In deel 6 over de bouw van de Matador gaan we verder met het schilderen en plaatsen van de vele details en met het aanbrengen van de 1e draden. En ook corrigeren we een fout in de fundatie van het A frame.
Het wordt een kleurrijk geheel met deze details.
Elke kleur moet 2x worden geschilderd en daarna minstens 6 uur drogen. Zoiets houdt je aardig van de straat.
Het bankschroefje met steun uit deel 5 komt ook in de kleuren. Het is ineens herkenbaar.
En stukje voor stukje komt het dek vol.
Nog meer schilderen…….
Maar terwijl de verf droogt maken we ook nog wat details als de houders met de reddingsboeien. De uitstekende delen worden nog afgeknipt als de lijm droog is.
En zo af en toe wordt je nog eens verrast door een lier die je vergeten bent…. En die moet toch gemaakt worden.
Het verblijf wordt na het schilderen definitief voorzien van het bordes wat er langs loopt.
Voorzichtig klemmen.
De cabine die de positie van de bok bestuurt wordt ook samen gebouwd na het interieur schilderen en het plaatsen van het glas.
En is sterk genoeg voor een zwaar aandruk gewicht.
Ook de lieren voor het toppen van de bok worden nu definitief op het dek gelijmd. We naderen!
Maar toch niet helemaal. Tijdens het bestuderen van onze vele foto’s bleken de fundaties van het A frame niet helemaal te kloppen. En ook al zal verwisselen van de oude door de nieuwe fundaties niet eenvoudig zijn, toch werd besloten om deze nieuw te maken.
Het verblijf is nu ook op het dek gelijmd. En de eerste draden worden getrokken. Het worden er veel.
Eerst maar eens beginnen met de draad aan de lier te knopen/lijmen. De lijm wordt gebruikt om de knoop te borgen.
De dikke draden worden aan de jib gelijmd.
En terwijl dat droogt worden de nieuwe A frame fundaties geschilderd.
En de draden voor het toppen van de bok worden door de vele katrollen geleid. Nadat deze bok gebouwd was had ik geen problemen meer om een draad door een oog van een naald te krijgen……
Het wordt wel mooi met al die draden!
Hier de nieuwe A frame fundatie naast een uitgebouwde nieuwe. De oude links en de nieuwe rechts. De verschillen zijn goed te zien.
De montage plaats wordt schoongemaakt en glad geschuurd.
En de nieuwe fundatie gelijmd en geschroefd.
Nieuwe scharnierpen om het A frame te plaatsen wordt gelijmd en daarna wordt weer geschilderd.
Hier is al goed te zien hoe vol het wordt op het dek.
Ook de mangaten en de meetpunten voor de waterhoogtes in de ballasttanks worden geplaatst.
Net als de reddingsboeien. (fabrikaat billingboats met een kleine aanpassing)
De katrollen van het A frame bedraad……….
Met de zware trekdraad die de jib overeind houdt.
In de wasknijper het montage oog van deze zware draad.
De katrollen van de jib. Met het -grijze- katrol wat weer dient om de hijsstroppen naar de haken te kunnen brengen.
Omdat alle draden strak moeten staan, hangen we een paar zware knijpers aan de haken.
Met een strip zijn deze knijpers met elkaar verbonden zodat de blauwe en rode haak op dezelfde hoogte komen. Want het oog wil ook wat.
Nu moeten de hijsdraden ook vast aan de bovenste katrollen. Daarvoor zit er een oogje aan deze gelijmd. De draad wordt geknoopt en met een druppeltje lijm wordt deze knoop geborgd.
Een blik op de werktafel. En de matador 2 begint aardig de “natuurlijke” vorm te krijgen.
De dikke draad die de jib overeind houdt wordt nu ook geplaatst en gespannen. Voor het spannen zit de klem op de draad. En steeds voldoende droogtijd nemen. Reken op een dag om zeker te zijn dat de lijm verbinding niet meer kruipt.
En in die tijd worden de 1e stroppen gemaakt. Men nemen een restje van de dikke draad en maakt door een restje buis een lus.
Dat was het weer voor deze keer. De bok is nu bijna klaar.
Tot de volgende keer.
pfffff