In deel 7 over de bouw van de Matador gaan we verder met de laatste details. Er komt nog een deel 8, maar dat laat vooral het resultaat van al dat zwoegen zien.
Toen we de foto’s maakten aan boord ontdekten we ook de kliko vuilnis bakken. Meerdere want ook daar wordt het afval gescheiden. Met wat restjes waren deze snel gemaakt. Misschien dat deze er voor h0 bouwer wat grof uitzien maar zodra de kleur er op zit, herkent iedereen de kliko.
Ook was er een rooktent aan boord. Hoef je tenminste niet buiten in de regen aan je peuk.
Deze rooktent was ook snel gemaakt van een restje 0,5 mm plaat.
Ondertussen werden er ook nog steeds peilen van de ballasttanks gemonteerd. We hadden deze voorzien van een pinnetje, zodat we alleen een gaatje hoefden te boren (zie het zaagsel), drupje lijm op de pin en klaar.
Aan 1 van de zijde ontdekten we ook nog een zeer zwaar sjor oog op een bolder. 3x raden……..ja, dat was ook snel gemaakt.
Op deze manier ging de bok steeds meer op de vele foto’s lijken.
Alle bolders kregen nog een witte kop.
En de laatste mangaten werden gemonteerd.
De rook tent met de tuinstoeltjes (het was zomer toen we de foto’s maakten) werden geplaatst.
En de werkbank.
Soms met een druppel verf nog wat aanstippen.
De laatste draden worden getrokken en geknoopt.
Eigenlijk bleven toen alleen nog het rek met de vele D sluitingen over. De D sluitingen varieerden van redelijk groot tot heel groot.
Aangezien je polystyreen moeilijk blijvend vormvast kan buigen hebben we de D sluitingen uit verschillende delen gemaakt. Van een buisje werden ringetjes gesneden, deze werden weer in 2 halve manen gedeeld. En aan die halve manen kwam dan een stukje rond. Klinkt allemaal omslachtig maar zo blijft de vorm er in hebben we geleerd (door schade en schande)
Mijnheer preisser kwam ondertussen ook nog even langs op inspectie. Verbazend altijd hoeveel bezoek er langs komt als je bijna klaar bent met een klus……………………
Een detail van een mangat met contra gewicht. Enkelen hadden rode deksels, waarschijnlijk heeft dit te maken met brandweer regels want het leek erop dat deze mangaten in de machine kamers uitkomen.
D sluitingen lijmen. Heel veel in verschillende maten. Maar -zie rechts- ze lijken goed.
Het D sluitingrek zit aan de goot van het voorste anker. Dus de goot -met gat in het dek- werden meteen mee gebouwd.
En hier aan het D sluiting rek gelijmd.
Het moeilijkste was eigenlijk al deze kleine delen schilderen.
Hier het rek met de voorste ankerlier. Maar er moesten ook nog 2 positie lieren in die buurt komen.
Deze dus.
Net zoals een veiligheidsbeugel om de voorkomen dat brekende kabels door ruiten slaan.
Oops, vreemde foto? Nee, niet echt. De matador 2 werd dan wel tijdens het bouwen geschilderd maar 1 van ons is veel beter in schilderen. Om dus slordige randen e.d. bij te werken was het nodig dat dezelfde kleuren verf gebruikt zou worden. Dus werden er bij de bok meteen wat flesjes geleverd, die waren gevuld – met de lepels- uit de grote potten.
Met de lepels werkt het netter en schoner dan overgieten.
Vol he? en dan moeten de voorste positie lieren er nog op.
O ja, D sluitingen.
En………..evenaars. Want als wij de matador 2 in het wild langs zien komen hangt er meestal wel een evenaar in de takels.
Zo dus.
Allen de D sluitingen nog schilderen.
We zijn nu bijna – eindelijk- klaar.
De volgende keer veel foto’s van het eind resultaat.
Tot dan.