om te klemmen tijdens het schuren en wordt na montage afgeknipt.
Alle onderdelen zijn gemonteerd. Het begint er nu al leuk uit te zien.
Niet alles wordt van plastic en hout gemaakt, ook wordt er wat messing draad gebruikt voor de sleepdraad geleiding.
Of de inrichting helemaal klopten wisten we nog niet tijdens de bouw. Met het bestuderen van de vele op internet gevonden foto’s werd de inrichting bij elkaar gegokt.
De beide scheepjes. En er bleek later nog een fout in te zitten die onze schilder heeft moeten corrigeren. De fout was slecht te zien maar de schipper wist het feilloos over te brengen. En ja, ook al kan je nooit een 100% accuraat model maken, het moet wel zo goed mogelijk. Dus corrigeren!
Beide scheepjes konden nu naar de schilder voor het afwerken.
En afgewerkt werden ze. Op deze foto wordt de fout gecorrigeerd. Er was namelijk een deur gemaakt op een plek waar geen deur was. Maar door de patrijspoort en een lamp leek het wel zo.
Deur eraf, patrijspoort er weer in, en plamuren en schilderen.
Het is een vreselijk een leuk sleepbootje geworden vinden wij. Een schip met karakter.
De beide Pietertjes naast elkaar. De Pieter L en de Pieter K. deze laatste was voor onze Piet.
Behalve de naam zijn er geen verschillen.
De schilder heeft er weer een hoop werk van gemaakt.
En hier de Pieter L in volle glorie. En in goed gezelschap.
3x raden wat het volgende bouwverslag gaat worden? Inderdaad; een drijvende bok van Bonn& Mees: de Matador 2.
Tot de volgende keer.
Weer een prima artikel heren………………enne, het volgende bouwverslag zal vast niet in 2 afleveringen weer te geven zijn (hihi)